کاربرد سنباده بادی و انواع سنباده لرزان بادی در ایرپاور

کاربرد سنباده بادی و شناخت و معرفی انواع سنباده لرزان بادی

air orbital sander

 

سنباده لرزان بادی (Air Orbital Sander) که به آن سمباده لرزان بادی نیز گفته میشود از جمله ابزار هایی به شمار می رود که در صنایع مختلفی مانند نجاری، صافکاری و سنگ کاری مصرف بالایی دارد. سنباده های لرزان بادی نسبت به سنباده های بادی معمولی راندمان بیشتری دارند و این راندمان به لطف مکانیزم لرزشی میسر شده است. سنباده های معمولی تنها به صورت دورانی می چرخند اما سنباده لرزان ها علاوه بر حرکت دورانی، حرکت لرزشی را نیز به کار اضافه می کنند و همین امر موجب می شود تا سنباده زنی به بهترین شکل ممکن انجام شود. سمباده لرزان های بادی هیچ محدودیتی در استفاده ندارند و هنرمندان و صنعتگران از این ابزار در انواع حوزه ها و صنایع مختلف استفاده می کنند. در این مقاله سعی داریم که به صورت کامل سنباده بادی را به شما معرفی نماییم و با نقاط قوت و کارایی های آن به خوبی آشنا شوید.

 

air sander

 

در این مقاله به موارد زیر می پردازیم، برای دسترسی سریع تر به قسمت مورد نظر کافیست روی گزینه های زیر کلیک کنید:

آشنایی با برخی اصطلاحات پیرامون سنباده لرزان های بادی

سنباده اوربیتال: کارخانه های تولید کننده ابزار، سنباده لرزان های بادی را با نام Air Orbital Sander معرفی می کنند و به همین دلیل بسیاری از مشتریان سنباده لرزان های بادی را با نام سمباده اوربیتال می شناسند.

سنباده مشتی: سنباده لرزان های بادی در ابعاد مختلفی تولید می شوند. به سمباده لرزان هایی که ابعاد کوچکی دارند و به راحتی در دست کاربر جای می گیرند، سمباده مشتی بادی نیز گفته می شود. ابعاد این سنباده های لرزان بادی در حدی است که می توانید آن ها را با یک دست نیز کنترل کنید و هنگامی که در دست قرار می گیرند به راحتی روی سطح منتقل می شوند.

سنباده وکیوم دار: سنباده های لرزان بادی به دو نوع وکیوم دار و بدون وکیوم تقسیم بندی می شوند. وکیوم در زبان فارسی به معنای خلاء می باشد و در اینجا منظور از وکیوم، نیروی مکش است. سمباده لرزان های بادی وکیوم دار روی پد سنباده خود روزنه هایی دارند که با استفاده از مکش هوا، گرد و غبار روی سطح کار را جمع آوری می کنند. این گرد و غبار توسط یک شلنگ از پشت سنباده خارج می شود.

 

air orbital sander with vaccum

سنباده دیسکی: واژه انگلیسی دیسک، در زبان فارسی به معنای دایره می باشد. به همین دلیل به تمامی سنباده هایی که دارای پد دایره ای شکل هستند و پد های آن ها حرکت دوار یا چرخشی دارند، سنباده دیسکی نیز گفته می شود.

 

pneumatic orbital sander

 

جهت آشنایی بیشتر با انواع سنباده بادی ویدئو معرفی انواع سمباده بادی یا همان سنباده بادی با عنوان سنباده لرزان بادی چیست را ملاحظه کنید.  

 

مزیت های استفاده از سمباده لرزان بادی در مقایسه با ابزار مشابه

افزایش سرعت و راندمان کار

سنباده زنی با دست کاری طاقت فرسا می باشد، مخصوصا زمانی که با یک حجم کار سنگین روبر باشید. سنباده لرزان های بادی با ایجاد حرکت های دورانی و لرزشی سرعت سمباده زنی را چندین برابر می کنند و در نتیجه شما می توانید پروژه های خود را با سرعت هرچه بیشتر آماده تحویل نمایید. همچنین هنگام کار با سنباده لرزان بادی شما خستگی چندانی احساس نمی کنید به همین دلیل راندمان کاری شما نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.

pneumatic sander for wood

افزایش کیفیت کار خروجی

سنباده لرزان های بادی می توانند با سرعت ثابتی سنباده زنی را انجام دهند. این قابلیت مهم موجب می شود تا تمامی سطح کار به صورت یک دست و با نیروی یکسان سنباده زنی شود. در این حالت شما می توانید از سطح کیفی کار خروجی اطمینان کامل داشته باشید. همچنین اکثر سنباده لرزان های بادی به دیمر های تنظیم سرعت مجهز هستند که به کاربر حق انتخاب می دهند و کاربر می تواند بر اساس شرایط کاری خود، عمکلرد دستگاه را به دلخواه تغییر دهد.

pneumatic sander

کار کردن مداوم و بی وقفه

سنباده لرزان های بادی در مقایسه با سنباده های برقی در اثر کار کردن طولانی نه داغ می کنند و نه آسیب می بینند. اگر شما بتوانید با تهیه یک کمپرسور باد مناسب، فشار باد این ابزار را تامین کنید، می توانید با رعایت استاندارد های لازم تا ساعت ها از آن بدون ذره ای داغ کردن و آسیب دیدن استفاده کنید. به دلیل توانایی های بالایی که سنباده زن های بادی از خود نشان داده اند، این محصول به عنوان یک دستگاه صنعتی شناخته شده است که در مصارف سنگین و صنعتی نیز قابل استفاده است.

orbital sander

کاربرد های سنباده لرزان بادی در صنایع مختلف

سنباده زنی روی چوب

صنایع چوبی و نجاری عمده مصرف سنباده ها را تشکیل می دهند و سنباده لرزان بادی نیز از این قضیه مستثنی نیست. سنباده لرزان های بادی در انواع مختلفی تولید می شوند و می توان گفت تمامی مدل های آن در صنعت چوب کاربرد دارد. افراد شاغل در این حوزه از سمباده لرزان های بادی برای صاف و یک دست کردن سطوح چوبی استفاده می کنند.

air orbital sander on wood

 تمامی وسایل چوبی از جمله اقلامی که جنبه مصرفی دارند مانند درب، پنجره، میز، صندلی، مبلمان و... می بایست با دقت بسیار بالا سنباده زنی شوند. حساسیت در این بخش روی اقلامی که جنبه زینتی دارند حتی بیشتر هم می شود. تصور کنید میزی خریداری کرده اید که سطح صافی ندارد، چه حسی به شما دست خواهد داد؟ لذا کاربران همیشه به دنبال ابزار هایی هستند که بتوانند این عملیات را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

pneumatic square sander

بی شک سنباده لرزان های بادی از مهمترین ابزار هایی هستند که در صنعت چوب مورد استفاده قرار می گیرند و می توان گفت هر کارگاه نجاری بزرگ می بایست به این ابزار فوق العاده مجهز شود. سنباده لرزان های بادی وکیوم دار مصرف بیشتری نسبت به سایر مدل ها دارند، زیرا همانطور که گفتیم این ابزار به راحتی گرد و غبار و خاک چوب بجا مانده از سنباده زنی را به راحتی از روی سطح چوب پاکسازی می کنند.

pneumatic sander on wood

 

سنباده زنی روی فلزات

فلزات نیز یکی دیگر از متریال هایی هستند که می توانیم از سنباده لرزان های بادی روی سطح آن ها استفاده کنیم. بیشترین مصرف سنباده لرزان های بادی در مراکز صافکاری و نقاشی ماشین است که حوزه ای تخصصی و بسیار حساس می باشد. از آنجا که بدنه اتومبیل از اجزای مختلفی تشکیل شده است برای سنباده زنی روی هر بخش نیز سنباده لرزان بادی خاصی وجود دارد.

pneumatic orbital sander on car

به عنوان مثال زمانی که زمانی که شما با سطح بزرگی مواجه شوید، می توانید از سنباده های مشتی گرد و مستطیلی استفاده کنید و هر زمان که با بخش های کوچکی مانند دستگیره در یا آیینه روبرو شدید، می توانید از سنباده لرزان هایی با پد کوچکتر مثل سنباده هفت تیری و سرکج استفاده کنید. همچنین وجود دیمر های تنظیم سرعت به صافکاران این قابلیت را می دهد که بر اساس شرایط سطح کاری، سرعت و قدرت سنباده زنی را به دلخواه تعیین نمایند.

البته برخی از فنی کاران از سنباده لرزان های بادی برای زنگ بری و صیغل سطح فلزات نیز استفاده می کنند. از آنجا که سنباده های لرزان بادی تنها ابزار هایی هستند که حرکت دورانی و لرزشی را به صورت همزمان به شما ارائه می دهند، می توانند در برخی شرایط از سایر ابزار زنگ بری نیز بهتر عمل کنند.

pneumatic sander for metal plate

 

سنباده زنی روی سنگ

سنگ ها همواره در منازل و محیط های اداری با عنوان های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. در حالت عادی سطح سنگ ها بسیار زبر است و اگر شما بخواهید یک تخته سنگ را روی میز خود قرار دهید، می تواند بسیار آزار دهنده باشد. همچنین یکی از مهمترین مزیت سنگ ها، بازتاب نور و حالت آیینه شکلی است که به خود می گیرند.

pneumatic orbital sander on rock

لذا برای تحقق این دو امر مهم یعنی صاف کردن و براق کردن یک دست سطح سنگ بهترین ابزار می تواند یک سنباده لرزان بادی باشد. همچنین بسیاری از افراد با نصب پد های پولیشی روی سمباده لرزان های بادی، از این دستگاه به عنوان پولیشر یا براق کننده سطح سنگ استفاده می کنند. همچنین برخی از مدل های سنباده بادی به صورت آب خور طراحی می شوند که به صورت تخصصی برای سنگ سابی مورد استفاده قرار می گیرند.

pneumatic orbital sander on stone

سنباده لرزان های بادی به چند دسته مختلف تقسیم می شوند؟

سنباده لرزان گرد بادی

سمباده لرزان گرد بادی، پر مصرف ترین نوع سنباده های اوربیتالی می باشد. این سنباده به عنوان یک سنباده مشتی و لرزشی برای سنباده زنی روی انواع سطوح فلزی، چوبی، سنگی، پلاستیکی و... مورد استفاده قرار می گیرد. نامگذاری این دستگاه بر اساس شکل پد آن می باشد که به صورت گرد و دایره ای طراحی شده است. سنباده لرزان های گرد بادی معمولا دارای سایز پد 5 و 6 اینچ هستند که شما می توانید انواع سنباده ها را بر اساس نیاز خود روی آن ها نصب کنید.

APT air orbital sander

برخی از این سنباده لرزان های بادی دارای سیستم وکیوم (مکش) هستند که نسبت به مدل های بدون وکیوم، کارایی بیشتری دارند و از مصرف بی رویه ورق سنباده جلوگیری می کنند. سرعت چرخش پد در سنباده زن های بادی در بازه 10000 الی 12000 دور در دقیقه متغیر است و اکثر سمباده لرزان های گرد بادی به دیمر های تنظیم سرعت مجهز هستند تا تسلط کاربر حین کار کردن بیشتر شود. این دستگاه به دلیل طراحی خاصی که دارد می تواند هم به صورت عمودی و هم به صورت افقی مورد استفاده قرار بگیرد و به همین دلیل کاربرانی از قشرها و مشاغل گوناگون، از این دستگاه استفاده می کنند.

pneumatic orbital sander

سنباده لرزان چهار گوش بادی

سمباده های لرزان چهارگوش بادی نوعی دیگر از سنباده های مشتی می باشند با این تفاوت که پد آن ها به صورت چهار گوش طراحی شده است. عمده مصرف این سنباده های بادی برای سنباده زنی گوشه های کار است که عملا هیچ سنباده بادی دیگری توانایی انجام این کار را ندارد.

pneumatic square sander

البته توجه داشته باشید که در این سنباده ها چیزی به اسم حرکت دورانی وجود ندارد. زیرا حرکت دورانی و چرخش مختص به پد های گرد می باشد. در سنباده های چهارگوش، پد سنباده به صورت همزمان، هم به جلو و عقب حرکت می کند و هم حین حرکت، لرزشی مناسبی را ایجاد می کند. سرعت سنباده زنی سمباده های لرزان چهار گوش بادی دامنه وسیعی دارد و از 8 الی 20 هزار دور در دقیقه گسترده است.

air square sander

سنباده لرزان سر کج بادی

سنباده لرزان سر کج بادی نوعی متفاوت از سنباده های اوربیتال می باشد زیرا از نظر شکل ظاهری و سایر پد کاملا با مدل های قبلی تفاوت دارد. سنباده های سرکج بادی دارای بدنه ای استوانه ای شکل هستند و پد آن ها بر خلاف مدل هایی که پیش از این معرفی کرده ایم، تحت زاویه 90 درجه از بدنه قرار دارد. سمباده های سر کج بادی معمولا از پد های 2 و 3 اینچی پشتیبانی می کنند و بیشتر برای کار های ظریف و پولیش کاری مورد استفاده قرار می گیرند.

pneumatic angle orbital sander

طراحی بدنه این محصول تسلط ویژه را به کاربر ارائه می دهد و می تواند برخی از نقاط کار را که نیاز به ظرافت بیشتری دارد را به راحتی سنباده زنی کند. اکثر سنباده های سرکج بادی با سرعت 15000 دور در دقیقه تولید می شوند اما محصولاتی دیگری نیز تولید شده اند که دامنه این سرعت را بین 13 الی 25 هزار دور در دقیقه افزایش داده اند.

air angle orbital sander

سنباده لرزان هفت تیری بادی

سمباده لرزان بادی هفت تیری همانطور که از نامش پیداست به شکل یک تفنگ هفتیری طراحی شده است. این سنباده های بادی معمولا ابعاد بزرگتری نسبت به سایر سمباده اوربیتال های بادی دارند و میتوان آن ها را با دو دست نیز کنترل کرد. اکثر این سنباده زن بادی هفت تیری از پد های 2 و 3 اینچ پشتیبانی می کنند اما مدل هایی نیز وجود دارند که توانایی پشتیبانی از پد 5 اینچ را نیز دارند.

pneumatic orbital sander gun mode

سمباده لرزان هفت تیری بادی هیچ محدودیتی در استفاده ندارد و شما می توانید از آنها برای سمباده زنی روی انواع سطوح فلزی، چوبی، پلاستیکی، سنگی و... استفاده کنید. سنباده بادی های تفنگی معمولا در دو تیپ مختلف تولید می شوند. تیپ اول سنباده زن هایی هستند که قدرت سایش سنباده در آنها اولویت دارد و سرعت چرخش پد آن ها به 2 الی 3 هزار دور در دقیقه محدود می شود. تیپ دوم نیز دستگاه هایی تشکیل می دهند که سرعت سنباده زنی در آنها ارجحیت دارد. سنباده زن های تفنگی که برای سرعت بالا تولید می شوند، سرعت چرخشی مابین 15000 الی 18000 دور در دقیقه دارند.

air orbital sander gun mode

 

اگر قصد خرید سنباده بادی یا دیگر انواع ابزارهای بادی و پنوماتیک را دارید پیشنهاد میکنیم با برند APT آشنا شوید. آشنایی با برند APT اِی پی تی

تفاوت پد های پشت کرکی و پشت چسبی در چیست؟

پد های سنباده لرزان بادی به طور کلی به دو دسته تقسیم بندی می شوند. پد های پشت کرکی و پد های پشت چسبی. پد های پشت چسبی همانطور که از نامشان پیداست، برای نصب ورق سنباده روی آن ها می بایست از چسب استفاده کنیم. پس از اتمام کار نیز و تعویض ورق نیز لازم است ورق سمباده به کلی کنده شود و سطح پد کاملا از چسب پاکسازی شود.

pneumatic orbital sander pad

در پد های پشت کرکی اما موضوع ساده تر است. این پد ها به گونه ای طراحی میشوند که با ورق های سنباده خود حالت نری و مادگی را تشکیل می دهند. مکانیزم عملکرد پد پشت کرکی دقیقا مشابه چسب های دوطرفه پارچه ای است که روی لباس ها مورد استفاده قرار میگیرد. نصب یا تعویض ورق سنباده در پد های پشت کرکی بسیار آسان تر صورت میگیرد و به همین دلیل اغلب سنباده لرزان های بادی با پد های پشت کرکی تولید می شوند.

air orbital sander pad

عدد روی ورق سنباده به چه ویژگی اشاره می کند؟

ورق سنباده هایی که می توانید برای سنباده لرزان های بادی استفاده کنید، دارای مدل های گوناگونی هستند و هر کدام از آنها دارای یک عدد هستند که روی آن ها درج شده است. این عدد در واقع میزان تراکم دانه های روی سنباده را مشخص می کند. هرچه این عدد بزرگتر باشد، سنباده نرم تر و هرچه این عدد کوچکتر باشد سنباده زبر تر است.

pneumatic sander pad

به عنوان مثال سنباده زن های بادی می توانند سمباده های 40 تا 2000 را پشتیبانی کنند.  سنباده 40 سطح بسیار زبر تری دارد و اصولا برای سطوح سخت تر مانند فلز مورد استفاده می گیرد. اما زمانی که شما با یک سطح نرم مانند دیوار گچی مواجه باشید نیازی به سایش عمقی سطح دیوار ندارید و استفاده از یک سنباده نرم برای شما کفایت می کند. در تصویر زیر می توانید نمونه هایی از این سنباده ها را با عدد و میزان تراکم دانه هایشان را مشاهده کنید.

air sander pad

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست