نکاتی که در هنگام خرید فرز انگشتی بادی باید بدانید

فرز انگشتی بادی ابزاری ضروری برای هر اهنگر یا کسانی است که با خودرو سر و کار دارند. فرز انگشتی های بادی با استفاده از هوای فشرده کار می کنند و ابزارهای بسیار متنوعی هستند که برای خودرو، فلزکاری، ساخت و نجاری مناسب هستند. هنگام انتخاب یک فرز انگشتی بادی، ضروری است که بهترین ابزار با کیفیت را انتخاب کنید که متناسب با نیازهای خاص شما باشد. اگر هنوز راجع به فرز انگشتی بادی و تفاوت های آن با انواع برقی و شارژی اطلاعی ندارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

برای دسترسی سریعتر می توانید روی مطالب باکس زیر کلیک کنید.

 

راهنمای خرید فرز انگشتی بادی

مینی سنگ های بادی  ابزارهای دورانی یا چرخشی هستند که از هوای فشرده برای چرخاندن فرز با سرعت های بالا استفاده می کنند. اجزای اصلی یک فرز انگشتی بادی شامل ورودی هوای فشرده، دریچه گاز برای تنظیم سرعت، قفل اسپیندل برای تعویض لوازم جانبی و کلت برای محکم کردن قطعات فرز می باشد. با وجود بدنه جمع و جور و کوچک در فرز انگشتی های بادی، این ابزار بسته به مدل می تواند تا 20000 دور در دقیقه بچرخد.

سری های چرخش سریع به کاربر این امکان را می دهد که به راحتی نقطه جوش ها را از بین ببرد، زنگ زدگی را حذف کند، سطوح فلزی را صیقل دهد و سایر کارهای سنگ زنی را انجام دهد. فرز انگشتی ها می توانند طیف گسترده ای از کاربردهای سنگ زنی، سنباده زدن، سنگ زنی و پرداخت را انجام دهند.

یک فرز انگشتی دستگاهی کوچک است که میله ای چرخان دارد که در آن یک محک نگهدارنده برش تعبیه شده است. فرز با سرعت بسیار بالا چرخ می‌زند و برای حذف مواد از قطعه زیر کار استفاده می‌شود. هنگام ترکیب با سری مناسب، دستگاه‌های فرز انگشتی بادی قابلیت انجام طیف وسیعی از وظایف مختلف را دارند. دستگاه‌های فرز انگشتی اصولاً برای کار با فلز (به طور خاص برای ساخت ابزار و ماتریس) طراحی شده‌اند. اما می‌توانید آنها را بر روی مواد دیگری مانند پلاستیک و چوب هم استفاده کنید.

با فرز انگشتی و سری های مناسب آن، می‌توانید مواد مختلف را تراشیده، سنبیده، برش بزنید یا سنگ‌زنی کنید.

انواع فرز انگشتی بادی

فرز انگشتی بادی مستقیم

فرز انگشتی مستقیم در اصل همان فرز انگشتی های معمولی هستند. آنها کاملاً مستقیم و تقریباً شبیه یک پیچ گوشتی بزرگ هستند. فرز انگشتی های مستقیم خود به دو دسته تقسیم میشوند 

  • فرز انگشتی های مستقیم گلو کوتاه : که اندازه ای کمتر از 20 سانتی متر دارند. این نوع فرز انگشتی ها در زمینه هایی استفاده می شوند که فضای کافی برای دسترسی به سطح مورد نظر خود را دارید و نیازی به گلوی بلند تر برای فرز کاری ندارید. درایو این نوع از فرز انگشتی ها در امتداد بدنه قرار گرفته است و بدون تغییر زاویه هستند که فراگیرترین و پرمصرف ترین نوع فرز انگشتی را تشکیل میدهند.
  • فرز انگشتی بادی مستقیم گلو بلند : که به سه دسته تقسیم میشوند: گلو بلند 25 سانتی متری / مستقیم نیمه بلند 35 سانتی متری / مستقیم فوق بلند 45 سانتی متری . این نوع فرز انگشتی ها مناسب دسترسی به سطوحی است که در زمینه های سخت و دور از دسترس قرار گرفته اند که با استفاده از انواع مستقیم گلوبلند می توانید به راحتی هرچی تمام تر سطح خود را فرز کاری کنید یا سنباده بزنید.

کلید فرز انگشتی بادی نیز دو نوع مختلف دارد ؛ کلید گازی که به صورت چرخشی است و دارای دو مرحله خاموش/روشن است. و کلید اهرمی که به صورت اهرم روی دستگاه وجود دارد و با گرفتن اهرم فرز انگشتی شما شروع به کار خواهد کرد. به طور کلی کلید های اهرمی از ایمنی بالاتری نسبت به کلید گازی برخوردارند به این دلیل که اکثر فرزانگشتی های با کلید اهرمی مجهز به قفل کن ماشه هستند.

فرز انگشتی بادی سرکج

فرز انگشتی با زاویه مانند فرز انگشتی مستقیم عمل می کنند، به جز این نکته که سنگ با زاویه قائمه یا 115 درجه متصل بر بدنه است و می تواند دسترسی شما به فضاهای تنگ دور از دسترس را فراهم کند.

در واقع هیچ مزیت یا عیبی برای نوع فرز انگشتی که انتخاب می کنید وجود ندارد. فرز انگشتی های مستقیم و فرز انگشتی های سرکج دقیقاً یکسان عمل می کنند. بنابراین، به نوع کار شما بستگی دارد.

فرز های انگشتی بادی دارای دو سایز کولت فراگیر 3 و 6 میلی متر هستند. برخی از مدل های فرز انگشتی از هر دو سایز کولت پشتیبانی میکنند که به معنی راحتی چندبرابری کاربر است. کولت یکی از قطعات داخلی فرز انگشتی است که با کمک آن می توان مته و ابزار را محکم نگه داشت. در واقع این قسمت مانند سه نظام در دریل عمل می کند. کولت دارای قطر های مختلفی است و در تمامی انواع فرز ها از این قطعه استفاده می شود. کولت، خود دارای یک بخش به نام فشنگی است.

فرز انگشتی سرکج برای چه مواردی استفاده می شود؟ یک فرز انگشتی سرکج برای کار در فضاهای تنگ که فرز انگشتی مستقیم نمی تواند در آن قرار بگیرد استفاده می شود. به هر حال نسخه مستقیم ابزار به همراه قطعه برش ممکن است برای کار در داخل دستگاه و قطعات خودرو بسیار مناسب باشد.

 

 

توجه داشته باشید که فرز انگشتی ها در سایز های کوچک تر جهت انجام کارهای ظریف تر وجود دارند که به آنها میکرو فرز بادی یا فرز مینیاتوری بادی گفته می شود. فرز مینیاتوری بادی ابزاری کاربردی در حوزه ی حکاکی و پرداخت کاری روی سطح فلزات و سنگ های زینتی می باشد و معمولا این ابزار در صنعت جواهر سازی، قالب سازی و ... برای صیغل کاری و شکل دهی فلزات و سنگ ها مورد استفاده قرار می گیرد. میکرو فرز بادی بنا به نیاز کاربر دارای مدل های مختلفی می باشد.

 

همچنین برخی محصولات فرز انگشتی بادی دارای کیت لوازم هستند که سری های مختلف را در خود دارند. بعنوان مثال می توانید ست کامل فرز انگشتی بادی BEX و اقلام همراه را ببینید. تهیه و استفاده از کیت های فرز انگشتی علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، شما را قادر می سازد تا از انواع مختلف سری های فرز انگشتی بادی استفاده کنید و دامنه فعالیت شما را به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد. کیت های فرز انگشتی بادی در تعداد مختلف نسبت به لوازم داخل کیت وجود دارند که بسته به نوع فعالیت شما قابل انتخاب و انطباق است.

کاربردهای فرز انگشتی بادی

حذف کردن

قبل از ظهور ماشین‌های دقیقی مانند فرز CNC، اروژن اشتعال جرقه‌ای EDM و برش سیمEDM، فرز انگشتی بود که این کارها را انجام میداد. همانطور که می‌دانید، از بین بردن مواد از فولاد سخت شده با ابزار دستی معمولی روندی سخت است. فرز انگشتی بهترین ابزار برای این کار است زیرا آن‌ها کوچک و منعطف هستند. امروزه سازندگان ابزار از فرز انگشتی برای حذف حواشی، تراشیدن لبه، صیقل دادن، سنگ‌زنی و همسازی سطح جوش خورده و غیره استفاده می‌کنند.

صیقل دادن فلز

فلز، به ویژه فولاد ضد زنگ، همیشه وقتی صیقل داده می‌شود ظاهر بهتری دارد. بدون توجه به شیء خود، هر چیز فلزی پس از صیقل دادن صورت بهتری پیدا می‌کند. اما اگر شیء مورد نظر بزرگ باشد، صیقل دادن آن کار آسانی نیست. به عنوان مثال، صیقل دادن یک ماشین، هر چند امکان‌پذیر است، ممکن است فرآیند طولانی و خسته‌کننده‌ای باشد. با یک فرز انگشتی صیقل دادن سطوح وسیع هم می‌تواند بسیار آسان باشد. از آنجایی که فرزهای انگشتی دارای مقطع گرد هستند، برای صیقل دادن سوراخ ها و سطوح منحنی مناسب اند. با این حال، فرز انگشتی ابزار ایده آلی برای پرداخت سطوح صاف نیست، به خصوص اگر صافی کار مهم باشد.

صاف کردن سطوح

پس از اتمام کاری مانند یک پروژه نجاری، اغلب باید محصول نهایی را صاف کنید. اگر به درستی آن را صاف نکنید، این خطر هست که به طور تصادفی هر چیزی را که روی آن کار می کردید خراب کنید. با اتصال صحیح، می‌توانید از یک فرز انگشتی برای صاف کردن طیف گسترده‌ای از مواد مختلف استفاده کنید. می توانید از فرز انگشتی بادی برای صاف کردن فلز، فولاد سخت شده، چوب و غیره استفاده کنید.

 نقاط جوش

اگر فلزکاری انجام می دهید، می دانید که جوش ها چقدر آزاردهنده هستند. فرز انگشتی می‌تواند به راحتی جوش‌های اضافی را جدا کند تا فلزکاری صاف‌تر و تمیزتر به نظر برسد. اگر جوشکاری یا فلزکاری زیادی انجام می دهید، قطعاً این یک ابزار ضروری است.

 

 زدودن زنگ

زنگ زدگی هم کشنده است و هم پاک کردن آن دشوار است. مهم نیست که زنگ چه چیزی را آلوده می کند. در نهایت آن را نابود خواهد کرد. در حالی که جدا کردن زنگ های قدیمی از فلز سخت است، غیرممکن نیست، به خصوص اگر زودتر جلوی زنگ زدگی را بگیرید. فرز انگشتی می تواند برای خلاص شدن از شر زنگ های سرسخت و چسبیده مفید باشد. فرز انگشتی بادی رفع زنگ زدگی را خیلی سریع انجام می دهد، پس اگر زنگ زدگی زیادی دارید که نیاز به از بین بردن دارد، این دستگاه می تواند مفید باشد.

تیغه های تیز کننده

بسیاری از فرز انگشتی ها را می توان به یک سری تیز کننده تیغه مجهز کرد که به شما امکان می دهند تیغه های مختلفی را تیز کنید. پس می توانید برای چاقو، تیغ، تبر و هر نوع تیغه ای که فکرش را بکنید ازین ابزار استفاده کنید. فرز انگشتی های بادی برای کسانی که سنگ آسیاب مناسب ندارند، اما همچنان می خواهند تیغه های خود را زیبا و تیز نگه دارند، عالی هستند.

 

زمینه های استفاده از فرز انگشتی بادی

این ابزار با توجه به کاربرد بسیار زیادی که دارد، ابزار مهمی در طیف وسیعی از فعالیت ها است که مقداری از آن ها به شرح زیر است.

سنگ زنی و سنباده

یکی از کاربردهای اصلی فرز انگشتی بادی، کاربردهای سنگ زنی و سنباده زدن است. با چرخ سنگ زنی نصب شده روی دستگاه یا اتصال دیسک سنباده، چرخ های ابزار بادی می توانند فلزات را آسیاب کنند، جوش ها را از بین ببرند، سطوح را جلا دهند و سطوح را با هم مخلوط کنند. دیسک‌های سنباده حذف مواد کنترل‌شده‌تری را برای صاف کردن و تکمیل فراهم می‌کنند. فرزهای قالبی امکان دسترسی به فضاهای تنگ و کنترل بیشتر نسبت به فرزهای پهن یا پایه ای بزرگتر را فراهم می کنند.

ساخت فلز

فرز انگشتی بادی اغلب در کارگاه های تولید فلز برای سنگ زنی جوش ها، حذف مواد اضافی، آماده سازی سطح و سنگ زنی عمومی فلزاستفاده می شود. اندازه جمع و جور اجازه می دهد تا در فضاهای تنگ مانند زوایای داخلی، کانال ها و قسمت های دور از دسترس قابل استفاده باشد. تکنسین ها از فرز انگشتی بادی برای برش جوشکاری، لبه های فلزی اریب، تیز کردن ابزار، سوراخ کردن قطعات ماشینکاری شده و سایر کاربردهایی که نیاز به حذف دقیق مواد دارند، استفاده می کنند. علاوه بر این؛ فایل های چرخشی، فرزهای کاربید و سایر سنگ های قابل نصب روی فرز انگشتی، نیاز سنگ زنی تخصصی را در تمام زمینه ها رفع میکنند.

 

کار با بدنه خودرو

در کار با بدنه خودرو، فرز انگشتی بادی برای آسیاب کردن جوش ها، صاف کردن بدنه، از بین بردن رنگ و زنگ زدگی و سنباده زدن قسمت های جزئی در هنگام پرداخت کاری ماشین ها بی نظیر هستند. دیسک های سنباده به صاف کردن عیوب بدنه کمک می کنند. چرخ های برشکاری، فلز آسیب دیده را به دقت حذف می کنند. کنترل و دقت ارائه شده توسط فرز انگشتی بادی باعث می شود که تکنسین های بدنه خودرو بتوانند کیفیت بالایی را به مشتریان خود ارائه دهند. با سنباده ها و اتصالات مناسب، فرز انگشتی های بادی می‌توانند سخت‌ترین کارهای سنگ‌زنی و سنباده‌زنی بدنه را انجام دهند.

سنگ کاری

از مجسمه‌سازی و شکل‌دهی گرفته تا مرمت کاری و تکمیل جزئیات، فرز انگشتی های بادی ابزارهای پنوماتیک مفیدی برای کار با سنگ هستند. فرز انگشتی ها و ابزارهای سنباده زنی به صنعتگران اجازه می دهد تا سنگ را به شکل دلخواه خود تغییر دهند. فرز انگشتی های ظریف نیز جزئیات کار را به خوبی می سازند. قابلیت کنترل سرعت متغیر در فرز انگشتی به کاربران این امکان را می دهد که سرعت را متناسب با کار تنظیم کنند، خواه حذف سریع مواد باشد یا تکمیل باظرافت جزئیات. فرزانگشتی بادی با ابزارهای ساینده الماسی یا کاربیدی برای کارگران سنگ تراش ضروری و مشکل گشا است.

زدودن زنگ

فرز انگشتی بادی که مجهز به چرخ های سیمی و برس باشد به سرعت میتواند زنگ زدگی و خوردگی را از سطوح فلزی پاک کند. چرخ‌های سیمی میتوانند زوائد سست را از بین ببرند، در هنگام کار با فرزانگشتی بادی از تغییر سریع رنگ خواهید فهمید که تمام زنگ‌زدگی‌ها از بین رفته است. فرز انگشتی بادی امکان دسترسی به نقاط سخت مانند زوایای داخلی، کانال ها و جوش های درز را در هنگام آماده سازی فلز برای رنگ آمیزی یا ترمیم فراهم می کند.

6 نکته هنگام خرید فرز انگشتی بادی

با توجه به مواردی که گفته شد و در مقاله فرز انگشتی بادی چیست؟ اشاره شد. میتوانیم رعایت شش نکته زیر را در هنگام خرید فرزانگشتی بادی به شما پیشنهاد کنیم.

  1. زمینه استفاده : برای چه نوع کاری به فرز انگشتی نیاز دارید. زمینه شغلی تان چیست. با جواب دادن به این سوال میتوانید به گزینه دوم بپردازید.
  2. نوع فرز انگشتی : آیا فرز مستقیم میخواهید یا زاویه دار؟ مستقیم گلو بلند مورد نیاز شماست یا گلوکوتاه؟ فرز با زاویه 90 درجه میخواهید یا زاویه 45 درجه. باید بسنجید که کدام نوع فرز انگشتی بادی کاملا به نیازهای شما پاسخ خواهد داد. 
  3. سرعت چرخش: بعد ازین ها باید به قدرتی که نیاز دارید فکر کنید. فرز انگشتی یک ابزار دورانی است و با توجه به سرعت چرخش آزاد آن می توانید قدرتش را بسنجید. به طور کلی سرعت چرخش فرزانگشتی ها بین 7 تا 24 هزار دور در دقیقه است اما فرزهایی با سرعت کمتر یا بیشتر ازین حد هم وجود دارند. بعنوان مثال فرز لاستیک ساب بادی گاتکس مدل GP-0687SW سرعت چرخش 2500 دور در دقیقه را دارد و فرز انگشتی بادی سوماک مدل ST-7434M  سی هزار دور در دقیقه سرعت دارد.
  4. جنس بدنه: اگر نیاز به کاربری راحت تر و ابزار سبک تر دارید می توانید بدنه کامپوزیتی را انتخاب کنید. اگر احتمال میدهید که ابزارتان ضربه بخورد و وزن آن هم زیاد برایتان مطرح نیست پیشنهاد ما خرید یک فرز انگشتی با بدنه مقاوم فلزی است.
  5. کشور تولید کننده: شکی نیست که ترجیح میدهید ابزارتان طول عمر زیادی داشته باشد تا به این زودی ها نیاز به خرید ابزار دیگری نداشته باشید، پس نیاز به کیفیت ساخت بالا دارید. فرزهای انگشتی در آمریکا، اروپا(آلمان و سوئد) و آسیا (ژاپن، چین و تایوان) تولید می شوند و نسبت به کمپانی سازنده می توانید انتخاب ایده آلی داشته باشید.
  6. اندازه کولت: طبیعتا اندازه کولت از مهم ترین معیارهای انتخاب شما خواهد بود. کولت های با سایز 6 میلی متر برای کارهایی که نیاز به ظرافت کمتری دارند استفاده میشود.

گفتنی است که در فروشگاه ابزار ایرپاور، امکان فیلتر بندی پارامترهایی که گفته شد موجود است.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست