نحوه کارکرد ابزارهای بادی

 آچار های بادی چگونه ابزاری اند؟

آچار هایبادی چگونه ابزاری اند؟

 

ابزار های بادی همانطور که از نامشان مشخص است به ابزاری گفته می شوند که برای شروع به کار نیاز به نیروی باد دارند، این نیرو را از طریق کمپرسور های باد تامین می کنند. ابزارآلات بادی دارای مکانیزم و انواع مختلفی هستند و هر کدام از این ابزار در صنایع مختلفی کاربرد دارند. در ادامه به معرفی ابزار بادی و نحوه ی کارکردشان اشاره خواهیم کرد.

 

air tools

کمپرسور های باد

همانطور که در ابزارآلات برقی برای شروع به کار نیاز به برق 220 ولت داریم، کمپرسورهای هوا منبع تغذیه ابزار های بادی می باشند. کمپرسور های باد دارای ساختار ساده ای هستند، به وسیله ی موتور نیروی مکانیکی را تبدیل به باد می کنند و هوای مورد نظر داخل مخزن تحت فشار نگهداری می شود. کمپرسور های باد در انواع مختلف موتور و اندازه های متفاوت مخزن موجود می باشند، کاربر باید نسبت به کارکرد و نوع ابزار بادی خریداری شده کمپرسور مورد نظر خود را انتخاب کند.

 

air compressor

نکته ی مهم در ارتباط با باد انتقال داده شده به دستگاه این است که باید از ورود باد مرطوب، روغن کثیف و گرد و غبار که ممکن است از طریق کمپرسور های باد به ابزار های بادی منتقل شود جلوگیری کنیم. برای انجام این کار می توان با نصب انواع فیلتر های رگلاتور و رطوبت گیر ها از ورود باد مرطوب به داخل دستگاه های بادی جلوگیری کرد. با این کار باعث افزایش طول عمر دستگاهمان خواهیم شد.

 

air compressor filter

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که چرا باد موجود در کمپرسور ها می تواند مرطوب باشد؟ در جواب این سوال باید گفت این امر به دلیل فشرده شدن هوای موجود در مخزن کمپرسور اتفاق می افتد. هوا در حالت عادی دارای مقدار اندکی رطوبت می باشد، زمانی که این هوا داخل کمپرسور تحت فشار قرار می گیرد موجب به وجود آمدن درصد بالای رطوبت می شود.

 

air filter

شلنگ های باد

ابزارآلات بادی برای کاکرد نیاز به باد دارند، باد این ابزار توسط کمپرسور های باد تامین می شود. برای انقال باد از کمپرسور به دستگاه نیاز به شلنگ های باد داریم که دارای انواع مختلف با قطر و طول های متفاوت هستند. شلنگ های بادی در دو حالت فنری و صاف موجود می باشند که نوع فنری آن فضای کمتری را نسبت به مدل دیگر اشغال می کند.

 

air hose

مزایای ابزار بادی نسبت به ابزار های برقی

ابزار های بادی به دلیل اینکه نسبت به ابزار های برقی دارای سیستم و ساختار ساده تری هستند یعنی می توان گفت ابزار بادی با همان قدرت و حتی بالاتر از نوع برقی آن دارای وزن کمتری می باشد. این مزیت بسیار مهم بوده و می تواند باعث کارکرد طولانی کاربر شود و از خستگی آن به خصوص در خط های تولید و مونتاژ که زمان زیادی با دستگاه کار می کنند جلوگیری کند.

air tools vs electric tools

همچنین از دیگر مزایای این ابزار می توان به عمر طولانی آنها اشاره کرد. این مزیت به این دلیل است که ابزار بادی همانند ابزار های برقی دارای سیم پیچ و ذغال مصرفی نمی باشند و در صورت استفاده مکرر از آنها داغ نمی کنند به همین علت کاربر می تواند به راحتی در طولانی مدت بدون نگرانی از خرابی دستگاه کار بکند.

 

air tools or electric

 

مکانیزم های ابزار بادی

ابزار های بادی دارای سیستم و مکانیزم های متفاوتی می باشند، به این صورت که هر کدام به نحوی باد منتقل شده به دستگاه را در زمینه ای استفاده می کنند. برای درک بهتر مطلب می توان این مکانیزم ها را به دو دسته تقسیم کرد:

مکانیزم استفاده مستقیم از باد

دسته اول ابزاری هستند که باد را مستقیما استفاده می کنند، یعنی باد منتقل شده به دستگاه مستقیما از خروجی دستگاه خارج می شود. برای مثال پیستوله رنگ پاش، باد پاش، گازوئیل پاش و ایربراش و ... را می توان نام برد.

 

air spray gun

کارکرد این ابزار به این صورت است که باد تولید شده در کمپرسور به وسیله ی شلنگ های باد به ابزار مورد نظر منتقل می شود، سپس باد مستقیما با فشار از خروجی دستگاه خارج می شود. این عملکرد معمولا برای پاشش مواد مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مکانیزم تبدیل نیروی باد به نیروی مکانیکی

دسته دوم ابزاری هستند که باد را تبدیل به نیروی مکانیکی می کنند که این نیروی مکانیکی در هر دستگاه می تواند متفاوت باشد. برای مثال به ابزارهای بکس بادی، آچار جغجغه بادی، میخ پرچ کن بادی، دریل بادی و پیچ گوشتی بادی و ... می توان اشاره کرد.

 

air tools

در بین این ابزار نیز تنوع بسیاری موجود می باشد که دارای نیرو های مکانیکی متفاوتی هستند و هر کدام به صورتی باد را تبدیل به نیرو های مکانیکی متفاوت می کنند. برای مثال در دریل های بادی نیروی باد تبدیل به نیروی چرخشی می شود، این کار به این صورت انجام می یابد که باد منتقل شده به وسیله شلنگ از کمپرسور داخل دستگاه های بادی به وسیله ی پیستون و اجزای داخلی آن تبدیل به نیروی چرخشی می گردد.

 

بکس بادی پر کاربردترین ابزار بادی

اگر بخواهیم یکی از مهم ترین ابزار های بادی که در هر صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند را نام ببریم می توان به بکس بادی اشاره کنیم. بکس ها ابزاری هستند که برای باز و بسته کردن انواع پیچ و مهره ها در بسیاری از صنایع همانند تعمیرگاه ها، خطوط تولید و مونتاژ، کارگاه ها و کارخانه ها کاربرد بسیاری دارند. بهترین نوع آن، بادی می باشد که هم استهلاک کمتری دارد و هم باعث افزایش سرعت کاربر می شود.

 

air impact wrench

کارایی آچار بکس بادی

در مقالات قبلی به برخی از برترین آچار های بادی اشاره کردیم. این بار قصد داریم برخی از ویژگی های این محصولات و نیز چگونگی کارایی آن ها را برایتان شرح دهیم. آچار های بادی امروزه بسیار در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند اما هنوز بسیاری با این محصولات آشنایی آنچنانی ندارند، لذا لازم دانستیم توضیحات زیر را ارائه دهیم.

 

air impact

مکانیزم آچار بکس بادی

آچارهای بادی به عنوان یک چرخاننده قوی شناخته می شوند. این ابزارآلات با توجه به گشتاور بسیار قدرتمندی که در آن ها تعبیه گشته است، قادرند سخت ترین پیچ ها را از مهره ها باز کرده و نیز پیچ و مهره ها را طوری در یکدیگر هیچ وسیله ای به غیر از خودشان توانایی باز نمودن آن ها را از یکدیگر نداشته باشد.

 

air wrench

انتقال نیروی باد به آچار بکس بادی 

اصلی ترین عامل قدرت اینگونه ابزارآلات، هوایی است که به طور فشرده درون آن ها تعبیه می گردد. علاوه بر آن می توان از ابزار الکتریکی و هیدرولیکی جهت انتقال نیرو استفاده نمود اما هیچ یک به اندازه هوای فشرده موثر نمی باشند. انتقال نیرو توسط دستگاه های الکتریکی بی سیم از سال 2000 میلادی انجام می پذیرفت.

 

air tools and impact wrench

استهلاک بسیار کم آچار بکس بادی 

یکی از خواص مهم قابل توجه بودن این ابزار مقرون به صرفه بودن آن ها می باشد، به طوری که وقتی شما یک آچار بادی تهیه می نمایید، این کالا با توجه به  ساختاری که در آن طراحی شده، برای مدت طولانی کارهای شما را پیش می برد و شما مجبور به خرید دستگاه جدید نخواهید بود.

فروشگاه ابزار بادی ایرپاور با بهره گیری از کارشناسان مجرب، تمامی مقالات و محصولات جدید روز دنیا را مورد مطالعه و ارزیابی قرار داده و در قالب وب سایتی فعال در اختیار شما قرار داده است. شما برای خرید محصول و نیز آشنایی با ابزارآلات جدید تولید شده، تنها کافی است به وب سایت ما سر بزنید.

 

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست