آشنایی با انواع سنگ فرز بادی، مزایا و معایب آن نسبت به سنگ فرز برقی.

سنگ فرز بادی چیست؟

سنگ فرز بادی ابزاری آشنا برای همه ی ماست که حداقل یک بار نامش به گوشمان خورده است. البته این ابزار کاربردی در عموم به سنگ بادی و فرز بادی نیز شناخته می شود. اگر بخواهیم به طور کلی به این ابزار نگاه کنیم فرز چه از نوع برقی و چه بادی ابزاری می باشد که با نیروی چرخشی می تواند در بسیاری از صنایع جهت برش کاری، پرداخت زنی و ... مورد استفاده قرار بگیرد. همه ی این کاربرد های نام برده شده بستگی به صفحه سنگی دارد که کاربر در حین کار از آن استفاده می کند.

در ادامه به بررسی موارد ذکر شده می پردازیم برای دسترسی سریع تر می توانید با کلیک کردن روی گزینه مورد نظر دسترسی داشته باشید:

تفاوت سنگ فرز بادی با نوع برقی آن (مزایا و معایب)

سنگ فرز ابزاریست که نیروی تامیین کننده را دریافت می کند و حرکتی به صورت چرخشی ایجاد می کند. سنگ فرز بادی همانطور که از نامش مشخص است ابزاریست که برای شروع به کار نیازمند کمپرسور می باشد. باد ایجاد شده توسط کمپرسور به وسیله ی شلنگ باد به دستگاه منتقل می شود و به وسیله ی روتور هایی که در داخل آن قرار گرفته است تبدیل به نیروی مکانیکی (چرخشی) می شود. اجزای داخلی تشکیل ابزار های بادی  بسیار ساده تر از نوع برقی آن می باشد. اجزای داخلی این دستگاه بر خلاف سنگ فرز برقی که از سیستم پیچیده ای مثل سیم پیچها و موتور سنگین تشکیل شده است، تنها از روتور تشکیل شده است. روتور های داخل سنگ فرز بادی، نیروی باد را تبدیل به نیروی چرخشی می کنند و  سپس به وسیله ی شفت این حرکت چرخشی به صفحه سنگ منتقل می شود. در کل ابزار های بادی نسبت به نوع برقی دارای مزایای بسیاری هستند و همینطور سنگ فرز بادی نسبت به سنگ فرز برقی دارای مزایا و معایبی می باشد که در ادامه به آنها می پردازیم.

مزایا سنگ فرز بادی نسبت به سنگ فرز برقی

  • سنگ فرز بادی با توجه به داشتن سیستم داخلی ساده تر نسبت به فرز برقی دارای وزن کمتری می باشد.
  • فرز بادی دارای تنوع بیشتری نسبت به سنگ فرز برقی می باشد.
  • سنگ فرز برقی به دلیل داشتن آرمیچر و سیم پیچ در صورت استفاده مداوم داغ شده و حتی ممکن است پس از مدتی بسوزد و از کار بیافتاد. ولی در سنگ فرز های بادی به دلیل نبود این موارد کاربر می تواند ساعت ها بدون ایجاد مشکلی با این ابزار کار بکند.
  • الکترود های قرار گرفته در داخل سنگ فرز برقی مصرفی بوده و پس از مدتی استفاده از بین می رود و نیاز به تغییر می باشد اما در سنگ فرز بادی این اتقاق نمی افتد.
  • از نظر قیمت نیز سنگ فرز های بادی مقرون به صرفه تر می باشند.
  • سنگ فرز بادی به دلیل استفاده از نیروی باد دارای قدرت و سرعت بیشتری نسبت به سنگ فرز برقی می باشد.

معایب سنگ فرز بادی نسبت به سنگ فرز برقی

  • سنگ فرز برقی به دلیل نبود نیاز به کمپرسور باد به راحتی قابل حمل و جابه جایی است.
  • سنگ فرز برقی بدون نیاز به روغن کاری بر خلاف نوع بادی می تواند کار کند.

کاربرد سنگ فرز بادی

سنگ فرز بادی ابزاریست که معمولا برای سابیدن مورد استفاده قرار می گیرد. اما با توجه به اینکه می توان صفحه سنگ های متفاوتی روی این دستگاه نصب کرد، طیف وسیعی از کاربرد ها در صنایع مختلف به وجود می آید.

سنگ فرز بادی ابزاری کاربردی می باشد و به دلیل داشتن سرعت چرخش بالا قابلیت انجام هر کاری را دارد تنها کافیست صفحه سنگ استفاده شده در آن جهت کارکرد های متفاوت تر تغییر کند.

  • اولین و شناخته شده ترین کاربرد سنگ فرز های بادی سابیدن و یا پرداخت زنی سطوح و لبه ها می باشد که در بسیاری از صنایع جهت صاف کردن لبه های تیز فلز ها، از بین بردن نقطه جوش استفاده می شود.
  • با نصب صفحه های برش، کاربر همچنین می تواند عمل برش زنی فلزات را نیز با این ابزار کاربردی انجام دهد.
  • همچنین با نصب صفحه سنگ های پولیش کاری می توان سطوح را به راحتی با دور بالایی که دستگاه دارد پرداخت کاری کرد.
  • از دیگر کاربرد های این دستگاه می توان به پاک کردن زنگ زدگی از سطوح با صفحه های سیمی مربوطه اشاره کرد که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع صفحه (دیسک) مورد استفاده در فرز بادی

فرز بادی همانطور که در بالا اشاره شد دارای انواع کاربرد ها می باشد که این کاربرد ها با توجه به نوع صفحه یا دیسکی که روی فرز بادی نصب می باشد متفاوت است. به تعدادی از کاربردی ترین دیسک های مورد استفاده در دستگاه سنگ فرز بادی در ادامه اشاره کرده ایم:

1.دیسک سیمی (فرچه ای): این نوع صفحه به دلیل حالت فرچه ای که دارد معمولا برای پاکسازی سطوح از زنگ زدگی و تمیز کردن مورد استفاده قرار میگیرد. این دیسک با نصب شدن روی دستگاه با سرعت بالایی می چرخد و زنگ زدگی را از سطح فلز پاک می کند.

2.دیسک الماسی: از این نوع دیسک برای ایجاد برش در قطعات و صفحه مورد استفاده قرار می گیرد. جنس این نوع از صفحه به صورتی است که با سرعت چرخش بالای دستگاه موجب ایجاد برش می شود.

3.دیسک کاربید سیلیکون: این دیسک در روی سطوح فلزی جهت پرداخت زنی و پاکسازی سطح مورد استفاده قرار می گیرد. دیگر استفاده ای که از این دیسک می شود جهت تیز کردن چاقو و صاف کردن لبه ها می باشد.

4.دیسک آلومینیوم اکسید: این نوع صفحه سنگ معمولا در صنعت چوب جهت پرداخت زنی سطح مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این دیسک برای ساییدن پیچ و میلگرد نیز می توان استفاده کرد.

انواع فرز بادی

با توجه متن بالا فهمیدیم که سنگ فرز دارای دو نوع اصلی بادی و برقی است که نوع بادی آن نسبت به برقی دارای کاربرد ها و مزایای بیشتری می باشد. اما گفتنی است که سنگ فرز های بادی دارای انواع متفاوت با اندازه های مختلف هستند و هر کدام دارای کاربرد های مخصوصی می باشند. در ادامه به معرفی این انواع مختلف خواهیم پرداخت.

سنگ فرز بادی

این نوع از سنگ فرزهای بادی معمولا در سایز بزرگ تولید می شوند و با توجه به نوع صفحه سنگ نصب شده روی آن دارای کاربرد های متفاوتی هستند. اکثرا این ابزار به دلیل اندازه ی بزرگی که دارند دارای دستگیره دوم نیز می باشند تا کاربر حین کار تسلط بیشتری داشته باشد. به این نوع از فرز های بادی در عموم سنگ بادی گفته می شود و صفحه سنگ مورد استفاده در آن معمولا 6 اینچ می باشد.

فرز بادی مستقیم

­­فرز بادی مستقیم نیز از خانواده ی سنگ فرز های بادی می باشد با این تفاوت که به صورت مستقیم طراحی شده است و به صورت 90 درجه نمی باشد. مستقیم بودن این سنگ فرز  بادی مزیتی می باشد تا کاربر دسترسی بیشتری به نقاط مورد نظر جهت سنگ زنی داشته باشد. صفحه سنگی که این نوع از فرز های بادی می توانند بگیرند 3 تا 5 اینچ می باشد.

مینی فرز بادی

مینی فرز بادی همانطور که از نامش مشخص است ابعاد کوچک تری نسبت به سنگ فرز های بادی دارد. تفاوت اصلی این ابزار با سنگ فرز بادی اندازه ی صفحه ای می باشد که روی دستگاه نصب می شود. معمولا صفحه یا پد مورد استفاده در مینی فرز های بادی دارای ابعاد 4 تا 5 اینچی می باشند.

سنگ ساب بادی

سنگ ساب بادی از خانواده ی بزرگ فرز های بادی می باشد ولی دارای تفاوت های بسیاری با فرز های بادیست. اصلی ترین تفاوت ها اندازه ی صفحه و قدرت بالای این ابزار می باشد. در فرز های بادی همانند سایر ابزار های بادی هرچقدر سرعت چرخش پد بالاتر باشد، میزان قدرت آن نیز افزایش می یابد. این ابزار قدرتمند معمولا دارای دو دسته بوده و جهت پرداخت زنی سطوح فلزی و بتنی مورد استفاده قرار می گیرند.

فرز انگشتی بادی

فرز انگشتی بادی نیز یکی از ابزارهایی می باشد که نیروی باد را تبدیل به نیروی چرخشی کرده و باعث می شود تا کاربر بتواند به وسیله ی این نیرو عمل پرداخت زنی را انجام دهد. تفاوتی که فرز انگشتی بادی با سنگ فرز بادی دارد اندازه و ابعاد آن می باشد که بیشتر برای کارهای ظریف تر در صنایعی مثل جواهر سازی، مجسمه سازی و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

فرز مینیاتوری بادی

فرز مینیاتوری بادی نیز همانند فرز انگشتی بادی ابعاد کوچکی دارد و بر خلاف اینکه قدرت پایینی دارند دارای سرعت بسیار بالایی است. فرز مینیاتوری بادی ابزاری کاربردی در حوزه ی حکاکی و پرداخت کاری روی سطح فلزات و سنگ های زینتی می باشد و معمولا از این ابزار در صنعت جواهر سازی، قالب سازی و ... برای صیغل کاری و شکل دهی فلزات و سنگ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع کلید استارت سنگ فرز بادی

سنگ فرز های بادی معمولا به صورت 90 درجه با دستگیره ی دوم تولید می شوند. کلید استارت این ابزار در انتهای دستگیره آن قرار می گیرد که می تواند به دو صورت نام برده زیر باشد:

کلید اهرمی: این کلید همانطور که از نامش مشخص است به صورت اهرمی بوده و کاربر برای استارت کار باید این کلید را در حین کار دائما فشار دهد. در صورت رها کردن این اهرم فشاری سرعت دستگاه به آرامی کم شده و متوقف می شود. معمولا این نوع از کلید های استارت دارای محافظ شاستی می باشند تا از بروز خطرات ناگهانی در حین کار جلوگیری شود.

کلید گازی: دلیل نامگذاری این کلید به دلیل طراحی آن به شکل گاز موتورسیکلت ها می باشد. کلید استارت گازی نیز در انتهای دستگیره دستگاه قرار می گیرد و پس از چرخاندن آن شروع به کار می کند. مزیتی که این نوع از کلید های استارت دارند این می باشد که کاربر برای کارکرد مداوم نیاز ندارد تا کلید را نگه دارد. پس از چرخاندن کلید دستگاه شروع به کار می کند و کاربر پس از اتمام کار باید کلید را در جهت مخالف بپیچاند تا دستگاه متوقف شود.

 

نکات ایمنی در حین استفاده از سنگ فرز بادی

1-  در حین استفاده از سنگ فرز بادی جهت ایجاد برش در قطعات بزرگ و بلند باید به وسیله ی نگه دارنده ها قطعه به محکمی بسته شود تا از بروز خطرات ناگهانی جلوگیری شود.

2- به هیچ عنوان حین کار با سنگ فرز بادی فشار وارد نکید، بگذارید تا دستگاه به آرامی عمل برش یا پرداخت زنی را انجام دهد.

3- هنگام برش زنی باید حواسمان باشد که در امتداد خط برش بایستیم تا هم تسلط بیشتری روی برش زنی داشته باشیم و هم از لگد زدن دستگاه جلوگیری کنیم.

4- در حین استفاده از دستگاه حتما از ماسک های ایمنی استفاده کنید تا از شکستن و پرتاب تکه های صفحه به سمتتان جلوگیری شود.

5-  از داشتن گارد محافظ دستگاه اطمینان حاصل فرمایید زیرا ممکن است بر اثر فشار یا نا مرغوب بودن صفحه ی مورد استفاده در حین کار، صفحه دچار شکستگی شده و مسبب بروز خطرات ناگهانی شود.

6- برای کار با این ابزار در حین برش زنی یا پرداخت کاری منتظر باشد تا سرعت چرخش دستگاه تا حداکثر حال ممکن برسد، سپس شروع به کار کنید. زیرا اگر با سرعت پایین تر شروع به کار کنید هنگامی دستگاه سرعت می گیرد ممکن است صفحه گیر کند و دچار شکستگی شود.

7- برعکس مورد ششم پس از اتمام کار صبر کنید تا دستگاه به طور کامل متوقف شود و سپس قطعات برش زده شده یا پرداخت زده شده را از محل کار بردارید.

نحوه مراقبت و نگه داری از سنگ فرز بادی

سنگ فرز بادی همانند سایر ابزار های بادی برای شروع به کار نیازمند کمپرسور هوا می باشد تا نیروی باد را تبدیل به نیروی مکانیکی (چرخشی) کند. اما از آنجایی که کمپرسور های باد هوای موجود در هوا را به صورت فشرده می کنند و سپس از طریق شلنگ وارد دستگاه مربروطه می کنند، ممکن است باد مصرفی دارای رطوبت و روغن کثیف باشد. از آنجایی که سنگ فرز بادی مانند سایر ابزار های بادی از اجزای داخلی فلزی تشکیل شده است ممکن است در صورت آغشته بودن هوا به رطوبت، روغن کثیف و گرد و غبار دچار مشکل شود و به درستی کار نکند. به همین منظور کاربر باید از واحد مراقبت باد جهت رطوبت گیری استفاده کند.

از دیگر مواردی که کاربر برای داشتن کارکردی طولانی و طول عمر بیشتر دستگاه باید رعایت کند روغن زنی روزانه دستگاه است. این کار هم می تواند به صورت دستی به صورت روزانه از ورودی باد دستگاه صورت بگیرد یا از واحد مراقبت های دوقلو که عمل روغن زنی را به صورت اتوماتیک انجام می دهند، استفاده شود.

مورد اخر مربوط به نگهداری فیزیکی دستگاه می باشد، به این صورت که کاربر در حین کار همواره باید حواسش باشد تا دستگاه تحت ضربه قرار نگیرد. به منظور این کار می تواند از شلنگ باد فنری استفاده کند تا در حین استفاده نکردن از دستگاه شلنگ زیر دست و پا نباشد و از طرفی دستگاه دچار افتادگی و ضربه دیدن نشود.

 

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست