ایربراش چیست؟ آشنایی با انواع و کاربرد ایربراش

ایربراش چیست؟ آشنایی با انواع و کاربرد ایربراش

 

ایربراش یا قلم بادی که در زبان انگلیسی Air Brush نام دارد یک ابزار نو ظهور و پر کاربرد در حوزه نقاشی، طراحی و رنگ کاری می باشد. قابلیت های فوق العاده ای که ایربراش به یک نقاش یا رنگ کار ارائه می دهد باعث محبوبیت بی نظیر این دستگاه گشته است. ایربراش همانگونه که از نامش پیداست رنگ داخل مخزن را با استفاده از فشار باد روی سطح مورد نظر اسپری می کند و از نظر کارکرد بسیار شبیه به پیستوله های رنگ بادی می باشند.

 

airbrush

 

تفاوت یک ایربراش با پیستوله رنگ در عرض پاشش است از آنجا که ایربراش می تواند عرض پاشش را تا حد تار مو نیز باریک کند در صورتی که کوچکترین پیستوله های بادی که پیستوله های سایه پاش به حساب می آیند در کمترین حالت دارای 5 سانتی متر عرض پاشش هستند. البته باید توجه داشته باشید که هر کدام از این ابزار ها به منظور خاصی و برای کاربرد های گوناگونی طراحی و تولید شده اند و ایربراش یک ابزار تخصصی برای رنگپاشی و نقاشی های ظریف و حساس است. طیف کاربرد های ایربراش بسیار وسیع است و امروزه در حوزه های و صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و هر روز به قابلیت ها و امکانات آن افزوده می شود. اگر از ایربراش استفاده می کنید یا علاقه مند به استفاده از این ابزار در کار خود هستید می توانید در ادامه با اصلی ترین کاربرد های ابزار پر مصرف آشنا شوید و ببینید که صنعتگران و هنرمندان در جهان از ایربراش برای انجام چه کاری هایی استفاده می کنند.

 

airbrush

 

در این مقاله به موارد زیر می پردازیم، برای دسترسی راحت تر به قسمت مورد نظر کافیست روی گزینه های زیر کلیک کنید:

کاربرد های ایربراش چیست و برای چه کار هایی استفاده می شود؟

ایربراش قنادی و ایربراش کیک

ایربراش به صورت گسترده در قنادی و کیک پزی مورد استفاده قرار می گیرد. درست در مرحله ای که که کار پخت کیک یا شیرینی به اتمام رسیده است و نوبت به تزئین و دیزاین کیک می رسد ایربراش وارد عمل خواهد شد. قنادان در سراسر جهان رنگ های خوراکی کره ای و بر پایه چربی را رقیق می کنند و پس از تسویه شدن و یکدست کردن رنگ آن را با دقت و ظرافت روی سطح کیک اسپری می کنند.

 

cake airbrush

 

کار کردن با ایربراش در قنادی نیازمند ذوق و سلیقه هنرمندانه ای است که اگر به زیبایی انجام شود می تواند چشم هر بیننده ای را به خود جلب کند. در سالهای اخیر با استفاده ی روز افزون از ایربراش توسط هنرمندان مختلف کیک ها و شیرینی ها با ظاهر بسیار زیباتری ساخته می شوند و قابلیت هایی که ایربراش به هنرمندان این حوزه ارائه می کند باعث تولید طراحی های گوناگون و متنوع می شود.

 

cake

ایربراش میکاپ و گریم

از آنجا که ایربراش می تواند رنگ و مواد را با ظرافت بسیاری بالایی روی سطوح مختلف اسپری کند لذا هنرمندان مختلفی در جهان از جمله گریمور های و چهره پردازان حرفه ای به تازگی به استفاده از ایربراش روی آورده اند و از این دستگاه شگفت انگیز برای بخش های مختلفی مانند آرایش صورت، سایه زنی روی بخش های مختلف چهره، نقاشی روی بدن، تتو، برنزه کردن پوست و... استفاده می کنند.

 

 

ایربراش باعث ایجاد سبک های جدید در آرایش چهره گشته است و به دلیل اینکه آرایشی که توسط ایربراش ایجاد شود کاملا یکدست، شفاف و با کیفیت است، باعث محبوبیت بالای این ابزار در حوزه میکاپ و گریم گشته است. همچنین بسیاری از افراد مشغول در این حوزه معتقد هستند که آرایشی که با ایربراش انجام شود می تواند 12 الی 24 ساعت پایداری خود را حفظ کند که این یک زمان طلایی برای هر آرایشگری به شمار می رود.

 

ایربراش طراحی ناخن

اگر علاقه مند به مانیکور یا ناخن کاری هستید حتما نام ایربراش به گوشتان خورده است. فعالان و علاقه مندان در این حوزه کاملا بر مزیت ها و قابلیت های ایربراش در ایجاد طرح های گوناگون روی ناخن واقف اند و اگر شما هم نگاهی به نمونه کار های انجام شده توسط ایربراش بی اندازید متوجه قدرت بالای این ابزار خواهید شد.

 

پیش از این برای ایجاد طرح های چند لایه و چند رنگ می بایست از لاک های مختلف با ظرافت بسیار بالایی روی سطح ناخن استفاده کرد اما اکنون تنها با استفاده از یک شابلون و یک دستگاه ایربراش می توانید انواع و اقسام طرح ها را به سرعت و با کیفیت بی نظیری روی ناخن ایجاد نمایید. اگر شما دارای سالن زیبایی و طراحی ناخن هستید استفاده از یک دستگاه ایربراش می تواند نقش بسزایی را در پیشرفت کسب و کارتان داشته باشد.

 

ایربراش ماکت سازی و اسباب بازی

ماکت ها و اسباب بازی ها در بیشتر اوقات دارای ابعاد ظریف و کوچکی هستند و همچنین به دلیل ظرافتی که در طراحی دارند نمی شود آن ها را با قلم، اسپری یا پیستوله رنگ آمیزی کرد. در این موقیعت ایربراش است که می تواند دوای درد هر ماکت سازی شود و با قابلیت هایی که به هنرمندان این صنعت ارائه داده است جای خود را به عنوان یک ابزار پر مصرف در این حوزه باز کرده است.

 

air

کار کردن با ایربراش بسیار آسان است و می توانید از آن برای هر نوع رنگی استفاده کنید. همچنین به دلیل اینکه هنگام استفاده از ایربراش رنگ به ذرات بسیار کوچکی تبدیل می شود لذا از مصرف بی رویه رنگ و ضخیم شدن ناخواسته لایه های رنگ جلوگیری می شود.

 

dianosor

ایربراش نقاشی و طراحی

بدون شک هر ابزاری که با پاشش رنگ سر و کار داشته باشد یک ابزار نقاشی به حساب می آید و ایربراش نیز از این قاعده مستثنی نیست. طرح هایی که به وسیله ایربراش کشیده می شوند دارای جلوه های بی نظیری هستند و شاید در نگاه اول شما را به یاد گرافیتی ها یا همان نقاشی های خیابانی که روی دیوار یا لباس خوانندگان هیپ هاپی کشیده می شود بیندازد که البته خیلی هم بی دلیل نیست.

 

make up air brush

زیرا گرافیتی ها عمدتا با استفاده از اسپری های رنگ طراحی میشوند که از نظر نوع کارکرد بسیار مشابه ایربراش هستند. تفاوت عمده ایربراش در عرض پاشش است و اینکه از یک کمپرسور باد مخصوص برای پاشش رنگ استفاده می کند و بدون محدودیت می تواند ساعت ها رنگ را به سطح مورد نظر اسپری کند.

 

air brush wall

ایربراش ها دارای تنظیمات مختلفی هستند که آزادی عمل بیشتری به نقاشان ارائه می دهند و می توانند به راحتی عرض پاشش خود را تا عرض 1 میلی متر کاهش دهند و این قابلیت مهم خود باعث افزایش چشم گیر جزئیات در هر طرح و نقشی می شود. هنرمندان در سرتاسر جهان در عرصه های مختلف انواع طرح ها را روی بوم یا دیوارهای خیابان به وسیله ایربراش ایجاد می کنند.

 

 

علاوه بر آن یک ایربراش می تواند برای انواع رنگ ها با فرمول های مختلف و درصد های گوناگونی به انتخاب هنرمند استفاده شود و هنرمند می تواند رنگی جدید بر اساس نیاز خود با ترکیب رنگ های مختلف تولید کند و سپس با استفاده از ایربراش اسپری کند. همچنین قابل ذکر است که ایربراش بسیار سبک و خوش دست می باشد و از خسته شدن دست هنرمند جلوگیری می کند و از طرفی به دلیل اینکه گرده کمتری تولید می کند، می تواند حتی در فضا های بسته نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

 

ایربراش صافکاری، دیتیلینگ و تیونینگ

از خط و خش گیری تا تیونینگ، این بازه وسیعی از کاربرد های ایربراش در رنگ کاری خودرو و موتور سیکلت است. در ساده ترین حالت صافکاران از قلم ایربراش برای خط و خش گیری، لیسه گیری، ترمیم و دیتیلینگ بدنه ماشین و موتور سیکلت استفاده می کنند. زیرا عمده خط هایی که روی بدنه اتومبیل یا موتور ظاهر می شوند خط های بسیار ظریف و نازک هستند که ایربراش می تواند به راحتی از پس این کار برآید.

 

mechanic air brush

 در سطوح بالاتر و حرفه ای نقاشان و تیونینگ کاران از ایربراش برای ایجاد طراحی ها و نقاشی های فانتزی روی بدنه ماشین، کلاه کاسکت و باک موتور سیکلت استفاده می کنند. طرح هایی که با استفاده از ایربراش روی بدنه ایجاد می شود دارای جزئیات بی نظیری نسبت به استیکر ها هستند و همین خود یک قابلیت مهم در رنگ کاری و نقاشی ماشین به حساب می آید.

 

air brush

ایربراش شکلات سازی

شاید تصور کنید که شکلات نیز خود می تواند زیر مجموعه ای از قنادی و کیک شود اما اگر شما هم جای ما باشید و طرح های زیبایی که روی شکلات توسط ایربراش ایجاد میشود را مشاهده کنید، این حوزه را کاملا مجزا از قنادی و تزئین کیک بررسی خواهید کرد. از نظر کاربرد تزئین کردن شکلات تقریبا مشابه تزئین کردن کیک است با این تفاوت که در شکلات ظرافت بیشتری به خرج می رود.

 

همچنین در نزئین کیک عمدتا پس از اتمام کار، ایربراش آخرین لایه رنگ را به عنوان یک پوشش سراسری بر روی کیک اسپری می کنند در حالی که در شکلات سازی می توانند این عملیات در اولین مرحله انجام دهند. یعنی درست در زمانی که قالب را برای شکلات آماده می کنند طرحی که قصد دارند روی در انتهای کار روی شکلات ظاهر شود را در داخل قالب ایجاد می کنند و سپس قالب را از مایع شکلات پر می کنند. قلم ایربراشی که برای شکلات سازی به کار می رود عموما باید سوزن و نازل بزرگتری داشته باشد زیرا رنگ هایی که برای شکلات استفاده میشوند غالبا بر پایه چربی می باشند و از غلظت بیشتری برخوردار هستند.

 

ایربراش طراحی روی لباس

ایجاد طرح های مختلف و متنوع روی لباس می تواند برای هر کسی جذاب باشد از آنجا که این طرح ها غالبا طرح های اختصاصی هستند و تنها یک نمونه از این لباس با این طرح در جهان وجود دارد و آن هم در دست شماست. همین حس به تنهایی باعث ایجاد یک حوزه هنری و تجاری در صنعت مد و لباس شده است که اغلب این طرح ها به وسیله ایربراش ایجاد می شوند.

 

شاید برخی از افراد تصور کنند که با وجود پرینتر های چاپ روی لباس چرا باید به سراغ ایربراش و کار کردن با آن رفت؟ البته که چاپگر ها کار را به سرعت انجام می دهند اما طرحی که به وسیله ایربراش روی لباس ایجاد شود یک هنر مطلق است و تنها هنرمندان می توانند این طرح ها را به خوبی و با کیفیت و ظرافت مطلوب روی لباس ها ایجاد کنند.

 

علاوه بر این چاپگرها تنها می توانند تصاویر را روی لباس های خاصی مانند پیرهن، تیشرت و شلوار چاپ نمایند و چاپ تصاویر دلخواه شما روی لباس های دیگر مانند کلاه، کفش و کتونی عملا تنها با ایربراش امکان پذیر است. اما جدا از مقایسه محدودیت ها و قابلیت ها، یکی از مهمترین دلایلی که طراحی روی لباس با ایربراش را از سایر روش ها جذاب تر و محبوب تر میسازد، اختصاصی بودن این طراحی هاست که وسیله یک هنرمند تولید می شوند و صرفا هدف آنها از طراحی روی لباس چاپ عکس های آماده در فضای اینترنت نمی باشد.

 

ایربراش چرم سازی

پس از آنکه ایربراش توانایی های خود را در امر نقاشی و رنگ کاری روی لباس به رخ کشید، هنرمندان به این فکر افتادند تا از آن برای نقاشی و رنگ کاری روی چرم استفاده نمایند.

 

 

برای مثال انواع کیف، کفش، لباس و وسایل چرمی می توانند با استفاده از ایربراش رنگ آمیزی شوند و هنرمندان از ایربراش در مراحل مختلفی مانند سایه زنی از ایربراش استفاده می کنند که بسیار ظریف و با دقت است. کار کردن با ایربراش بسیار سریع و آسان است اما نیازمند مهارت بالایی است و اگر شما در این زمینه مشغول هستید یا علاقه مند به سبک از نقاشی روی لباس هستید بی شک ایربراش می تواند کمک شایانی به شما بکند.  

 

دستگاه ایربراش از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

شاید اولین بار که نام ایربراش را می شنوید تصور شما از ایربراش تنها یک قلم است که رنگ را اسپری می کند اما این تصور اشتباه است. زیرا ایربراش یک دستگاه یا سیستم است و هر دستگاهی از قطعات و بخش های مختلفی تشکیل شده است که در ادامه آن ها را جداگانه بررسی می نماییم.

 

پمپ یا کمپرسور ایربراش

قلب یک دستگاه ایربراش کمپرسور یا همان پمپ ایربراش می باشد که فشار باد مورد نیاز ایربراش را تامین می کند. توجه داشته باشید که کمپرسور بادی که برای ایربراش استفاده می شود با کمپرسور بادی که برای ابزار بادی استفاده می شود کاملا متفاوت است. عمده این تفاوت ها را می توان در سه مورد بیان کرد. اولین تفاوت بین پمپ باد ابزار بادی و پمپ باد ایربراش در اندازه، میزان صدای تولیدی و لرزش آن است. ابزار آلات بادی و پنوماتیک عموما در کارگاه های صنعتی استفاده می شوند که دارای مکان های بزرگی هستند و از نظر فضا محدودیتی ندارد. همچنین شنیدن صدا های گوش خراش ابزارالات در یک کارگاه صنعتی یک امر عادی و طبیعی به حساب می آید. در صورتی که ایربراش ها به صورت عمده در منازل، آرایشگاه، قنادی، آشپزخانه یا کارگاه های هنری مورد استفاده قرار می گیرند و می بایست پمپی که برای این مکان ها خریداری می شود شرایط لازم را داشته باشد.

 

 

دومین تفاوت در فشار باد تولید شده توسط کمپرسور می باشد که مهمترین فاکتور برای انتخاب هر کمپرسور هوا به حساب می آید. اکثر ابزارهای بادی مانند بکس بادی یا دریل بادی به فشار باد 6.2 بار (90 PSI) نیازمند هستند در صورتی که ایربراش تنها به 2 الی 2.5 بار (معادل 30 الی 36 PSI) فشار باد نیاز دارد و در صورتی که فشار ورودی هوا در ایربراش از این محدوده تجاوز کند موجب اختلال و آسیب به قلم ایربراش می شود. به همین دلیل پمپ هایی که به صورت اختصاصی برای ایربراش طراحی و تولید می شوند در این محدوده فشار باد را تولید می کنند و روی همین محدوده آن را ثابت نگه می دارند.

 

 

سومین و آخرین تفاوت نیز مبحث رطوبت و روغن زائد است که یک معضل برای کمپرسور های باد معمولی به حساب می آید و تقریبا تمامی فعالان در حوزه ابزار بادی به خوبی با آن ها آشنایی دارند. هرچند که می توان رطوبت، روغن زائد و ذرات معلق در هوا را به وسیله فیلتر رگلاتور ها و واحد مراقبت باد تا حدودی کاهش داد اما چرا باید هزینه ای که می توان برای خرید یک قلم ایربراش بهتر کرد را صرف حل مشکلاتی کنیم که راه حل آنها بسیار ساده است. آن راه حل خرید یک پمپ مخصوص ایربراش است که هوای فشرده تولید شده توسط آن به صورت اتوماتیک فیلتر شده و عاری از هرگونه رطوبت و روغن کثیف است و هیچگونه آسیبی به رنگ و مواد شما نمی زند.

 

قلم ایربراش

قلم ایربراش به عنوان یکی از پایه های اصلی دستگاه ایربراش شناخته می شود و در انواع مدل های مختلف تولید شده است. قلم ایربراش نیز خود از اجزای کوچکی ساخته شده که هرکدام نقش و وظیفه معینی دارند. از مهمترین بخش های یک قلم ایربراش می توان به بدنه قلم، مخزن رنگ، سوزن و نازل اشاره کرد. نقاشان و رنگ کاران به خوبی با اهمیت سایز نازل در خرید پیستوله آشنایی دارند و باید بدانید که این موضوع در ایربراش نیز صدق می کند و هر مصرف کننده ای می بایست بداند که ایربراش مورد نیاز برای کار خود باید از چه سایز سوزن و نازلی بهره مند باشد و سپس اقدام به خرید آن نماید.

 

سایز سوزن و نازل بر اساس میلی متر بیان می شود و به صورت مستقیم با موادی که قصد اسپری کردن آن ها را داریم رابطه مستقیم دارد. هرچه مواد و رنگ ما غلیظ تر باشد میبایست به سراغ سوزن نازل هایی با قطر بیشتر برویم و هرچه مواد ما رقیق تر یا اصطلاحا آبکی باشد باید سوزن نازل هایی با قطر کمتر خریداری کنیم. سایز سوزن و نازل در پیستوله های رنگ بادی بین 1.2 تا 3 میلی متر متغیر است در حالی که در ایربراش این عدد بین 0.2 تا 0.8 میلی متر محدود می شود و حالا می توانیم بفهمیم که چرا قلم ایربراش می تواند رنگ را بسیار ظریف تر و با عرض پاشش بسیار کمتر نسبت به هر پیستوله بادی اسپری کند.

 

 

کار کردن با ایربراش شاید کمی ساده به نظر برسد اما از آنجا که قلم ایربراش برای کارهای بسیار ظریف و حساس مورد استفاده قرار می گیرد، کاربری که قصد کار کردن با آن را دارد می بایست مهارت خاصی در کنترل آن داشته باشد. قلم ایربراش دارای یک ماشه است که در هر ایربراش به گونه خاصی عمل می کند، بعضی از آنها تک حالته هستند و تنها با فشردن ماشه، رنگ را اسپری می کند اما مدل های حرفه ای تر به صورت دو حالته ساخته می شوند. بدین صورت که وقتی ماشه را به پایین فشار می دهید تنها باد از قلم ایربراش خارج میشود و در هر همان حالت هرچه ماشه رو به عقب فشار دهید به همان میزان رنگ با باد ترکیب خواهد شد. لذا به راحتی می توانید با کنترل میزان حرکت ماشه به سمت عقب یا جلو، عرض پاشش را نیز تعیین کنید.

 

 

همچنین برخی از قلم ایربراش های دو حالته دارای یک پیچ تنظیم در انتهای قلم می باشند که با آن می توانید محدوده مجاز برای حرکت ماشه به سمت عقب را تنظیم نمایید. برای مثال زمانی که در حال تست قلم ایربراش هستید و عرض پاشش مورد نیاز خود را تنظیم نمودید می توانید پیچ انتهای قلم را تا حدی که ماشه اجازه حرکت دارد سفت نمایید. بنابراین زمانی که در حال استفاده از قلم ایربراش باشید ماشه بیش از محدوده مجاز حرکت نمی کند و عرض پاشش حداکثر تا میزان مورد نیاز شما افزایش می یابد. پس از اتمام هر پروژه و پاکسازی قلم ایربراش می توانید پیچ را به حال اول خود برگردانید و آن را برای پروژه بعدی آماده کنید.

 

شلنگ و اتصالات ایربراش

شلنگ یا شیلنگ ایربراش به همراه اتصالات آن که از لوازم جانبی ایربراش می باشند نیز خود یکی از سه رکن اصلی دستگاه ایربراش به حساب می آیند و بدون آن ها نمیتوان یک دستگاه ایربراش را راه اندازی کرد. هوای فشرده ای که توسط کمپرسور ایربراش تولید می شود میبایست از طریق یک شلنگ مخصوص به قلم ایربراش منتقل شود و شلنگی که برای این کار مورد استفاده قرار میگیرد میبایست قطر و طول مناسبی داشته باشد. شلنگ ایربراش در انواع معمولی و فنری ساخته میشود و با طول 180 سانتی متر و 300 سانتی متر در بازار یافت می شوند. شلنگ های ایربراش از نظر قطر نیز به سه دسته 1/4، 1/8 و 1/16 اینچ دسته بندی می شوند.

 

 

برای اتصال قلم ایربراش به کمپرسور های باد معمولی از شلنگ 1/4 اینچ و کمپرسور های مخصوص ایربراش از شلنگ 1/8 اینچ استفاده می شود. البته برخی از قلم ایربراش های ارزان در بازار که دارای تمامی استاندارد های لازم نیستند دارای ورودی باد 1/16 اینچ هستند و می بایست از شلنگی با همان سایز برای آنها استفاده کرد که البته این مشکل را می توان با استفاده از یک تبدیل در خروجی باد کمپرسور هوا حل کرد.

 

انواع کمپرسور ایربراش و تفاوت های آن ها با یکدیگر

پمپ ایربراش مخزن دار

پمپ های ایربراش مخزن دار حرفه ای ترین و گران ترین نوع کمپرسور های ایربراش هستند و بیشتر برای مصارف سنگین به کار می روند. بر خلاف سایر پمپ های ایربراش این مدل کمپرسور ها دارای یک مخزن 3.5 لیتری در زیر بدنه هستند و زمانی که هوای فشرده در مخزن موجود باشد قلم ایربراش از آن تغذیه خواهد کرد و هر زمان که آستانه فشار در مخزن کاهش یابد پمپ شروع به کار می کند. این فرآیند موجب جلوگیری از کار مداوم در پمپ ایربراش می شود و می تواند عمر آن را تا حد زیادی افزایش دهد.

 

 

علاوه بر آن هر پمپ بادی می تواند زمان محدودی را به صورت پیوسته فعالیت کند و پس از چند دقیقه کار مداوم به سرعت داغ کرده و امکان خرابی آن افزایش می یابد. لذا هرچه از زمان روشن بودن پمپ کاهش دهید به طول عمر آن افزوده خواهد شد. به همین دلیل کاربرانی که به صورت گسترده از دستگاه ایربراش استفاده می نمایند می بایست یک کمپرسور ایربراش مخزن دار نیز خریداری کنند.

 

پمپ ایربراش اتوماتیک

پمپ ایربراش اتوماتیک گونه ای دیگر از پمپ های ایر براش می باشد و به طور کلی به هر پمپ ایربراشی که به روش زیر کار می کند، پمپ ایربراش اتوماتیک گفته می شود. پمپ های ایربراش معمولی بدون مخزن هستند و محلی برای ذخیره سازی هوای فشرده ندارند لذا به صورت پیوسته فشار باد را تولید کرده و از طریق شلنگ به قلم ایربراش انتقال می دهند. به گونه ای که فشار هوا همواره در حال خارج شدن از سری قلم ایربراش است.

 

اما پمپ های ایربراش اتوماتیک به گونه ای طراحی شده اند که هموار در حالت آماده باش قرار دارند و  فقط وقتی که کاربر ماشه ی قلم ایربراش را فشار میدهد شروع به کار می کنند و هوای فشرده را با فشار مناسب با قلم ایربراش متصل می کنند. با این ترفند از کار کردن و روشن بودن مداوم پمپ ایربراش جلوگیری می شود و همین عامل نیز می تواند باعث افزایش طول عمر پمپ ایربراش گردد. پمپ ایربراش اتوماتیک یک اصطلاح است و همانطور که گفتیم هر پمپی که بدین شکل عمل می کند را می توانیم کمپرسور ایربراش اتوماتیک یا خودکار بنامیم. برای مثال انواع پمپ های ایربراش مخزن دار، بدون مخزن و مینی به صورت اتوماتیک ساخته می شوند و این مکانیزم محدود به طیف خاصی نمی باشد.

 

پمپ ایربراش مینی یا کوچک

پمپ مینی ایربراش برای مصارف محدود به کار می رود برای مثال در سالن های ناخن کاری و آرایشگاه های زنانه که حجم کار آنقدر گسترده نیست می توان از کمپرسور های ایربراش مینی استفاده کرد که هم دارای ابعاد بسیار کوچکی هستند و هم صدا و لرزش کمتری ایجاد می کنند.

 

پمپ های ایربراش مینی عمدتا به دو صورت اتوماتیک و معمولی تولید میشوند و نسبت به پمپ های ایربراش بزرگ و مخزن دار از قیمت پایین تری برخوردارند. باد تولید شده توسط کمپرسور ایربراش مینی دارای فشار مناسب ایربراش است و کاملا عاری از هرگونه رطوبت و روغن کثیف می باشد.

 

پمپ ایربراش شارژی و پرتابل

پمپ های ایربراش شارژی کاملا پرتابل یا قابل حمل هستند و در زمانی که حجم کار محدود است یا استفاده از پمپ ایربراش با شلنگ و مخزن فراهم نباشد به راحتی می توانید از کمپرسور های ایربراش شارژی استفاده کنید. پمپ ایربراش شارژی دارای یک باطری داخلی به همراه پورت آداپتور برق می باشد که می توانید آن را به وسیله یک آداپتور یا USB شارژ کنید.

 

 

میزان زمان شارژ شدن و استفاده در هر پمپ ایربراش شارژی با دیگری متفاوت است اما به عنوان مثال می توانید با یک ساعت شارژ کردن پمپ شارژی ایربراش، 30 الی 40 دقیقه از آن به صورت مداوم استفاده نمایید. این پمپ ها که معمولا به صورت استوانه ای و با ابعاد و وزن مطلوبی تولید می شوند، می توانند مستقیما به زیر قلم ایربراش متصل شوند اما در صورت نیاز می توانید آن ها را به شلنگ نیز مجهز کنید.

 

پمپ ایربراش کپسولی

ایربراش هایی که فشار هوای مورد نیاز خود را از طریق کپسول یا قوطی هوای فشرده تامین می کنند در این دسته بندی قرار می گیرند. کپسول هایی که برای ایربراش به کار می روند ابعادی معادل یک اسپری رنگ و قابلیت شارژ مجدد دارند. از نظر عملکرد پمپ های ایربراش کپسولی همانند پمپ ایربراش شارژی می باشند و کاملا پرتابل یا همان قابل حمل می باشند، با این تفاوت که پمپ شارژی بدون مخزن است و تنها هوا را تحت فشار به قلم ایربراش منتقل می کند اما پمپ های کپسولی خود نقش یک مخزن را دارند. کپسول های هوا نمیتوانند جایگزین دائمی برای پمپ ایربراش باشند و از جمله موارد مصرف آنها می توان به ترمیم نقاشی های موجود روی دیوار های مرتفع یا زمانی که استفاده از برق و باد امکان پذیر نباشد اشاره کرد.

 

دسته بندی قلم های ایربراش بر اساس نوع قرار گیری مخزن

قلم ایربراش مخزن رو

قلم ایربراش کاسه رو پر مصرف ترین و متداول ترین قلم ایربراش در بازار است و اکثر قلم ایر براش های موجود به این صورت تولید می شوند. مخزن رنگ و مواد در این نوع قلم ایربراش ها عضوی از بدنه قلم به حساب می آید و حجم ثابتی دارد. رنگ و مواد موجود در مخزن به وسیله نیروی جاذبه به داخل قلم منتقل شده و توسط قلم ایربراش اسپری می شود.

 

 

در زمانی که حجم کار گسترده نباشد و نیازی به رنگ زیادی نداشته باشید استفاده از یک قلم ایربراش مخزن رو کار عاقلانه ای است. علاوه بر این، ظرفیت کمتر مخزن رنگ خود موجب کاهش وزن و ابعاد قلم ایربراش می گردد و به همین دلیل در کارهایی که نیاز به ظرافت بیشتری داشته باشید می توانید از این نوع قلم استفاده کنید، زیرا تسلط بهتری را به شما ارائه می کند.

 

 

البته با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی شرکت ها و کارخانه جات گوناگونی افدام به تولید قلم ایربراش کردند و نتیجه آن تولید ایربراش های کاسه رو با مخزن های متغیر،مجزا و غیر فلزی می باشند که در حال حاضر در حال رقابت با محصولات دیگر هستند.

 

قلم ایربراش مخزن زیر

قلم ایربراش کاسه زیر دقیقا بر خلاف مدل مخزن رو است و تمامی ویژگی های آن با مدل کاسه رو متفاوت است. در قلم ایربراش کاسه زیر، مخرن رنگ کاملا پرتابل و قابل جا به جایی است و رنگ به جای نیروی جاذبه با استفاده از مکش وارد قلم می شود. علاوه بر آن به دلیل مجزا بودن قلم ایربراش و مخزن رنگ می توانیم به جای مخزن فابریک قلم، از مخزن های گوناگونی با حجم های متفاوت استفاده نماییم.

 

 

عمده مصرف قلم ایربراش های مخزن زیر در حوزه هایی است که حجم کار گسترده است و نیاز به رنگ و مواد بیشتری دارید. لذا برای صرفه جویی در زمان می توانید از قلم ایربراش های کاسه زیر استفاده کنید که نیازی به شارژ کردن مداوم رنگ و مواد نداشته باشید. البته باید توجه داشته باشید که این نوع قلم خود دارای چند محدودیت است که ممکن است چالش هایی را بر سر راه شما قرار دهد لذا قبل از تصمیم به خرید یک قلم ایربراش کاسه زیر با دقت موارد زیر را مطالعه نمایید.

 

 

اولین محدودیتی که می توان برای این نوع قلم ایربراش نام برد، وزن و ابعاد بالاتر نسبت به مدل کاسه رو است. محدودیتی که در مدل مخزن رو یک مزیت به حساب می آمد. به دنبال افزایش حجم مخزن، وزن و ابعاد قلم نیز افزایش می یابد و ممکن است قلم به اندازه ی قبل خوش دست و جمع و جور نباشد.

 

 

دومین محدودیت نیز در سیستم انتقال رنگ و مواد از مخزن به قلم است. همانگونه که پیش تر توضیح دادیم، رنگ موجود در مخزن به وسیله یک شلنگ باریک و با استفاده از مکش باد وارد قلم می شود و از آنجا که رنگی که برای ایربراش استفاده می شود سیال است، اگر قلم در زاویه ای قرار گیرد و انتهای این شلنگ مکنده در رنگ و مواد قرار نداشته باشد، نمیتواند رنگ را به داخل قلم منتقل کند. به همین دلیل در اکثر مواقع که قلم ایربراش تحت زاویه عمودی (رو به پایین یا بالا) قرار بگیرد و حجم رنگ داخل مخزن کافی نباشد، نمی تواند رنگ را روی سطح به درستی اسپری کند.

 

قلم ایربراش کاسه بغل

قلم ایربراش مخزن بغل نمونه پیشرفته تر از قلم ایربراش مخزن رو می باشد و بخشی از محدودیت های آن را رفع کرده است. مخزن رنگ در این مدل قلم ایربراش به جای رو، در کنار قلم قرار می گیرد و همچنین می تواند آن را به راحتی جدا کرد و دیگر عضو ثابت و چسبیده به بدنه نمی باشد.

 

 

یک مزیت مهم ایربراش مخزن کنار نسبت به سایر مدل ها فضای دید وسیع تری است که به کاربر حین کار ارائه می کند. برای مثال ممکن است کاربر برای دیدن نقطه تماس رنگ و سطح کار خود را تحت زاویه ای قرار دهد که تسلط کافی برای انجام کار های ظریف تر و جزئی تر را نداشته باشد. اما در یک ایربراش کاسه بغل به دلیل قرار گیری مخزن در کنار قلم، اپراتور کاملا بر نقطه ی تماس رنگ و سطح کار مشرف است و نیازی به تغییر زاویه نیست.

 

 

قلم ایربراش بر اساس نوع طراحی بدنه به مدل های زیر تقسیم بندی می شود

ایربراش قلمی

شاید تصویری که اکثر کاربران از یک قلم ایربراش داشته باشند، تصویری از یک ایربراش قلمی می باشد. زیرا این مدل قلم ایربراش خود به تنهایی سهم بزرگی از بازار ایربراش را به خود اختصاص داده است و نسبت به سایر مدل ها پر مصرف تر و پر کاربرد تر است. ایربراش قلمی همانگونه که از نامش پیداست به شکل قلم طراحی شده و دارای بدنه استوانه ای و کشیده است و فرد می تواند آن را همانند یک خودکار در دست بگیرد و به وسیله انگشت اشاره آن را فعال کند. ماشه و شاسی این قلم ایربراش روی بدنه آن تعبیه شده است.

 

ایربراش تفنگی

گونه ای خاص از ایربراش نیز وجود دارد که به صورتی تفنگی یا هفت تیری ساخته می شود. ایربراش تفنگی از نظر شکل ظاهری مانند حرف T در زبان انگلیسی است و از دو بخش افقی و عمودی تشکیل شده است. بخش افقی همانند یک ایربراش قلمی می باشد که سوزن، نازل و مخزن رنگ در آن وجود دارد و بخش عمودی به تنهایی نقش دسته قلم را ایفا می کند و ورودی باد در زیر دسته قرار می گیرد و ماشه قلم ایربراش در این مدل به جای روی قلم، جلوی دسته قرار گرفته است.

 

 

درباره تفاوت های ایربراش تفنگی و قلمی نظرات مختلفی می توان ارائه کرد اما عمده ترین مقوله ای که در این بخش بیان می شود بحث میزان تسلط و ظرافت در حرکت می باشد. از انجا که می توانید با ایربراش های قلمی حرکات بسیاری جزئی و ظریفی انجام دهید و به اصطلاح گام های کوتاه تری بردارید. در صورتی که در ایربراش تفنگی به دلیل طراحی خاص بدنه ناخودآگاه میزان حرکت بیشتر می شود و به اصطلاح ظرافت کافی را ندارد. علاوه بر این، ایربراش های قلمی حرفه ای وجود دارد که به صورت دو مرحله ای عمل می کنند و می توانید میزان عرض پاشش را در آنها بر اساس نیاز خود تنظیم نمایید اما ایربراش های تفنگی فاقد این قابلیت هستند. به طور کلی اگر یک ایربراش برای ایجاد طرح های ظریف و با جزئیات بالا نیاز دارید ایربراش قلمی مناسب کار شماست. اما اگر می خواهید محدوده ای را به وسیله ایربراش رنگ کاری کنید و سطح کار شما گسترده است بهترین گزینه ایربراش تفنگی است.

 

ایربراش فلایر

قلم ایربراش فلایر که به تازگی توسط شرکت اسپارمکس تولید و روانه بازار گشته، با قلم ایربراش هایی که تا به حال معرفی کرده ایم متفاوت است اما جا دارد که با مزیت ها و قابلیت های آن نیز آشنا شوید. با اوین نگاه شکل ظاهری این قلم ایربراش چشم شما را جلب خواهد کرد تا آنجا که شاید حتی نتوانید تشخیص دهید که آیا این ابزار یک قلم ایربراش است! این قلم ایربراش دارای بدنه ای کشیده و ایستاده است که به راحتی در دست قرار می گیرد و بدنه آن از پلاستیک ساخته شده است. این قلم ایربراش از دوبخش مجزا یعنی بدنه و مخزن رنگ تشکیل شده است و نکته جالب در اینجا نهفته است که سوزن و نازل این قلم ایربراش به جای قلم بر روی مخزن رنگ قرار دارد. بدین صورت شما می توانید به راحتی چندین مخزن رنگ را با سایز یکسان خریداری کنید و در هرکدام از آنها رنگ جداگانه ای را آماده کنید.

 

 

در پروژه هایی که شما دائما با رنگ های مختلفی سر و کار داشته باشید برای تعویض هر رنگ می بایست قلم و مخزن را به دقت پاکسازی کنید اما با استفاده از این قلم ایربراش تنها کاری که باید انجام دهید، تغییر مخزن رنگ می باشد. علاوه بر آن، تنظیم عرض پاشش و ضخامت خط رنگ به میزان بسته شدن (تعداد دور) مخزن بستگی دارد.

 

لوازم جانبی ایربراش شامل چه ابزار هایی می شود؟

مخزن رنگ ایربراش

کاسه رنگ و مواد ایربراش در طرح های متنوع با اشکال گوناگون، ظرفیت های متفاوت و از متریال های مختلفی ساخته می شود. مخزن رنگ ایربراش دارای انواع مدل کاسه بغل یا کاسه زیر است و مدل های موجود در بازار عمدتا به صورت فلزی، شیشه ای و پلاستیکی تولید می شوند. شما می توانید بر اساس نیاز خود و بر حسب شرایط کاری مخزن رنگ مورد نیاز خود را از بین مدل های متنوع این محصول خریداری کنید.

 

فیلتر رگلاتور

شاید برای شما این سوال به وجود بیاید که طبق توضیحات ارائه شده در بخش معرفی انواع پمپ های ایربراش، اگر هوای تولید شده در پمپ ایربراش بدون رطوبت و روغن کثیف باشد یا فشار باد آن مناسب ایربراش باشد چرا باید یک فیلتر رگلاتور برای آن خریداری کنیم؟ بله ما هنوز هم تاکید داریم که پمپ های ایربراش فشار باد کاملا مطلوبی دارند و هوای فشرده ای که به شما ارائه می دهند بدون رطوبت و روغن کثیف هستند، اما در بعضی موارد مانند پاشش رنگ های خوراکی که حساسیت بیشتری دارند می توانیم برای محکم کاری یک فیلتر رطوبت گیر در روی خروجی کمپرسور باد نصب کنیم. همچنین به وسیله رگلاتور می توانیم فشار باد خروجی هوا را به راحتی به وسیله شیر تعبیه شده روی آن بر اساس نیاز خود تنظیم نمایید.

 

ابزار پاکسازی و تمیز کردن ایربراش

راز سلامت و پایداری یک ایربراش در پاکسازی مداوم آن است. اگر می خواهید هربار که به سراغ قلم ایربراشتان می روید آن را با خیال راحت بردارید و شروع به کار کنید هیچوقت پس از اتمام کار قلم ایربراش را به حال خود را رها نکنید و پیش از خشک شدن رنگ آن را کاملا شستشو دهید. برای تمیز کردن ایربراش ابزارالات مختلفی مانند فرچه، سمبه و ظرف شستشو مورد استفاده قرار می گیرند و می توانید با استفاده از آن ها تمامی بخش های ایربراش را با دقت پاکسازی کنید.

 

همچنین اگر تا به حال در انجام این مرحله از کار یعنی پاکسازی قلم ایربراش مشکلاتی را تجربه کرده اید، میتوانید به مقاله ای جامع درباره همین موضوع تحت عنوان " آموزش سریع ترین روش شستشوی قلم ایربراش " به همراه یک ویدئو آموزشی مراجعه نمایید.

 

چند راهی ایربراش

در سالن های زیبایی، کارگاه های هنری و مراکز دیتیلینگ خودرو که چندین کاربر همزمان از ایربراش استفاده می کنند، می توان به جای خرید چندین پمپ ایربراش، از یک کمپرسور باد معمولی به همراه چند راهی باد استفاده کرد. چند راهی ایربراش از یک طرف دارای یک ورودی بادی با سایز استاندارد و از طرف دیگر دارای چندین خروجی باد با کوپلینگ های مخصوص ایربراش است و می توانید همزمان چندین قلم ایربراش را به آنها متصل کنید. چند راهی های ایربراش دارای پیچ های تنظیم فشار باد برای هر کانال می باشند و هر کاربر می تواند فشار باد هر قلم ایربراش را جداگانه و بر اساس نیاز خود تنظیم نماید.

 

پایه قلم ایربراش

اکثر کمپرسور های ایربراش دارای پایه های کوچکی برای نگهداری قلم ایربراش هستند. اما اگر فاصله پمپ با قلم افزایش یابد می بایست از پایه های نگهدارنده قلم ایربراش استفاده کرد که معمولا دارای گیره های مخصوصی هستند که میتوانید آن ها لبه ی میز کار نصب کنید و قلم را با خیال راحت در جای مخصوص خود قرار دهید.

 

 

برخی از پایه قلم های حرفه ای به صورت خودکار دارای چند راهی هستند و می توانید به صورت همزمان چندین قلم ایربراش را روی آن ها نصب کنید و هرکدام را جداگانه بر اساس نیاز خود تنظیم نمایید.

 

رطوبت گیر زیر قلم ایربراش

برای افزایش رطوبت گیری بهترین روش استفاده از تله آب گیر یا رطوبت گیر زیر قلم ایربراش است. این رطوبت گیر که به عنوان آخرین لایه فیلتراسیون فشار باد به شمار می رود، باد ورودی به قلم ایربراش را در آخرین مرحله و نزدیک ترین نقطه به قلم ایربراش تصفیه می کند. با نصب این رگولاتور در زیر قلم ایربراش حتی اگر در شلنگ ایربراش هم رطوبت یا ذرات معلقی وجود داشته باشد به صورت کامل پاکسازی می شود و با خیال راحت می توانید از قلم ایربراش استفاده کنید. رطوبت موجود در هوای عبوری توسط فیلتر این رطوبت گیر در یک مخزن جمع آوری می شود و پس از پر شدن مخزن میتوانید آن را تخلیه نمایید.

 

رگلاتور زیر قلم ایربراش

رگلاتور یا تثبیت کننده به صورت تخصصی برای تنظیم فشار باد در قلم ایربراش به کار می رود. تنظیم کردن فشار باد می تواند از طریق کمپرسور ایربراش یا فیلتر رگلاتور نیز صورت پذیرد اما جهت آسودگی کاربر و همچنین افزایش سرعت و راندمان، رگلاتور های کوچکی نیز در سالهای اخیر تولید شده اند که مستقیم در زیر قلم ایربراش نصب می شوند و مانند یک ولوم عمل میکند. با استفاده از این رگلاتور ها می توانید به راحتی فشار باد مورد نیاز خود را در محدوده مورد نظر تنظیم نمایید.

 

اتاقک رنگ کاری ایربراش

از آنجا که رنگ کاری با ایربراش می تواند باعث ایجاد گرده های رنگ و پخش شدن آن ها در محیط پیرامون سطح کار گردد، کارخانه های تولید کننده دستگاه ایربراش برای حل این مشکل دست به کار شدند و اتاقک هایی را به عنوان محفظه رنگ کاری ایربراش تولید کردند. این اتاقک های رنگ قابلیت حمل آسان دارند و دارای دیواره های کناری و یک دیواره عقبی هستند که در کل از سه جهت پوشیده شده اند و از هر زاویه ای که رنگ کاری را انجام دهیم از پخش شدن گرده رنگ جلوگیری می کند. این فرآیند به وسیله فیلتری که در دیواره اتاقک تعبیه شده است صورت می گیرد. بدین صورت که پشت این فیلتر نیروی مکش قوی وجود دارد که می تواند ذرات رنگ ریز معلق در هوای اتاقک را به داخل خود مکش کند و پس از تصفیه هوا آن را از طریق یک شلنگ فنری به محیط باز گرداند.

 

 

علاوه بر این برخی از اتاقک های ایربراش دارای قابلیت هایی نظیر نورپردازی یا سینی گردان 360 درجه میباشند که موجب افزایش سطح کیفی کار خروجی هنرمند می شود. این اتاقک های رنگ ایربراش در ابعاد و انواع مختلفی تولید می شوند و هنرمندان حرفه ای متناسب با نیاز و شرایط کاری مدل مناسب خود را خریداری می کنند. این محفظه های رنگ کاری می توانند برای حوزه های مدل سازی، ماکت سازی، ساخت اسباب بازی و حتی صنایع خوراکی مانند تزئین کیک و شیرینی نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

 

 

تبدیل و اتصالات ایربراش

هنگام استفاده از دستگاه ایربراش گاهی اوقات ممکن است که سایز کوپلینگ شلنگ خریداری شده با ورودی باد قلم یکسان نباشد، یا در سمت دیگر کوپلینگ شلنگ با خروجی باد کمپرسور سازگاری نداشته باشد. دراین هنگام می توان با خرید تبدیل ها، آداپتور ها و اتصالات مخصوص، یک دستگاه ایربراش را یکپارچه نمود.

 

آچار ایربراش

قلم ایربراش از قطعات کوچک و بسیار ظریفی تشکیل شده است. به عنوان مثال نازل یک قطعه حساس است که وظیفه پاشش رنگ را در قلم ایربراش به عهده دارد و اگر کوچکترین ضربه ای به این قطعه وارد شود نمی تواند رنگ را به درستی اسپری کند. به همین دلیل اگر برای باز کردن این قطعه مهم جوانب را در نظر نگیریم و به درستی با آن برخورد نکنیم، پس از هربار باز و بسته کردن قلم ایربراش میبایست یک نازل را جایگزین کنیم. لذا برای این امر نیز آچار های مخصوصی طراحی شده است تا سلامت تمامی قطعات ایربراش شما حفظ شود.

 

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست