راهنمای خرید بکس بادی (7 راز ناگفته در انتخاب بکس بادی) ایرپاور

راهنمای خرید بکس بادی

اگر هر روز با بکس بادی کار میکنید، اینجا مکانیزم های آن را خواهید شناخت و نگهداری بکس بادی را خواهید آموخت!
اگر میدانید بکس بادی چیست اینجا بیشتر از آنچه قبلا میدانستید فرا میگیرید! و اگر هنوز با بکس بادی آشنایی کامل را ندارید پیشنهاد میکنیم مقاله بکس بادی چیست را در ابتدا مطالعه نمایید و بعد برای راهنمای خرید و انتخاب بکس بادی ادامه این مطلب را بخوانید. 
اگر قصد انتخاب و خرید بکس بادی را دارید اینجا به شما خواهیم گفت بکس بادی مورد نیاز شما کدام است!
اگر هنوز نمیدانید بکس بادی چیست این مطلب کاملترین مقاله در سطح اینترنت است!

بکس بادی چیست؟!

شاید بتوان گفت بکس بادی یا آچار بکس بادی مهمترین و پرمصرف ترین ابزار در میان انواع ابزار های بادی و پنوماتیک است که در موارد بسیار گوناگونی مورد استفاده قرار میگیرد. اگر شما مالک یا راننده یک خودرو باشید حتما تاکنون به تعمیرگاه یا تعویض روغنی یا آپاراتی (پنچرگیری) مراجعه کرده ایید، حتی اگر مالک و راننده هیچ خودرویی هم نباشید حتما از کنار مکانیکی ها عبور کرده ایید و صدای خاص بکس بادی را از داخل تعمیرگاه شنیده ایید! با این وجود میتوان گفت صدایی که از یک تعمیرگاه در ذهن مجسم میشود صدای خاص و جالب بکس بادی است که هنگام باز و بست کردن پیچ های چرخ یا باز و بستن پیچ و مهره های جلوبندی و ... به گوش میرسد. این مطلب به راهنمای خرید بکس بادی اختصاص پیدا کرده و در همین راستا و تکمیل کننده این مطلب مقاله ایی منتشر شده است با عنوان بهترین بکس بادی کدام است که پس از شناخت کامل بکس بادی و انواع آن برای انتخاب بهترین بکس بادی میتوانید از این مقاله استفاده کنید. 

کار اصلی بکس بادی باز و بستن انواع پیچ و مهره است که با سایزهای مختلف پیچ و مهره سایز درایو یا شفت بکس بادی نیز تغییر میکند و این ( درایو بکس بادی) یکی از اولین موارد مهم در انتخاب بکس بادی است. بکس بادی همانطور که از نام آن مشخص است با نیروی باد یا هوای فشرده کار میکند که از طریق ایجاد ضربات متوالی با سرعت زیاد تولید نیروی گشتاور یا همان تورک torque میکند که این (مقدار نیروی گشتاور) نیز دومین مورد مهم در انتخاب و خرید بکس بادی است. 

 

قیمت بکس بادی 

علاوه بر دو مورد مهم در انتخاب بکس بادی که در بالا به آن ها اشاره شد، قیمت بکس بادی یکی دیگر یا حتی بتوان به عنوان عامل مهم سوم در انتخاب و خرید بکس بادی بشمار آورد. قیمت بکس بادی مجموعه ایی از چندین عامل مهم است که با تغییر این عوامل قیمت بکس بادی نیز تغییر خواهد کرد. کشور سازنده و مارک بکس بادی از مهمترین عوامل تعیین قیمت بکس بادی است که مشخصا در تمام محصولات ساخت بشر این مورد دیده میشود که هرچقدر کشور سازنده صنعتی تر و پیشرفته تر باشد قیمت محصولات تولیدی آن نیز بالاتر خواهد بود مانند انواع بکس بادی های آلمانی، ژاپنی و آمریکایی که از گران قیمت ترین انواع بکس بادی و البته از بهترین بکس بادی ها هم هستند.

بکس بادی apt

شرکت ها و برندهای بزرگ و مطرح در تولید بکس بادی

مارک بکس بادی نیز به تخصص و سابقه کارخانه سازنده منهتی میشود که چقدر در زمینه تولید ابزارهای بادی و پنوماتیک متخصص است. مانند بکس بادی اطلس کوپکو یا بکس بادی اینگرسولرند که از بهترین تولید کنندگاه بکس بادی در جهان هستند و قیمت بکس بادی های تولید این کارخانه ها بیشتر از دیگر مارک ها و برندها است. البته تعیین و انتخاب بکس بادی صرفا به این موارد منتهی نمیشود و باید بکس بادی را با توجه به نوع کار تعیین کرد که در ادامه مفصل در این مورد صحبت خواهد شد. 

بکس بادی APT

راهنمای انتخاب و خرید بکس بادی 

اگر قصد خرید بکس بادی را دارید از اینجا همراه ما باشید تا کلیه موارد کوچک و بزرگ را در انتخاب بکس بادی بررسی کنیم. 

درایو بکس بادی

قبل از خرید بکس بادی نگاهی به جعبه بکس خود بی اندازید! درایو جعبه بکس شما چه سایزی است؟! ( اگر نمیدانید درایو بکس چیست نگران نباشید در ادامه به آن خواهیم پرداخت) اگر بکس بادی را با توجه به سایز داریو جعبه بکس خود انتخاب کنید دیگر نیازی به خرید تبدیل بکس یا ست آچار بکس یا حتی خرید بکس تکی نخواهید داشت و میتوانید براحتی از همان آچار بکس های جعبه بکس خود استفاده نمایید. 

بکس بادی ایرپاور

معمول ترین سایز درایو بکس بادی و جعبه بکس سایز 1/2 اینچ است که از پیچ و مهره حداقل سایز 6 یا 8 میلیمتر تا حداکثر 32 یا 36 میلیمتر را شامل میشود و البته سایزهای دیگر درایو های بکس که به ترتیب سایز 1/4 اینچ ، 3/8 اینچ ، 1/2 اینچ ، 3/4 اینچ ، 1 اینچ و 1/2-1 اینچ است وجود دارند. هرچقدر سایز درایو بالاتر و بزرگتر باشد سایز آچارهای آنها نیز بزرگ تر است و برعکس.

درایو بکس بادی

شفت بکس بادی

شفت یک آچار بکس بادی در واقع رابطی میان موتور تولید کننده گشتاور و سری بکس میباشد. تمامی اجزای فعال در بخش مکانیزم مانند پین ها و چکش ها که باعث تولید گشتاور میشوند ضربات خود را به شفت وارد میکنند و موجب چرخش آن میشوند و شفت نیز این ضربات را در نهایت به پیچ و مهره ی مورد نظر ما منتقل میکند. هر شفت دارای دو کمیت به نام سایز درایو و طول میباشد و بکس بادی ها با این دو کمیت دسته بندی میشوند. سایز درایو بکس بادی با اینچ بیان میشود و دارای اندازه های مختلفی میباشد. همچنین طول شفت نیز هرچه بیشتر باشد برای دسترسی به نقاط تنگ و محدود مناسب تر است و آچار بکس های بادی که دارای طول شفت بلندی هستند با نام گلو بلند یا شفت بلند شناخته میشوند.

شفت بکس بادی

انواع بکس بادی از نظر شکل ظاهری

بکس بادی در دو مدل بکس بادی هفت تیری یا تفنگی و بکس بادی مستقیم تولید میشود. بکس بادی هفتیری بر اساس شکل ظاهری اش نام گذاری شده است و یکی از پر مصرف ترین بکس های بادی به شمار میرود که دارای یک دسته در پایین بدنه برای نگهداری بکس بادی میباشد. بکس بادی های تفنگی با درایو های 1/4 تا 1 اینچ تولید میشوند.

بکس بادی هفت تیری

در بکس بادی مستقیم شفت در امتداد بدنه قرار دارد و معمولا برای انجام کار های سنگین تر مورد استفاده قرار میگیرد که به همین دلیل اکثر بکس های بادی مستقیم دارای دسته کمکی در برای تسلط بیشتر میباشند. درایو بکس بادی مستقیم طیف وسیع تری را پوشش میدهد و از سایز 1/4 تا 2-1/2 تولید میشود.

بکس بادی مستقیم

اگزوز بکس بادی

آچار بکس بادی برای خروج باد نیازمند یک اگزوز میباشد و تمامی بکس های بادی به اگزوز خروجی هوا مجهز شده اند. از آنجا که هوای خروجی از بکس بادی دارای روغن و مواد زائد میباشد لذا باید از پاشیدن آن و به سطح کار و کاربر جلوگیری شود به همین دلیل قرار گیری اگزوز خروجی باد در یک بکس بادی با بکس بادی دیگر متفاوت است و هرکدام برای شرایط کاری و محیطی خاصی طراحی و تولید شده اند. اگزوز خروجی باد در بکس بادی هفت تیری معمولا در زیر دسته یا در کنار ماشه قرار میگیرد و در بکس بادی مستقیم در روی آن بدنه طراحی میشود.

اگزوز بکس بادی

سرعت چرخش بکس بادی

شفت بکس بادی با استفاده از ضربه و چرخیدن میتواند باعث باز شدن یا بسته شدن یک پیچ و مهره شود و میزان توانایی یک بکس بادی در این امر علاوه بر نیرو و گشتاور تولید شده به سرعت چرخش شفت آن نیز بستگی دارد. سرعت چرخش یک بکس بادی در حالت آزاد یا بی باری سنجیده میشود و با مقیاس دور در دقیقه یا RPM بیان میگردد. بکس های بادی که دارای درایو های کوچکتری هستند از سرعت چرخش بیشتری بهره مند میباشند زیرا برای پیچ های استفاده میشوند که سرعت و زمان در باز کردن و بستن آنها اولویت بالایی دارد. در مقابل بکس های بادی که درایو بزرگتری دارند از سرعت کمتر و گشتاور بیشتر برخوردار هستند.

سرعت بکس بادی

تنظیم جهت چرخش بکس بادی

بکس های بادی دارای دکمه تعیین جهت چرخش به صورت موافق (FORWARD) و معکوس (REVERSE) میباشند که به اصطلاح به آنها راست گرد و چپ گرد گفته میشود. برای بستن پیچ و مهره میتوانید با سلکتور تعبیه شده روی بکس بادی آن را در حالت راست گرد و برای باز کردن در حالت چپ گرد قرار دهید. دکمه چپ گرد و راست گرد میتواند در اشکال گوناگون و در بخش های مختلفی قرار بگیرد.

بکس بادی راست گرد و چپ گرد

تنظیم گشتاور بکس بادی

برای تنظیم گشتاور تولیدی یک بکس بادی میبایست از دیمر تعبیه شده روی آن ها استفاده کنید. دیمر های تنظیم گشتاور در شکل های گوناگونی تولید میشوند و به صورت های مختلفی عمل میکنند. برخی از دیمر های تنظیم گشتاور مانند ولوم میتوانند گشتاور را در بازه ی حداقل و حداکثر تغییر دهند و برخی دیگر دارای مقادیر از پیش تعیین شده میباشند و کاربر میتواند به صورت پله ای گشتاور را کم یا زیاد کند. دیمر تنظیم گشتاور نیز مانند دکمه تعیین جهت چرخش، میتواند در قسمت های مختلفی قرار بگیرد و در هر بکس بادی متفاوت است.

تنظیم گشتاور بکس بادی

در خطوط تولید و مونتاژ که نیاز دارید پیچ با گشتاور خاص و تا محدوده معینی بسته شود میتوانید از بکس های بادی استفاده کنید که دارای مکانیزم شات آف کنترل میباشند. برای مثال بکس بادی اطلس کوپکو دارای محدوده خاصی از گشتاور میباشد که روی بدنه آن حک شده است و اپراتور میتواند با استفاده از پیچ تعبیه شده روی بکس بادی ابتدا گشتاور را تعیین کند سپس با ترکمتر آن را اندازه گیری کند. بکس بادی شات آف دار به گونه ای عمل میکند که پس از رسیدن به گشتاور مورد نظر یا دستگاه متوقف میشود یا رد میکند و از ضربه زدن به پیچ خود داری میکند.

بکس باد شات آف کنترل

این مقاله در روزهای اینده کامل تر و کامل تر خواهد شد و تمام رمز و رازهای انتخاب و خرید بکس بادی را دربر خواهد گرفت.

برای خرید انواع بکس بادی وارد فروشگاه شوید و تنوع بی نظیر انواع بکس بادی مانند تمام مدلهای بکس بادی جنیوس که در بازار ابزار ایران موجود است را مشاهده نمایید

گشتاور بکس بادی یا تورک بکس بادی

به طور معمول هرچقدر سایز درایو بکس بیشتر شود به نسبت گشتاور آن هم بیشتر میشود و برای باز و بستن پیچ و مهره های سایز بزرگتری استفاده میشود. 

 

گشتاور چیست؟! 

گشتاور یکی از شکل های مختلف نیرو است که به نام نیروی گشتاور یا تورک torque شناخته میشود و باعث گردش یک جسم حول مرکز نیرو میشود. به عنوان مثال هنگام باز کردن درب بطری شیشه ایی شما ناخودآگاه نیروی گشتاور یا نیرویی برای حرکت چرخشی درب بطری اعمال میکنید، یا هنگام بستن مته در درون سه نظام دریل برای محکم کردن فکهای سه نظام شما حول مرکز سه نظام نیروی گشتاور به سه نظام وارد میکنید. به همین ترتیب برای باز و بستن پیچ و مهره با پیچ گوشتی با آچار بکس یا بکس بادی، حول مرکز پیچ نیروی گشتاور اعمال میکنید که این نیرو با واحد نیوتن بر متر در استاندارد متریک و پوند بر اینچ در استاندارد امپریال یا واحد امریکایی اندازه گیری میشود. 

بکس بادی مستقیم فکوم

پس هنگامی که میگوییم این بکس بادی 550 نیوتن متر گشتاور دارد یعنی میتواند 550 نیوتن متر نیروی چرخشی ( گشتاور) جهت باز و بستن پیچ و مهره تولید کنند. انتخاب میزان گشتاور کاملا بستگی به سایز پیچ هایی دارد که شما در هنگام کار از آنها استفاده میکنید. 

بکس بادی سبک

بکس بادی با چه میزان گشتاور را انتخاب کنیم؟! 

در هنگام انتخاب بکس بادی یا خرید بکس بادی یکی دیگر از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد گشتاور مورد نیاز شما برای باز و بسته کردن انواع پیچ و مهره است که شما با از آنها استفاده  میکنید. به عنوان مثال وقتی شما مکانیک خودرو های سواری و سبک هستید نیازی ندارید بکس بادی با گشتاور بیش از حد مورد نیاز انتخاب کنید چون هم مبلغ و قیمت بکس بادی بیشتر خواهد شد هم وزن و حجم بکس بادی بالاتر رفته و برای استفاده روزمره، شما را دچار مشکل خواهد کرد. پس بهتر است میزان کشتاور را در بکس بادی به گونه ایی انتخاب کنید تا بیشترین بازدهی را برای شما داشته باشد. 

بکس بادی ای پی تی

یکی از مواردی که میتوان برای تعیین گشتاور بکس بادی در نظر گرفت حداکثر میزان گشتاور انواع پیچ و مهره است که در استاندارد های آنها ذکر شده و میتوان برای کلیه پیچ های مصرفی این استاندارد را در نظر گرفت و نسبت به آن گشتاور مورد نیاز را در بکس بادی انتخاب نمود. بع عنوان مثال برای یک پیچ با سایز 16m  و گرید 10.9 حداکثر 315 نیوتن متر گشتاور لازم است و به همین ترتیب از طریق این جداول استاندارد و سایزو گرید پیچ هایی که به طور معمول در کار مورد نظر استفاده میکنید میتوانید گشتاور بکس بادی را به درستی و با در نظر گرفتن مقداری ضریب اطمینان بیشتر انتخاب کنید. در این صفحه میتوانید جدول استاندارد گشتاور پیچ های مختلف را مشاهده نمایید. 

بکس بادی 1 اینچ

روش دیگری که مکانیک های خودرو برای انتخاب میزان گشتاور بکس بادی میتوانند استفاده کنند، مراجعه به جدول گشتاور پیچ و مهره های بکار رفته در خودرو است که از طرف شرکت سازنده برای تعیمر خودرو در اختیار تعمیرکارها قرار میگیرد. به عنوان مثال شما تعمیرکار خودرو های سواری داخلی هستید و جدول استاندارد گشتاوری که از طرف شرکت سازنده برای بزرگ ترین پیچ مورد استفاده در خودرو داده شده است 400 نیوتن متر است، با در نظر گرفتن ضریب اطمینان 30 درصدی، شما میتوانید یک بکس بادی با توان بین 500 تا 600 نیوتن متر گشتاور انتخاب کنید که از پس هر پیچی که در خودرو به کار رفته است برآید و حتی برای باز کردن پیچ های زنگ زده و قفل شده هم دچار مشکل نشود. 

بکس بادی 1/2 اینچ

مکانیزم های بکس بادی

هر بکس بادی با یک کلاچ یا مکانیزم خاص کار میکند که دارای ویژگی های مختص به خود میباشد. مکانیزم های مختلف برای حوزه ها و صنایع گوناگون تولید میشوند و هر کدام دارای مزیت ها و معایب مشخصی هستند.

 

مکانیزم چکش پین کلاچ (PIN CLUTCH HAMMER)

بکس بادی که از مکانیزم پین کلاچ استفاده میکند میتواند گشتاور بسیار پایدار و روانی را تولید کند که برای تعمیرگاه های اتومبیل و خطوط مونتاژ مناسب میباشد. لرزش و صدای کم از جمله مزیت های بکس بادی پین کلاچ میباشد و علاوه بر دوام و ماندگاری خوبی که دارد، سرویس و تعمیر آن نیز راحت تر صورت میگیرد.

بکس بادی چکش پین کلاچ

مکانیزم چکش دوقلو (TWIN HAMMER)

از جمله پر مصرف ترین و پر کاربرد ترین مکانیزم های بکس بادی به شمار میرود که در همان ابتدای کار میتواند گشتاور بالایی را تولید کند و آن را تداوم دهد. بکس بادی با مکانیزم تویین همر با توجه به عملکرد خوبی که دارد میتواند به صورت بی وقفه و طولانی مدت مورد استفاده قرار بگیرد. بکس بادی چکش دو قلو از اجزای دقیقی تشکیل شده که میتواند ضربات را با گشتاور مناسب به پیچ و مهره وارد کند. چکش دوقلو قدرتمند ترین کلاچ بکس بادی به شمار میرود و برای باز کردن و بستن سخت ترین پیچ و مهره ها مورد استفاده قرار میگیرد.

بکس بادی چکش دوقلو

مکانیزم چکش بزرگ (JUMBO HAMMER)

کلاچ چکش بزرگ یا همان جامبو همر برای دسته ای از بکس های بادی به کار میرود که گشتاور نرم و پایداری را تولید میکنند. اجزای تشکیل دهنده کلاچ جامبو همر مانند چکش دوقلو میباشد با این تفاوت که از یک چکش استفاده میکند و با جلوگیری از راه اندازی تصادفی از آسیب رساندن به پیچ و مهره جلوگیری میکند. بکس های بادی کلاچ چکش بزرگ برای سرویس و تعمیرات ماشین مناسب هستند.

بکس بادی چکش بزرگ

مکانیزم چکش متحرک (ROCKING DOG HAMMER)

با استفاده از یک چکش و با حرکت دورانی با هر بار چرخش ضربه ای را ایجاد میکند که باعث تولید گشتاور متوسط و مطلوبی میشود. تعمیر و سرویس بکس بادی هایی که از این کلاچ استفاده میکنند آسان تر میباشد و برای انجام کار های سبک تر مورد استفاده قرار میگیرند.

بکس بادی چکش متحرک

مکانیزم دو چکشه (TWO HAMMER)

کلاچ دو چکشه مانند چکش دوقلو از دو چکش تشکیل شده است که میتواند گشتاور مناسب با کارایی فوق العاده را ایجاد کند اما نسبت به کلاچ چکش دوقلو لرزش بیشتری دارد. گشتاور تولید شده توسط کلاچ دو چکشه یک نواخت و ادامه دار است که میتواند به افزایش راندمان شما کمک کند.

بکس بادی دو چکشه

مکانیزم چکش بدون پین (PINLESS HAMMER)

از جمله قدرت مند ترین کلاچ های بکس بادی میباشد که میتواند گشتاور یا تورک فوق العاده ای را با لرزش کم تولید کند. بکس بادی با مکانیزم چکش بدون پین دارای یک چکش میباشد که با هر بار چرخش یک ضربه پرقدرت را ایجاد میکند و برای انجام کار های سخت و سنگین مناسب است.

بکس بادی چکش بدون پین

جنس بدنه بکس بادی

شرکت های تولید کننده بکس بادی، به طور کلی آچار بکس های بادی خود را بر حسب کاربرد و قدرت با بدنه های فلزی، کامپوزیت، فولادی، پلاستیک، تیتانیوم و آلومینیوم فشرده تولید میکنند. اما بکس بادی فلزی و بکس بادی کامپوزیت از جمله پر مصرف ترین و پر فروش ترین بکس های بادی به شمار میروند که  در ادامه میخواهیم به مزیت ها و معایب هر کدام اشاره کنیم. در سالهای اخیر بکس بادی کامپوزیت جایگاه خود را در بازار باز کرده است و دلیل آن مزیت هایی است که در مقایسه با بکس های بادی فلزی دارد.

بکس بادی کامپوزیت

با پیشرفت تکنولوژی تولید کننده های بکس های بادی نیز وارد موج پیشرفت و به بروز بودن شده اند و از کامپوزیت برای بدنه خود استفاده میکنند و سعی دارند کم کم آن را جایگزین بکس بادی فلزی نمایند. بکس بادی که از کامپوزیت ساخته شده باشد اصولا از قیمت بالاتری برخوردار است زیرا هم وزن کمتری دارد و هم لرزش کمتری حین استفاده ایجاد میکند. در بحث دوام و ماندگاری نیز بدنه های فلزی تنها در صورت ضد زنگ بودن میتوانند از عمر خوبی برخوردار باشند در صورتی که رطوبت و زنگ زدگی بر بدنه کامپوزیت تاثیر چندانی ندارد. همچنین به دلیل منعطف بودن، کامپوزیت میتواند در برابر ضربه و خط و خش مقاومت بالا تری را نسبت به بدنه فلزی از خود نشان دهد. بدنه های کامپوزیت به دلیل رسانایی دمایی کمتر نسبت به فلز میتوانند در هرگونه شرایط آب و هوایی مورد استفاده قرار بگیرند که البته این مشکل میتواند با استفاده از یک دستکش یا روکش لاستیکی روی دسته بکس بادی فلزی حل شود. هرچند که این باور از گذشته تا به حال وجود داشته است که بکس بادی فلزی از مقاومت بیشتری برخوردار است اما با گذر زمان آچار بکس های بادی کامپوزیت نیز درحال یافتن طرفداران خود هستند.

بکس بادی فلزی

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست