بکس بادی چیست؟! 12 مورد از مهمترین اطلاعات برای شناخت بکس بادی

بکس بادی چیست؟! شناخت کامل بکس بادی

بکس بادی چیست

همه چیز در مورد بکس بادی...

وقتی شما به دنبال کسب اطلاعات و دانش در مورد یکی از مهمترین ابزارآلات بادی و پنوماتیک هستید، بدان معناست که شما یک حرفه ایی و متخصص هستید که به دنبال دانش ناب و اطلاعات صحیح و درست درباره ابزار مورد استفاده خود میباشد. به همین جهت بر خلاف تمام مطالب موجود در سطح اینترنت در مورد بکس بادی، این مطلب به امید جلب احساس رضایت شما و احترام به وقت و تخصص شما نوشته است تا مرجع کاملی باشد در مورد شناخت و معرفی کامل بکس بادی.

 

در این مقاله موارد زیر را به صورت تخصصی بررسی مینماییم. جهت دسترسی سریع به بخش مورد نظر روی گزینه آن کلیک کنید:

آچار بکس های بادی چگونه ابزاری اند؟

در مقاله قبل در رابطه با ویژگی آچار های مدل جنیوس صحبت نموده ایم و تا بحث سوکت ها پیش رفتیم. این بار می خواهیم سایر ویژگی های این محصولات قدرتمند را بررسی کرده و برایتان روشن نماییم، تا بدین ترتیب اطلاعات شما از این محصولات کامل شده و به راحتی و در هر زمانی بتوانید از محصولات پر کاربرد، بهره لازم را ببرید.

 

مواد سازنده:

آچار های بادی که قیمت آن ها ارزان تر است عمدتاً پلاستیکی بوده و دارای یک دستگیره از جنس لاستیک می باشند که این دستگیره به تسهیل کار ها کمک می کند. برای ساخت آچار های پیشرفته تر، معمولاً از فلزات و کامپوزیت های سخت استفاده می شود. این موارد به دوام محصولات در برابر آسیب های محیطی بسیار کمک می نماید.

بکس بادی بدنه کامپوزیت

شلنگ:

در آچار های تولیدی به اندازه شلنگ و سایر اتصالات توجه خاصی شده و توازن صحیحی در آن ها برقرار گشته است. ممکن است پس از مدتی شلنگ دستگاه شما دچار آسیب شود، حتماً در خرید شلنگ جدید دقت کنید که اندازه آن با سایر اتصالات سازگار باشد. در غیر این صورت ممکن است دستگاه شما دچار آسیب جدی گردد.

شلنگ آچار بکس بادی

کمپرسور:

کمپرسورها هوای مورد نیاز را برای آچارهای بادی فراهم می آورند. معمولاً کمپرسورها دو حالت دارند؛ حالت اول، حداکثر میزان هوای ورودی است که خیلی قابل استفاده قرار نمی گیرد. حالت دوم، مقدار مورد نیاز هوا برای دستگاه می باشد. معمولاً کمپرسورها روی حالت دوم قرار دارند. میزان ورودی هوا کمپرسورها در هر دقیقه با واحد cfm اندازه گیری می شود.

کمپرسور بکس بادی

توجه: برای خرید انواع بکس بادی با قدرت های مختلف و دریافت مشخصات روی کلمه بکس بادی کلیک کنید.

با مراجعه به وب سایت فروشگاه ابزار ایرپاور و نیز مطالعه مقالات تخصصی ما می توانید به راحتی و در کوتاه ترین زمان ممکن اطلاعات کافی از انواع محصولات را بدست آورید. همچنین شما می توانید جهت سفارش و خرید محصول، به راحتی و در هر مکانی که هستید؛ از طریق وب سایت ما اقدام نمایید و در اسرع وقت کالای مورد نظر را تحویل گیرید.

بکس بادی چیست و چگونه کار میکند؟!

بکس بادی ابزاری است برای باز و بستن پیچ و مهره. اما چرا بکس بادی؟! در انگلیسی به بکس بادی ایمپکت رنچ یا آچار ضربه زن (Impact wrench) گفته میشود. کلمه بکس بادی از ترکیب دو خصوصیت مهم این ابزار که در واقع ماهیت اصلی آن است گرفته شده است، اولی به دلیل ضربه زن بودن و ایجاد گشتاور (در ادامه توضیح داده میشود) بالا با وارد کردن ضربه های متوالی با سرعت بالا و دومی به نیروی راه انداز و انرژی مورد استفاده این ابزار مربوط میشود. به همین دلیل به این ابزار بکس بادی گفته میشود و هریک از این دو ویژگی، از این ابزار گرفته شود تبدیل به ابزار دیگری غیر از بکس بادی خواهد شد.

 

بکس بادی چیست و چگونه کار میکند؟!

به عنوان مثال از دریل شارژی یا دریل برقی هم میتوان برای باز و بستن پیچ و مهره استفاده کرد و اگر بکس بادی عملکرد ضربه زن خود را نداشته باشد عملکردی کاملا مشابه با دریل ساده خواهد داشت در حالی که بکس بادی بر خلاف دریل یا حتی دریل های چکشی که ضربه رو به جلو و عقب ایجاد میکنند، ضربه های متوالی در جهت چرخش درایو بکس بادی ( توضیح داده میشود) ایجاد میکند. فارغ از این که جهت چرخش درایو به سمت چپ برای باز کردن یا به سمت راست برای بستن پیچ و مهره باشد، در هر دو حالت مکانیزم یا گیربکس بکس بادی ضربه های متوالی با سرعت بالا ایجاد میکند تا بتواند به گشتاور لازم و قدرت مناسب برای باز کردن یا بستن پیچ و مهره را تولید کند.

ویژگی دوم بکس بادی، بادی بودن آن است. یعنی برای کار و تولید نیروی گشتاور نیاز به باد یا هوای فشرده دارد که معمولا به وسیله انواع کمپرسور باد تولید میشود. همان طور که کل وزن و عملکرد اتومبیل شما بروی چرخ هایی است که از هوای فشرده پر شده است، انرژی لازم برای راه اندازی و کار بکس بادی نیز از هوای فشرده و باد تامین میگردد. مثال های بسیار زیادی از استفاده از نیروی باد میتوان نام برد که راحت تر بتوان نیروی خارق العاده هوا را درک نمود. بلند شدن و پرواز یک هواپیما کاملا بر اساس استفاده و بکارگیری درست از نیروی هوای فشرده است، بازی کردن با یک توپ، باد کردن استخر بادی کودکان با تلمبه دستی یا برقی، حالت دادن موها با سشوار، جمع کردن برگ های خزان با دمنده ها و موارد بسیار گوناگون دیگر همگی نمونه های از استفاده از صورت های مختلف باد و هوای فشرده است که برای راه اندازی بکس بادی و دیگر انواع ابزار الات بادی و پنوماتیک بکار گرفته میشود.

آچار بکس بادی و کمپرسور باد فشرده

مزایا و معایب استفاده از آچار بکس بادی و ابزار های بادی و پنوماتیک

مزایای بکس بادی نسبت به مدلهای مشابه برقی و شارژی

1- ایمنی و پاک بودن منبع تغذیه بکس بادی: همانطور که میدانید انرژی راه انداز آچار بادی یا دیگر انواع ابزار آلات بادی و پنوماتیک نیروی هوای فشرده است که کاملا پاک و ایمن میباشد و در مقایسه با بکس های برقی که خطر برق گرفتی یا شوک الکتریکی (در موارد آسیب دیدن کابل و پوسته بدنه ابزار) وجود دارد، بکس بادی کاملا ایمن و بی خطر است.

مزایای بکس بادی نسبت به مدلهای مشابه برقی و شارژی

حتی در مواردی که خطر انفجار در محیط کار وجود دارد مانند پالایشگاه ها یا ایستگاه های تقلیل فشار گاز یا موارد اینچنینی، استفاده از ابزار آلات برقی و شارژی ممنوع بوده که دلیل آن جرقه هایی است که بین ذغال و کولکتور ابزار برقی در هنگام کار ایجاد میکند و ممکن است باعث ایجاد انفجار شود. در حالی که بکس بادی در هنگام کار بدون هیچ گونه جرقه یا مورد خطرناکی است.

از بکس های بادی به دلیل نوع انرژی مورد نیاز که هوای فشرده است میتوان در زیر آب نیز استفاده نمود بدون اینکه به دستگاه آسیبی وارد شود یا خطر برق گرفتگی یا آلودگی آب مطرح باشد. میتوانید براحتی مدلهایی که قابلیت استفاده در زیر آب را دارند را انتخاب و خریداری نمایید.

بکس بادی ضد آب

2- در مقایسه با ابزارهای برقی و شارژی، ابزارهای بادی و پنوماتیک و به خصوص بکس بادی بسیار قوی تر هستند و در موارد مشابه با درایوهای همسان، بکس های بادی توان تولید گشتاور بسیار بیشتری را نسبت به مدلهای مشابه برقی و شارژی دارد. اگر دقیق تر به این مورد نگاه کنیم درمیابیم که بکس های برقی با درایو 1/2 اینچ حداکثر به گشتاور 600 نیوتن متر میرسند در حالی که بکس های بادی با درایو 1/2 اینچ در حالت متوسط تا 600 نیوتن متر گشتاور تولید میکنند و حتی موارد بسیاری هم وجود دارد که بکس بادی با درایو 1/2 توان تولید 1200 نیوتن متر گشتاور را نیز دارند و حتی مدلهای با گشتاور بیشتر نیز در درایوهای 1/2 وجود دارند.

مقایسه بکس بادی و بکس برقی و بکس شارژی

در مواردی که نیاز به تولید گشتاور های بالا وجود داشته باشد، فقط بکس های بادی توان تولید این میزان از گشتاور را دارا هستند و هنوز هم برای بکس برقی در موارد بسیار متعددی توان تولید گشتاور لازم را مقدور نیست و فقط بکس های بادی قدرتمندی که با درایو های یک اینچ و بیشتر هستند میتوانند از پس تولید این میزان گشتاور برآیند.

 

3- وزن بکس بادی و به طور کلی ابزارهای پنوماتیک کمتر از ابزارهای برقی و مخصوصا ابزار های شارژی است. شاید این نکته کمی عجیب به نظر برسد کما اینکه در بسیاری از مطالبی که در سطح اینترنت وجود دارد بر خلاف این مورد هستند! ولی همانطور که گفته شد این مقاله برای شما که نگاه فنی و تخصصی به این موضوع دارید نوشته شده است نه صرفا برای پر کردن صفحات وبسایت و ارائه مطالب سطحی و بی ارزش!

 

اگر دو مدل مشابه از نظر سایز درایو و توان تولید گشتاور را در دو بکس بادی و برقی با یکدیگر مقایسه کنیم درک این موضوع بسیار راحت تر خواهد شد و البته مثال های واقعی نیز از این مورد خواهیم گفت. به عنوان مثال بکس برقی متابو مدل SSW 650 (یکی از بهترین مدلهای بکس برقی در دنیا) توان تولید 600 نیوتن متر گشتاور را دارا است و وزن خالص آن (بدون کابل) برابر با 3 کیلوگرم است که سایز درایو آن نیز 1/2 اینچ است را با بکس بادی 1/2 اینچ APT که توان تولید 670 نیوتن متر را دارد مقایسه کنیم، خواهیم دید که بکس بادی APT وزنی حدود نصف بکس برقی متابو دارد که این نشان دهنده سبک بودن بکس های بادی است. حتی برای اطمینان اگر بکس برقی متابو را با بکس بادی APT با توان تولید 1100 نیوتن متر گشتاور با درایو 1/2 اینچ مقایسه کنیم باز هم با وجود اینکه گشتاوری تقریبا دو برابر دارد در حدود 30% سبک تر از بکس برقی متابو است. باز هم برای اطمینان بیشتر بکس بادی بدنه فلزی APT با درایو 1/2 اینچ که توان تولید 920 نیوتن متر گشتاور را دارد با بکس برقی متابو مقایسه کنیم حدود 400 گرم سبک تر از بکس برقی است. لازم به ذکر است بدنه بکس های برقی از پلاستیک و پلیمر ساخته شده است و قطعا سبک تر از بدنه کامپوزیتی یا فلزی بکس های بادی می باشد.

مقایسه بکس بادی apt و بکس برقی متابو

با این وجود برخلاف اکثر مطالب غیر علمی موجود در سطح اینترنت وزن ابزارآلات بادی به مراتب سبک تر از نمونه های مشابه برقی و شارژی است. این نه فقط در بکس بادی بلکه در غالب ابزارآلات بادی صادق است.

باید گفت که این مقایسه با مدلهای برقی است و اگر بخواهیم با نمونه های شارژی که باتری های سنگین و حجیمی دارند مقایسه کنیم سبکی بکس های بادی بیش از این ثابت خواهد شد.

 

4-بکس های بادی به مراتب ارزان تر از مدل های برقی و البته شارژی می باشد که این نیز با یک مثال ساده قابل درک خواهد شد. همانطور که گفتیم زمانی مقایسه بین دو ابزار با منبع تغذیه متفاوت صحیح خواهد بود که در تمام موارد با هم یکسان باشند و فقط در نوع منبع تغذیه که باد و الکتریسیته است با یکدیگر متفاوت باشند و دقیقا از همان نمونه بالا استفاده میکنیم برای درک قیمت ارزان بکس بادی.

بکس برقی متابو که مشخصات آن در مثال بالا گفته شد در ارزان ترین فروشگاه قیمتی در حدود 13 میلیون تومان دارد که این در تاریخ امروز 15 آذر ماه 1399 است، ولی قیمت قوی ترین و بهترین برند های ژاپنی ، آلمانی و حتی امریکایی بکس بادی مانند اینگرسول رند یا اس پی ژاپن یا توکو ژاپن در حدود نصف این مبلغ می باشد که عدد بسیار قابل توجهی است و حتی اگر کمیاب ترین و خاص ترین مدل بکس بادی که قدرتی دو برابر بکس برقی متابو را دارد با برندهای رده اول دنیا مانند اینرگرسول رند بخواهیم مقایسه کنیم باز هم در حدود 2 تا 4 میلیون ارزان تر خواهد بود.

 این صرفا مقایسه بین برندهای رده اول دنیا است و همین نسبت بین برندهای چینی تولید کننده ابزار بادی و ابزار برقی کاملا وجود دارد.

و موضوع در زمانی جالب تر خواهد بود که بکس بادی را با بکس های شارژی مقایسه کنیم!!! برای روشن شدن موضوع به بهترین شکل ممکن، مقایسه قیمت بکس شارژی و بادی را از یک برند انجام میدهیم تا حتی از نظر ارزش برند نیز این مقایسه به رعایت کامل انصاف باشد!

قیمت بکس شارژی هازت مدل 9212-3، ساخت آلمان ( از بهترین های دنیا) با درایو 1/2 اینچ، با توان تولید حداکثر 700 نیوتن متر گشتاور، با وزن 2.5 کیلوگرم در ارزان ترین فروشگاه در حدود 20 میلیون تومان است در حالی که بکس بادی هازت مدل 9012 MTT، ساخت آلمان، درایو 1/2 اینچ، توان تولید حداکثر 1600 نیوتن متر گشتاور با 1300 گرم وزن، در فروشگاه تخصصی ابزارآلات بادی و پنوماتیک ایرپاور قیمیتی در حدود 7 میلون تومان دارد!

مقایسه قیمت بکس بادی هازت و بکس شارژی هازت

همانطور که مشاهده میکنید از این مثال و البته ده ها و صد ها مثال مشابه میتوان به این نتیجه رسید که بکس بادی بسیار ارزان تر از بکس های شارژی و برقی است.

5- بکس بادی طول عمر مطلوب به مراتب بیشتری از بکس برقی و شارژی دارد. این مورد به دلیل زیادی مربوط میشود که در اینجا به یکی از این موارد اشاره میکنیم.

تعداد قطعات متحرک در آچار بادی بسیار کمتر از مدلهای برقی و شارژی و حتی نمونه های معدود بکس بنزینی است. همانطور که میدانید تعداد قطعات متحرک بیشتر به معنی استهلاک بالاتر و بیشتر ابزار است، که خرابی هر یک از این قطعات متحرک منجر به خرابی و از کار افتادن بکس برقی و شارژی میشود، در حالی که تعداد قطعات متحرک بکس بادی به قدری محدود است که احتمال خرابی آنها را بسیار پایین می آورد. نمونه ملموس تر این مورد را میتوان در مقایسه بین خودروهای تمام برقی با خودورهای بنزینی مشاهده نمود. در خودروهای برقی تعداد قطعات متحرک آنقدر کمتر است که میتوان نام تمام آنها را یکی یکی برد ولی در حالی که تعداد قطعات متحرک در خودروهای بنزینی به قدری زیاد است که نمیتوان تصور کرد. همین مثال در مورد تفاوت تعداد قطعات متحرک بکس بادی با بکس برقی و شارژی صادق است.

قطعات داخلی بکس بادی و بکس برقی

6- هزینه نگهداری و تعمیر بکس بادی بسیار کمتر از مدلهای برقی و شارژی است. همانطور که در بالا به آن اشاره شد تعداد قطعات متحرک در بکس بادی بسیار کم است و البته به طور کلی تعداد قطعات تشکیل دهنده آچار بکس بادی به همین میزان کمتر از بکس های برقی است و این تفاوت بزرگ هزینه نگهداری و تعمیرات آچار بادی را به شدت کاهش میدهد.

این شش مورد از مهمترین مزایای استفاده از بکس بادی بود و در ادامه معایب استفاده از بکس بادی را نیز خواهیم گفت.

معایب استفاده از بکس بادی نسبت به بکس های برقی و شارژی

1- گران بودن قیمت سیستم تولید کننده نیروی مورد نیاز ابزارهای بادی و پنوماتیک و البته بکس بادی:

همانطور که میدانید برای راه اندازی و کار با بکس بادی نیاز به هوای فشرده است که این هوای فشرده بوسیله پمپ باد یا کمپرسور باد تولید میشود و هزینه اولیه برای خرید کمپرسور باد مناسب برای بکس بادی به نسبت زیاد است.

لازم به ذکر است از یک کمپرسور باد میتوانید برای راه اندازی تمام ابزارهای بادی خود استفاده نمایید و حتی برای رنگ کاری با پیستوله رنگ نیز از کمپرسور باد خود استفاده کنید. در واقع زمانی هزینه خرید کمپرسور باد زیاد است که شما بخواهید فقط برای بکس بادی خود یک کمپرسور تهیه نمایید ولی اگر دیگر ابزارهای خود را به سیستم پنوماتیک تغییر دهید هزینه اولیه خرید کمپرسور باد به دیگر ابزارهای بادی تقسیم میشود.

 

2- در دسترس نبودن باد و هوای فشرده در مکان های مختلف:

حمل و نقل کمپرسور باد با توجه به حجم و وزن بالای آن میتواند دشوار باشد در حالی که انرژی برق در بیشتر مکان های استفاده از ابزار وجود دارد و حتی در ابزارهای شارژی و بکس شارژی این موضوع به طرز قابل قبولی حل شده است و براحتی با داشتن یک یا دو باتری میتوانید ساعت های طولانی از ابزار خود استفاده کنید.

بکس بادی و کمپرسور بکس بادی

این در حالی است که تنوع گسترده ایی از انواع کمپرسور باد با حجم مخزن های متفاوت و توان موتورهای متفاوت وجود دارد و میتوانید برای استفاده در مکان هایی غیر از کارگاه ثابت خود از کمپرسورهای کوچک تر استفاده کنید. در ادامه توضیح خواهیم داد برای بکس بادی های متخلف بهتر است از چه حجم مخزن کمپرسوری استفاده نمایید.

 

3- استفاده از شلنگ برای انتقال باد به بکس بادی

یکی از دیگر مواردی که شاید بتوان به عنوان ضعف و معایب بکس بادی نسبت به مدلهای دیگر نام برد، استفاده از شلنگ برای انتقال باد به ابزار است که در برخی موارد این شیلنگ باعث کمتر شدن انعطاف و چابکی ابزار میشود ولی در ابزارهای برقی سیم نازک تری کار انتقال نیروی برق را به عهده دارد و البته در بکس های شارژی این مشکل به طور کامل حل شده است و باتری بجای شلنگ و سیم کار تامین انرژی ابزار را به عهده دارد که البته وزن دستگاه را بیشتر کرده و در طولانی مدت باعث خستگی کاربر میشود ولی از انعطاف بسیار بالایی برخوردار است.

شلنگ بکس بادی

معرفی مدلهای مختلف آچار بکس بادی

پیش از آنکه در مورد انواع مختلف بکس بادی صحبت کنیم بهتر است با اصطلاحات مختلفی که جزو ویژگی های مهم این ابزار کارآمد است بیشتر بدانیم.

برای درک بهتر اصطلاحات تخصصی در مورد بکس بادی و البته راهنمای خرید بکس بادی شما را دعوت میکنیم مقاله ای در همین زمینه با عنوان راهنمای خرید بکس بادی در سایت فروشگاه تخصصی ایرپاور مراجعه نمایید. (در این مقاله تمام رازهای انتخاب بکس بادی برای شما توضیح داده شده است)

 

1- بکس بادی پروانه ایی

بکس بادی پروانه ایی (butterfly impact wrench)

بکس بادی پروانه ایی یکی از سبک ترین مدلهای بکس بادی است که در مواردی که نیاز به سرعت بالا در باز و بستن پیچ و مهره است و همزمان نیاز به گشتاور بالایی هم نیست مورد استفاده قرار میگیرد. همانطور که میدانید هر ابزاری برای نوع مشخصی از کار طراحی شده است. بر خلاف برخی از کاربران که تصور میکنند، هرچقدر ابزار قوی تر و قدرتمند تری انتخاب و خریداری نمایند بهتر است و کار بیشتری را میتوانند انجام دهند، هر ابزار مناسب کار خاصی طراحی شده است.

بکس بادی پروانه ای apt

بکس های پروانه ایی معمولا با درایو 8/3 اینچ هستند ولی در موارد معدودی با درایو ½ اینچ با حتی سایز ¼ اینچ هم وجود دارند که همانطور که مشخص است سایز 8/3 اینچ یکی از سایزهای سبک با قدرت کم در بکس بادی است. به طور معمول بازه استاندارد گشتاور بکس های پروانه ایی در حدود 50 تا حداکثر 200 نیوتن متر است که در مدلهای مختلف متفاوت است.

تصور کنید در یک کارخانه تولید لوازم منزل مانند تولید ماشین لباسشویی یا تولید یخچال فریزر در خط مونتاژ نیاز به بکس بادی برای بستن پیچ های بدنه و موتور و تجهیزات داخلی است. کاربری که در حدود 8 ساعت مداوم با بکس بادی مشغول به کار است نیاز به ابزاری با وزن کم، خوش دست و کم حجم و با سرعت بالای کار است. بنابراین اگر کارفرما برای انجام این کار اقدام به خرید بکس بادی هفت تیری سنگین کند، حتما راندمان کار این خط و کارگران آن پایین خواهد آمد ولی برعکس اگر یک بکس بادی پروانه ای که براحتی در داخل مشت قرار میگیرد و با تغییر حالت کف دست چپ و راست گرد میشود و البته وزن بسیار کمتری نیز دارد، چقدر به راندمان کار اضافه خواهد شد و در پایان روز کارگان به میزان بسیار کمتری احساس خستگی خواهند کرد.

خرید بکس بادی پروانه ای apt

از مشخصات مهم بکس بادی پروانه ایی همانطور که گفته شد وزن پایین، سرعت عملکرد بالا، حجم کوچک و سیستم چپ گرد و راست گرد بسیار بهینه و متفاوت است. برای بکار انداختن دستگاه فقط کافی است پدال بالایی بکس بادی که به حالت بالهای پروانه است را به طرفین فشار دهید تا بتوانید پیچ و مهره را باز کنید یا ببندید.

نام بکس پروانه ایی نیز دقیقا از شکل و حالت قرارگیری پدال روشن و خاموش یا چپ گرد و راست گرد بکس آمده که به حالت دو بال بر روی بکس بادی قرار گرفته است.

 

2- بکس بادی هفت تیری

معمول ترین و پرمصرف ترین نوع بکس بادی، بکس بادی هفت تیری است و همانطور که از نام آن مشخص است حالت بدنه و قرارگیری در دست آن مانند هفت تیر می باشد. به طور معمول بسیاری از ابزارهای دستی که با برق یا باد کار میکنند به این حالت هستند و کار با آنها بسیار راحت است. معمولا وزن سبک تا متوسطی دارند و براحتی میتوان با یک دست از آنها استفاده نمود.

خرید بکس بادی هفتیری

دکمه روشن شدن یا راه انداز دستگاه روی دسته آن قرار گرفته که در تمام مدلها به همین شکل میباشد. ولی موارد دیگر مانند دکمه تغییر حالت چپ گرد و راست کرد ممکن است در نمونه های مختلف متفاوت باشد و نسبت به نوع طراحی بکس یا کارخانه سازنده در محل های متفاوتی با یکدیگر قرار گیرند.

برخی از آنها که نمونه های سبک و بسیار کارآمد هستند در کنار ماشه بکس قرار دارد که براحتی بدون تغییر وضعیت دست میتوان با همان دستی که بکس را گرفته چپ گرد و راست گرد دستگاه را تغییر داد .

در برخی دیگر از مدلها دکمه چپ گرد و راست گرد در بالای ماشه قرار گرفته که در حالت چرخش برعکس از پشت بدنه بکس بیرون میزند.

در برخی دیگر مدلها دکمه تغییر جهت چرخش بکس بادی بر روی شاسی کنترل سرعت و گشتاور بکس قرار گرفته که برای تغییر جهت چرخش میتوان شاسی کنترل سرعت و گشتاور را چرخاند و در موقعیت چپ گرد و یا راست گرد قرار داد.

معمولا در بکس های هفت تیری که از قدرت زیادی برخوردار هستند یک دکمه چرخشی یا شاسی برای تنظیم میزان گشتاور و سرعت بکس قرار داده میشود تا در مواردی که نیاز به گشتاور زیادی برای بستن پیچ نیست از گشتاور کمتری استفاده شود و باعث بریدن پیچ نشود.

تنظیم گشتاور بکس بادی هفتیری

از بکس های هفت تیری با گشتاور های مختلف در موارد بسیار متعدد استفاده میشود و میتوانند از حدود 350 نیوتن متر تا حدود 1500 نیوتن متر گشتاور تولید کنند. به طور معمول از بکس های هفت تیری با توان 400 تا 700 نیوتن متر در مکانیکی های خودروهای سبک استفاده میشود. لازم به ذکر است در خودروهای سبک و سواری بزرگ ترین پیچی که در جلوبندی یا سیستم تعلیق خودرو قرار دارد در حدود 400 نیوتن متر گشتاور برای بستن نیاز دارد ولی در مواقعی که پیچ ها زنگ زده یا بیش از حد سفت شده اند برای باز گردن نیاز به گشتاور بیشتری دارند که در این مواقع میتوان از تمام قدرت بکس بادی برای بازکردن پیچ استفاده نمود.

بکس های هفت تیری با درایو های 1/4 اینچ،  3/8 اینچ ، 1/2 اینچ و 3/4 اینچ موجود هستند و در مواردی میتوان بکس بادی هفت تیری با سایز درایو یک اینچ نیز پیدا کرد.

انواع درایو بکس بادی هفتیری

طول شفت یا همان درایو بکس بادی هفت تیری نیز یکی دیگر مشخصات بکس بادی هفت تیری است که در دو مدل شفت کوتاه و شفت بلند وجود دارند. لازم به ذکر است بکس بادی هفت تیری شفت بلند در موارد خاصی که دسترسی به پیچ و مهره دشوار است و در فضاهای تنگ و دور از دسترس قرار دارند استفاده میشود و به طور معمول بکس بادی با شفت کوتاه بیشترین مورد استفاده را دارد.

 

3- بکس بادی مستقیم

بکس های بادی که از قدرت بسیار زیادی برخوردارند به دلیل وزن زیاد و قدرت بسیار بالا حتما باید توسط دو دست گرفته شوند تا بتوان با آنها کار کرد به همین خاطر دیگر نمیتوان شکل و فرم هفت تیری را برای ساخت این بکس ها استفاده نمود به همین خاطر به صورت مستقیم طراحی میشوند.

بکس بادی مستقیم

بکس های مستقیم معمولا از 1 اینچ به بالا وجود دارند و در سایزهای استاندارد 1/2-1 اینچ ، 2 اینچ و 1/2-2 اینچ هستند ولی بیشترین استفاده و بیشترین مصرف بکس های بادی از سایز یک تا دو اینچ است که قدرت های باورنکردنی را تولید میکنند.

بازه تولید گشتاور بکس های مستقیم از حدود حداقل 3000 نیوتن متر به بالا است و همانطور که مشخص است برای صنایع و مشاغل عمومی مورد استفاده نیستند و بیشتر در کارهایی مانند سوله سازی، ساخت پل های فلزی که از پیچ و مهره های سایز بسیار بالا استفاده میکنند، در صنایع نفت و پتروشیمی که برای بستن فلنج های اتصال لوله ها از پیچ و مهره های غول پیکر استفاده میکنند یا در کشتی سازی و تعمیرات کشتی های بزرگ و اقیانوس پیما که در موتور خانه آنها موتورهای غول آسا و پیچ و مهره های با سایز و قدرت های فوق العاده بکار میرود از بکس بادی مستقیم با درایوهای سایز بزرگ استفاده میشود.

بکس بادی مستقیم

بکس بادی مستقیم نیز مانند بکس بادی هفت تیری در دو مدل شفت بلند و شفت کوتاه وجود دارند که بنا بر نیاز میتوان از هریک از این بکس بادی ها استفاده کرد.

انواع بکس بادی مستقیم

پس از تمام مباحثی که در این مقاله گفته شد شما میتوانید نسبت به نوع کار خود و با دانش کافی از میان تنوع گسترده انواع بکس بادی که در فرشگاه ایرپاور موجود است، بکس بادی مورد نیاز خود را که برای نوع کار شما بهترین بکس بادی است را انتخاب و خریداری نمایید. به دسته بندی بکس بادی در فروشگاه ایرپاور مراجعه نماید و با بهترین قیمت بکس بادی مورد نیاز خود را خریداری نمایید. 

بکس بادی مستقیم

لازم به ذکر است اگر در میان تنوع گسترده برند های مختلف بکس بادی نیاز به کسب اطلاعات کافی در مورد بهترین بکس بادی و بهترین مارک بکس بادی دارید به مقاله ایی با همین عنوان " بهترین بکس بادی " در قسمت مقالات ایرپاور مراجعه نمایید.

ایر پاور فروشگاه تخصصی ابزارآلات بادی و پنوماتیک است که سعی دارد مرجع کاملی از اطلاعات مورد نیاز کاربران خود را ایجاد کرده تا کمکی باشد برای انتخاب بهترین ابزار و بکس بادی از میان تنوع گسترده انواع بکس بادی که در این فروشگاه موجود است. کلیه مقالات ایرپاور توسط متخصصین و کارشناسان با تجربه این فروشگاه نوشته میشود تا بهترین و کامل ترین مرجع تولید علم و اطلاعات فنی در بازار ابزار ایران باشد.

موارد استفاده از بکس بادی و کاربردهای آچار بکس بادی؟!

از بکس بادی تقریبا در تمام صنایع استفاده میشود و تنوع مدلهای مختلف این ابزار باعث شده تا در تمام صنایع مورد استفاده باشد. اما در مواردی بکس بادی به جزء جدایی ناپذیر آن صنعت و شغل تبدیل میشود. به عنوان مثال صدایی که از یک تعمیرگاه خودرو در ذهن تصور میشود صدای بکس بادی است که برای باز و بستن پیچ های جلوبندی یا پیچ های چرخ ماشین مورد استفاده قرار میگیرد.

کاربرد بکس بادی

یکی دیگر از صنایعی که از بکس بادی به صورت تخصصی استفاده میکنند و حتی بکس بادی های ترکمتردار و شات آف دار بکار میگیرند صنایع نفت و پتروشیمی است. حتما در تصاویری که از پالایشگاه ها دیده اید یا حتی از نزدیک در یک پالایشگاه نفت حضور داشته اید، لوله های انتقال مواد که مفاصل آنها از طریق فلنچ های بزرگی که با پیچ و مهره های سنگین بهم متصل شده اند را مشاهده کرده اید. در صنایع نفت و پتروشیمی به دلایل ایمنی ملزم به استفاده از بکس بادی هستند و نمیتوانند از بکس های برقی با شارژی حتی انواع براشلس استفاده کنند. بکس بادی بدون هیچ امکان جرقه میتواند براحتی تمام پیچ و مهره های سایز بالای فلنج ها و دیگر تاسیسات را باز و بسته کند.

بکس بادی صنعتی حرفه ای

در کارخانجات تولیدی نیز از بکس های بادی به صورت گسترده استفاده میکنند و به عنوان مثال در خط تولید صنایع خودرو سازی بکس بادی یکی از مهمترین ابزارهای مورد استفاده کارگران خط تولید است. یا در صنایع سیمان، کارخانجات تولیدی لوازم منزل، کارخانجات تولیدی دوچرخه و موتور سیکلت، در صنایع گرمایشی و برودتی و به طور کلی در خدمات تاسیات ، در راه سازی و ساخت پل های فلزی ، صنایع ساختمان و سوله سازی و دیگر مشاغل و صنایعی که از بکس بادی استفاده میکنند. ولی دلیل نام بردن این موارد این است که هرکدام از این موارد از بکس بادی های متفاوتی استفاده میکنند که در ادامه به بررسی تمام مدلهای بکس بادی خواهیم پرداخت.

اچار بکس بادی صنعتی

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست