چرا باید واحد مراقبت باد بخریم؟

  • دسته : ویدئوها
  • 25 مهر, 1400
  • زمان مورد نیاز برای مطالعه : 12 دقیقه
  • 746 بازدید
  • نظر

اگر شما جزو مصرف کنندگان ابزار آلات بادی و پنوماتیک هستید، این ویدئوی آموزشی کمک بزرگی به شما میکند تا بتوانید طول عمر ابزار های بادی خود را تا چندین برابر افزایش دهید. حتی اگر نمیدانید که واحد مراقبت باد چیست و چه کاربردی دارد نیز این ویدئو برای شما مفید است.
در این وضعیت آشفته بازار و نوسانات قیمت، تنها چیزی که میتواند از ضرر های احتمالی جلوگیری کند، نگهداری اصولی از ابزارآلات میباشد. اما اینکه چگونه میتوانیم از ابزار های بادی خود به خوبی محافظت کنیم نیز بحث بسیار مهمی است. هرچند که در باور عمومی ابزار های بادی و پنوماتیک همواره به طول عمر بالا و سخت جان بودن معروف هستند، اما نباید فراموش کنیم که این طول عمر به لطف نگهداری صحیح و اصولی تضمین میشود. همچنین لازم به ذکر است که منظور ما از ابزار بادی و پنوماتیک کلیه ابزار آلات و دستگاه هایی هستند که با فشار باد کار میکنند. یعنی انواع پیستوله های رنگ بادی، ایربراش ها، مخزن رنگ ها و... نیز جزو این دسته بندی به حساب می آیند.

نکات مهم در نگهداری اصولی از ابزار های بادی

سه نکته اصلی که هر کاربری میبایست به آن توجه کند عبارتند از رطوبت، فشار باد و روغن که در ادامه تاثیر هر کدام از آن ها را به صورت تخصصی بررسی مینمایم.

رطوبت

همانطور که اطلاع دارید، ابزار های بادی از کمپرسور های باد استفاده میکنند. کمپرسور های باد دستگاه هایی هستند که هوای موجود در محیط را با تکنیکی خاص فشرده کرده و تحت فشار به ما تحویل میدهند. همچنین هوای موجود در محیط اطراف ما دارای درصد خاصی از رطوبت است که در صورت وارد شدن به ابزار بادی، موجب اکسیداسیون و زنگ زدگی قطعات داخلی آن ها میشود. زنگ زدن قطعات داخلی ابزار های بادی موجب آسیب جدی به آنها میشود و ممکن است برای همیشه بلا استفاده شوند. به همین دلیل رطوبت گیری اولین مرحله از فرآیند کار واحد مراقبت باد به حساب می آید.

فشار باد

هر ابزار بادی نیاز به مقدار خاصی از فشار باد دارد که بر حسب PSI و BAR در مشخصات فنی آن ذکر شده است. به عنوان مثال ایربراش ها بیشتر با فشار 2.5 بار و دریل های بادی با فشار 6.2 بار کار میکنند. این مقدار ها برای این مشخص شده اند تا اپراتور فشاری کمتر یا بیشتر از مقدار مجاز به ابزار وارد نکند. از آنجا که فشار خروجی باد کمپرسور های هوای فشرده دارای نوسان هستند، میبایست با یک رگلاتور، فشار باد را در محدوده مورد نظر تثبیت کنیم تا از آسیب رسیدن به قطعات داخلی ابزار بادی جلوگیری شود. به همین دلیل رگلاتور های فشار باد در دومین مرحله واحد مراقبت ها قرار میگیرند.

روغن

روغن زنی ابزار بادی یکی از مهمترین نکات نگهداری از آنها میباشد و تمامی کاربرانی که از ابزار بادی استفاده میکنند میبایست به صورت مستمر روغن زنی را انجام دهند. زیرا تمامی قطعات داخلی ابزارالات پنوماتیکی از جنس فلزی هستند و سایش مداوم آن ها روی هم، از عمرشان میکاهد. این موضوع آنقدر مهم است که در ورودی باد اکثر ابزار های استاندارد، عبارت Oil Daily (به معنی روانکاری روزانه) حک شده است. البته توجه داشته باشید که روانکاری با روغن، فقط برای ابزار های بادی نظیر بکس بادی، دریل بادی، پرچ کن بادی، سنباده بادی و... میباشد. ابزار های پاشش رنگ و مواد نظیر پیستوله و ایربراش که در آنها فشار باد با رنگ و مواد ترکیب میشود، نباید هرگز روغن کاری شوند. زیرا روغن روانکاری موجب فاسد شدن و خراب شدن رنگ و مواد میشود.

واحد مراقبت باد چگونه کار میکند؟

حال که با نکات اصولی در نگهداری ابزار های بادی آشنا شدید، جالب است بدانید که کار واحد مراقبت هوا دقیقا انجام اتوماتیک این سه فرآیند مهم میباشد. در واقع واحد مراقبت باد بین کمپرسور باد و ابزار بادی قرار میگیرد و سه مرحله رطوبت گیری، تنظیم فشار باد و روغن زنی را به صورت خودکار انجام میدهد.
از آنجاکه واحد مراقبت های قابل استفاده برای پیستوله و ایربراش با سایر ابزار های بادی متفاوت است، بنابراین خود واحد مراقبت ها نیز انواع مختلفی دارند. به واحد مراقبت هایی که تنها عمل رطوبت گیری و تنظیم فشار باد را انجام میدهند، فیلتر رگلاتور نیز گفته میشود.
یک واحد مراقبت باد کامل از سه بخش تشکیل شده است. بخش اول که مربوط به رطوبت گیری میباشد دارای ورودی باد و مخزن رطوبت میباشد. با اتصال فشار باد به ورودی واحد مراقبت، رطوبت خارج شده از هوا در این مخزن جمع آوری میشود و پس از اتمام کار میتوانید آن را تخلیه نمایید. مرحله بعدی واحد رگلاتور و تنظیم فشار باد میباشد که دارای یک پیچ تنظیم و یک صفحه نمایشگر عقربه ای است. در آخرین مرحله نیز نوبت به روغن زنی میرسد که دارای یک مخزن روغن است که به صورت خودکار روغن را به فشار باد تزریق میکند.

نکات مهم در روغن زنی

توجه داشته باشید که هر ابزار بادی نیاز به مقدار خاصی از روغن دارد و شما میبایست به همان اندازه به آن روغن تزریق کنید. به همین دلیل در اکثر واحد های مراقبت باد استاندارد، یک دیمر جهت تنظیم مقدار روغن زنی قرار داده میشود. به عنوان مثال اگر ابزاری پس از روغن زنی همچنان حین کار کردن داغ کرده یا صدای ناهنجاری تولید میکند نیاز به روغن بیشتری دارد. در مقابل ابزار بادی که پس از روغن زنی، روغن را پس میدهد، به روغن کمتری نیازمند است. نکته مهم دیگر در روغن زنی، انتخاب نوع روغن میباشد. در سایر کشور های جهان از روغن های مخصوص ابزار استفاده میشود که ساخت کارخانه های بزرگ تولید کننده ابزار بادی و پنوماتیک میباشد، اما به دلیل عدم صرفه اقتصادی شما میتوانید از روغن 10 نیز استفاده کنید.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست