بررسی تفاوت های بین پولیش بادی و سنباده لرزان بادی

اگر در حرفه خود با فلز، چوب یا انواع سطوح سخت نیازمند تغییر و ترمیم سر و کار داشته باشید پس با دو دستگاه سنباده لرزان بادی و پولیش بادی آشنایی دارید. صنایع مختلفی مانند خودرو سازی و نجاری و همچنین حرفه هایی مانند صافکاری ماشین و چوب بری از متداول ترین زمینه های استفاده از این دو دستگاه پرکاربرد هستند که در پرداخت کاری و صیقل کاری مورد استفاده قرار می گیرند. این دو دستگاه با وجود شباهت های زیادی که به یکدیگر دارند تفاوت هایی نیز با هم دارند. اگر شما هم در مورد تفاوت های بین دستگاه سنباده لرزان بادی و پولیش بادی در شک و تردید به سر می برید این مقاله برای شماست. در این مقاله سعی کرده ایم با تفکیک بین پارامترهای مختلف این دو دستگاه، تفاوت آنها را مشخص کنیم تا در انتخاب خود دچار اشتباه نشوید. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به نتیجه گیری مشخصی از این دو دستگاه برسیم. اگر در مورد دستگاه سنباده لرزان بادی اطلاعات کافی ندارید، پیشنهاد ما مطالعه مقاله دستگاه سنباده لرزان بادی چیست برای شماست. برای دسترسی بهتر می توانید از کادر پایین روی هر کدام از موارد کلیک کنید تا مستقیما به آن قسمت منتقل شوید.

پولیش بادی چیست

پولیش بادی ابزاری برای ترمیم بدنه خودرو و از بین بردن خط و خش و زنگ زدگی بر سطوح مختلف است. از پولیش بادی می توانید در صافکاری ماشین، تولید قطعات فلزی و نجاری استفاده کرد. پولیش بادی گزینه خوبی برای ترمیم سطوح چوبی و صیقل کاری آن هاست که می تواند مصرف رنگ شما را به شدت کاهش داده و کیفیت کار شما را به مراتب افزایش دهد. پولیش بادی می تواند با از بین بردن لایه ای نازک از روی سطح، باعث صاف و صیقلی شدن سطح شما شود و براقیت آن را افزایش دهد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید ویدئو پولیش بادی گاتکس مدل GP-0405 را در بلاگ ایرپاور مشاهده کنید.

 

به طور کلی پولیش بادی می تواند روی هر سطحی که نیاز به صیقل کاری دارد استفاده شود. باید بدانید که پولیش بادی تفاوت هایی با سنباده لرزان بادی دارد. این ابزار در مراحل انتهایی کار استفاده می شود و نوع و اندازه پد قابل نصب روی آن نیز متفاوت از سنباده لرزان است.

پولیش بادی در دو مرحله استفاده می شود که در هر مرحله نوع پدی که روی آن هست متفاوت است؛ در مرحله اول نیاز به یک کارگیر زبر دارید تا صیقل کاری اولیه انجام شود و در مرحله دوم که همان پولیش نهایی است از یک سری نرم برای براق کاری و صیقل استفاده می شود. پولیش بادی مانند سنباده لرزان بادی به انواع مختلفی تقسیم می شود که بر اساس ذرات روی کارگیر دسته بندی می شود.

  • پولیش زبر (Cutting Polish) : این پولیش حاوی ذرات ساینده بزرگ‌تر است و می‌تواند لایه‌ای ضخیم‌تر از رنگ را از بین ببرد. از پولیش زبر برای از بین بردن خراش‌های عمیق، لکه‌های سخت و آثار تصادفات استفاده می‌شود.
  • پولیش متوسط (Medium Polish) : این پولیش حاوی ذرات ساینده متوسط است و می‌تواند لایه‌ای نازک‌تر از رنگ را از بین ببرد. از پولیش متوسط برای از بین بردن خراش‌های سطحی و لکه‌های متوسط استفاده می‌شود.
  • پولیش نرم (Finishing Polish) : این پولیش حاوی ذرات ساینده بسیار کوچک است و می‌تواند لایه‌ای بسیار نازک از رنگ را از بین ببرد. از پولیش نرم برای براق کردن و محافظت از رنگ خودرو استفاده می‌شود.

دستگاه پولیش بادی در انواع برقی، شارژی و بادی وجود دارد. در این میان دستگاه پولیش بادی علاوه بر سر و صدای کمتر دارای قدرت بیشتری نیز هست. همچنین به دلیل قطعات سازنده ساده تر و منبع انرژی خود که کمپرسور باد است احتمال خرابی آن بسیار کمتر از نوع برقی است و نسبت به نوع شارژی نیز از دوام بالاتری در حین کار برخوردار است و نیاز به شاٰرژ مجدد نخواهد داشت. تنها نکته هنگام استفاده از پولیش بادی روغن کاری روزانه دستگاه است تا به قطعات داخلی آن در طولانی مدت آسیبی وارد نشود.

اختلاف سرعت چرخش سنباده مشتی بادی با پولیش بادی

مهم ترین پارامتر این دو دستگاه که از طریق آن عمل پرداخت کاری را انجام می دهند سرعت چرخش آنها می باشد. هر دو دستگاه با استفاده از چرخش پد نصب شده روی آنها می توانند سطح مورد نظر شما را صاف و صیقلی کنند. اما تفاوت سنباده لرزان بادی و دستگاه پولیش بادی در سرعت چرخش مربوط به مقدار دور هر دستگاه در دقیقه است که با پارامتر RPM یا همان دور در دقیقه مشخص می شوند. از آنجایی که دستگاه سنباده لرزان بادی در مراحل اولیه پرداخت کاری مورد استفاده قرار میگیرد و نیاز به قدرت بیشتری دارد به همین نسبت سرعت چرخش آن نیز بیشتر از دستگاه پولیش بادی است. اگر در دسته بندی سنباده لرزان بادی جستجو کنید حداقل سرعت چرخش آزاد این دستگاه ها ده هزار دور در دقیقه (10.000RPM) است.

اما دستگاه های پولیش بادی حاکثر سرعتی برابر با 4500 دور در دقیقه دارند که به دلیل استفاده در مراحل انتهایی پرداخت کاری است. با این سرعت چرخش آزاد در دستگاه پولیش عمل صیقلی و براق کردن سطح به خوبی انجام خواهد شد.

نحوه چرخش پولیش بادی نسبت به سنباده بادی

تفاوت بعدی مربوط به شیوه چرخش پد نصب شده روی این دو دستگاه است؛ دستگاه سنباده لرزان بادی به دلیل استفاده در مراحل اولیه و پرداخت کاری به صورت اوربیتال یا چرخش نیز می چرخد به این معنی که علاوه بر چرخش در جهت عقربه های ساعت، پد روی دستگاه به صورت عمودی نیز دوران دارد که باعث ضربه همزمان به سطح می شود تا پرداخت کاری به طرز مناسبی انجام شود.

اما دستگاه پولیش بادی چرخش عمودی را ندارد و دلیل آن نیز واضح است؛ در مراحل انتهایی کار اگر ضربه به سطح به مقدار زیادی باشد علاوه بر صیقل ندادن سطح باعث ناهمواری زمینه کاری شما خواهد شد.

ابعاد و وزن دستگاه پولیش بادی و سنباده لرزان بادی

ازانجایی که سایز پد مورد استفاده در دستگاه سنباده لرزان بادی کوچکتر از دستگاه پولیش بادی است، طبیعتا وزن و ابعاد این دستگاه نیز کمتر از پولیش بادی است. دستگاه پولیش بادی با توجه به کاربری متفاوتی که دارد(صیقل کاری و براق کنندگی) از وزن و اندازه بزرگتری نسبت به دستگاه پولیش بادی برخوردار است.

دستگاه پولیش بادی ارتفاع بیشتری نسبت به دستگاه سنباده لرزان بادی دارد که این ویژگی باعث تسلط بیشتر اپراتور و چرخش بهتر پد مورد استفاده در این دستگاه است.

اندازه پد قابل نصب

پد قابل نصب روی دستگاه سنباده لرزان بادی نیز با دستگاه پولیش متفاوت است. این تفاوت در اندازه این پد است؛ به این معنی که پد روی دستگاه سنباده لرزان بادی بازه ای بین 2 تا 6 اینچ (50 تا 150 میلی متر) دارد.

 

با این اندازه پد استفاده از دستگاه سنباده لرزان بادی دقت بیشتری را به شما خواهد داد اما دستگاه پولیش سایز بزرگتری را پشتیبانی می کند. سایز پد قابل استفاده روی دستگاه پولیش بادی 7 اینچ معادل 180 میلی متر است تا بتواند صیقل کاری را به راحتی انجام دهد. باید توجه داشته باشید که نوع پد قابل نصب روی هر دو دستگاه نیز متفاوت است که به آن اشاره خواهد شد.

نوع پد قابل نصب

نوع کارگیر قابل نصب روی سنباده پنوماتیک متفاوت از دستگاه پولیش پنوماتیک است. این تفاوت به دلیل کاربری متفاوت آنهاست و مراحل متفاوتی از پرداخت کاری مورد استفاده قرار میگیرند. اگر تا کنون متوجه شده باشید از آنجایی که دستگاه سنباده بادی در مراحل اولیه کار مورد استفاده قرار میگیرد و وظیفه آن حذف ناهمواری و اعوجاج سطح است نیاز به پدی سفت و زبر دارد که از میان کارگیرهای موجود در بازار میتوانید از پد پشت کرکی یا پشت چسب استفاده کنید. 

پد های سنباده لرزان بادی به دو نوع سوراخ دار و بدون سوراخ نیز تقسیم میشوند که این ویژگی مربوط به سیستم وکیوم ابزار شما جهت مکش گرد و غبار و ریزگرد های هواست.

در صورتی که دستگاه پولیش بادی به دلیل زمینه مورد استفاده خود یعنی عمل صیقل کاری و براق سازی باید از پدی استفاده کند که به زمینه شما آسیب نزند و رنگ را از بین نبرد به همین دلیل کارگیر مورد استفاده در دستگاه پولیش بادی از جنس پوست بره، فوم و جنس هایی است  که سطح نرمی دارند و میتوانند در آخرین مرحله سطح شما را صاف و صیقلی کنند.

تفاوت استفاده سنباده بادی و پولیش بادی

سنباده بادی عمدتاً برای صنعت پردازش چوب در نجاری، فلزی در صافکاری ماشین، ساختمانی در کناف، پردازش اسباب بازی چوبی و... استفاده می شود. تجهیزات سنباده بادی به طور ویژه برای فعالیت های ساده با درجه بالایی از اتوماسیون و راندمان تولید بالا، با فناوری پیشرفته و پایدار و توانایی پشتیبانی از انواع زمینه های کاری با ویژگی های متفاوت توسعه یافته است که با اتصال خودکار به خط تولید پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود.

دستگاه پولیش بادی نوعی از تجهیزات جدید در دو سال گذشته است که در حال حاضر به طور گسترده در زمینه های خدمات دیتیلینگ ماشین، صافکاری یا نقاشی، درهای چوبی، درهای کابینت کمد، قاب عکس و سایر فعالیتهای سطحی مورد استفاده قرار میگیرد. از دستگاه پولیش برای پرداخت سطح و صیقل کاری آن استفاده می شود.

سنباده کاری باعث صرفه جویی در رنگ نیز می شود؛ به طوری که پس از صیقل کاری توسط دستگاه سنباده لرزان بادی، پاشش رنگ به طرز بهتری انجام می شود. در حالی که رنگ پاشیده شده با پولیش بادی جلا داده میشود. این کار تا حد زیادی باعث صرفه جویی در نیروی کار می شود، در عین حال یکنواختی پرداخت محصول را نیز تا حد زیادی بهبود می بخشد. به طور کلی دستگاه پولیش بادی پشتیبان نهایی خوبی برای صنعت نجاری و صافکاری است که کار نهایی را تمیز و براق خواهد کرد.

زمینه های استفاده از پولیش بادی و سنباده بادی

سنباده لرزان بادی معمولا در نجاری و صافکاری کاربرد بسیار زیادی دارد. سنباده لرزان های دارای سیستم وکیوم نیز در فعالیت هایی که با چوب سر و کار دارند بسیار مفید هستند چرا که گرد و غبار حاصل از پرداخت کاری را تا حد زیادی از بین می برند. همچنین از سنباده لرزان بادی می توان در خطوط تولیدی مانند ماشین سازی و قطعه سازی نیز استفاده کرد. به طور کلی سنباده لرزان بادی در حرفه هایی که نیاز به پرداخت قطعه و سطوح دارند کاربردی و گاهی ضروری می باشند. بعنوان مثال فردی که حرفه او صافکاری است بدون شک باید از سنباده لرزان (بادی یا برقی) استفاده کند.

پولیش بادی که از نظر ظاهر مثل سنگ فرز بادی هست اغلب برای سنگ زنی، پولیش و واکس زدن(براق کاری) مکانیکی استفاده می شوند. دستگاه پولیش بادی جزو ماشین آلات و تجهیزاتی است که برای تکمیل کار سنباده‌زنی و پرداخت کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد که شامل طیف گسترده‌ای از صنایع و دسته‌های فنی می‌شود. پولیش بادی می تواند به راحتی سطح شما را براق کند و زمینه را صیقل و جلا داده تحویل دهد.

سیستم وکیوم سنباده بادی

سیستم وکیوم که به تازگی رو دستگاه های سنباده لرزان بادی طراحی و اضافه شده به شما این امکان را میدهد که گرد و غبار که در هنگام پرداخت و صافکاری ایجاد می شود را جمع میکند تا به سیستم تنفسی شما آسیبی نرسد. برخی از دستگاه های سنباده لرزان بادی مجهز به سیستم وکیوم هستند که در زمینه های نجاری کاربرد زیادی دارند به این دلیل که سنباده کاری در نجاری باعث ایجاد ذرات معلق در هوا می شود که می تواند به راحتی به سیستم تنفسی شما آسیب بزند. در عین حال اما دستگاه پولیش بادی به سیستم وکیوم مجهز نیست؛ دلیل آن هم این است که در مرحله ای از دستگاه پولیش استفاده می کنید که سطح شما نیاز به براق کاری و صیقل دارد و اکثر ذرات ریز را قبل ازین از بین برده اید.

نتیجه گیری

دستگاه سنباده لرزان بادی و دستگاه پولیش بادی در قسمت های مختلفی از جمله زمینه کاری، سرعت چرحش، نوع چرخش، اندازه و جنس مورد استفاده، ابعاد و وزن دستگاه و شیوه استفاده تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در این مقاله به آنها پرداختیم. می توان گفت اگر در کار خود به دستگاه سنباده لرزان بادی نیاز دارید احتمالا دستگاه پولیش بادی نیز جزو نیازهای شماست تا در نهایت سطح کار شما بسیار حرفه ای و زیبا جلوه کند.

اما اگر تفاوت این دو دستگاه را نتوانید تشخیص دهید و در مراحل کار به طرز نادرستی از آنها استفاده کنید ممکن است به دستگاه و کار خود آسیب وارد کنید. این دو دستگاه شباهت های زیادی با یکدیگر دارند و باید توجه داشته باشید که در استفاده از ابزارهای بادی اصل اول کار روغن کاری روزانه دستگاه است و بعد از آن ایمنی در هنگام استفاده از دستگاه مهم ترین بخش استفاده از ابزار خواهد بود. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در این موارد دارید می توانید از قسمت ارتباط با ما در فروشگاه ایرپاور با متخصصین فروش و پشتیبانی ما تماس حاصل فرمایید. برای دیدن انواع سنباده لرزان بادی وکیوم دار و بدون وکیوم و انواع پولیش بادی به فروشگاه ابزارآلات بادی ایرپاور مراجعه کنید.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست