معرفی انواع پیستوله رنگ پاش بادی

  • دسته : ویدئوها
  • 25 مهر, 1400
  • زمان مورد نیاز برای مطالعه : 15 دقیقه
  • 2739 بازدید
  • نظر

پیستوله های رنگ بادی در انواع و اقسام مختلفی تولید میشوند که هرکدام از آن ها دارای ویژگی ها، مزیت ها و معایب گوناگونی هستند. در این دو ویدئو به بررسی هفت مدل اصلی پیستوله رنگ های بادی میپردازیم و آن ها را به صورت جداگانه بررسی مینماییم.

انواع پیستوله رنگ بادی و کاربرد های آنان

پیستوله کاسه رو

پیستوله رنگ کاسه رو پر مصرف ترین و معروف ترین پیستوله بادی در جهان میباشد. تا جایی که اکثر افراد با شنیدن نام پیستوله رنگ ابتدا به یاد پیستوله های کاسه رو می افتند. پیستوله های مخزن رو با استفاده از نیروی گرانش رنگ را از داخل کاسه رنگ به پیستوله منتقل کرده و از پیستوله اسپری میکنند. وجود برخی از ویژگی ها مانند شکل بدنه، وزن کم، کیفیت پاشش بالا و... آن ها را برای صنایعی چون نقاشی ماشین، رنگ کاری چوب و نقاشی های صنعتی مناسب ساخته است. اکثر پیستوله های کاسه رو به صورت دو تنظیم و سه تنظیم ساخته میشوند. پیچ های تنظیم به شما کمک میکنند تا بتوانید حجم، عرض و شدت پاشش رنگ را به شکل دقیق تنظیم نمایید. به همین دلیل است که از پیستوله های کاسه رو در پروژه های حساس بیشتر استفاده میشود.

پیستوله کاسه بغل

پیستوله های کاسه بغل نیز از زیر دسته پیستوله های مخزن رو میباشد. این پیستوله ها علاوه بر ویژگی های پیستوله های کاسه رو، به علت قرار گرفتن مخزن در کنار پیستوله، فضای دید بهتری را به نقاش ارائه میکنند. همچنین در برخی از مدلهای پیستوله کاسه بغل شما میتوانید زاویه قرار گیری مخزن رنگ را به دلخواه خود تنظیم نمایید.

پیستوله سایه پاش

پیستوله های سایه پاش یا پیستوله مینی، نمونه کوچک شده از پیستوله های کاسه رو میباشد که وزن و ابعاد بسیار کوچک تری برخوردار هستند. از پیستوله های سایه پاش بیشتر در مواردی استفاده میشود که سطح پاشش محدود و کوچک باشد. برای مثال ممکن است شما یک درب چوبی را با پیستوله کاسه رو رنگ آمیزی کنید اما برای رنگ کردن فریم پنجره حتما باید از پیستوله سایه پاش استفاده کنید. زیرا اگر از پیستوله کاسه رو برای این کار استفاده کنید بخش عمده رنگ هدر رفته و در هوا پخش میشود. لذا بهترین گزینه برای چنین مواردی پیستوله سایه پاش است که عرض پاشش آن در بازه 5 الی 15 سانتی متر متغیر است. حتی در نقاشی ماشین برای رنگ کردن بخش های جزئی مانند گلگیر، باله، آیینه بغل و.. به جای پیستوله کاسه رو از پیستوله سایه پاش استفاده میشود.

پیستوله کاسه زیر

پیستوله کاسه زیر که به آن پیستوله سیفونی نیز گفته میشود، دومین پیستوله پر مصرف در جهان میباشد. این پیستوله با استفاده از نیروی مکش، رنگ را از داخل مخزن به پیستوله هدایت کرده و از پیستوله به سطح مورد نظر اسپری میکند. عمده مصرف پیستوله های کاسه زیر در نقاشی ساختمان است اما برخی از افراد برای رنگ کاری چوب نیز از آن استفاده میکنند. از آنجا که وسعت کار در نقاشی ساختمان گسترده است، تولید کنندگان یک مخزن 1000 سی سی را روی این پیستوله قرار میدهند تا از شارژ کردن مداوم رنگ و هدر رفتن زمان جلوگیری شود. برتری پیستوله کاسه زیر به پیستوله کاسه رو در نوع قرارگیری مخزن میباشد. زیرا در نقاشی ساختمان زمانی که شما بخواهید بالای دیوار منتهی به سقف را رنگ آمیزی کنید، فقط میتوانید از پیستوله کاسه زیر استفاده کنید.

پیستوله دو جزئی

پیستوله دو جزئی یک نوع پیستوله بادی تخصصی میباشد که القاب دیگری همچون پیستوله دو نازل و پیستوله دو بخشی نیز دارد. از پیستوله های دو جزئی به صورت تخصصی برای پاشش فانتاکروم و آبکاری نقره و جیوه استفاده میشود. طراحی بدنه این محصول به گونه ای است که انگار دو پیستوله بادی از بغل به یکدیگر چسبیده اند. از پیستوله های دو جزئی برای پاشش موادی استفاده میشود که خود از دو ماده مختلف تشکیل شده اند. بدین صورت که اگر این دو ماده در ابتدای کار با یکدیگر ترکیب شوند، غلظت آن ها چنان افزایش می یابد که پیستوله توانایی اسپری کردن آن را ندارد. لذا در این مدل پیستوله، رنگ یا مواد در دو مخزن به صور جداگانه نگهداری میشوند و به محض پاشش در هوا با یکدیگر ترکیب شده و روی سطح مورد نظر اسپری میشوند.


پیستوله بدون مخزن

پیستوله بدون مخزن یا پیستوله پرشر همانطور که از نامش پیداست برخلاف پیستوله های قبلی، مخزن رنگ ندارد. در زیر این پیستوله به جای مخزن، یک ورودی رنگ قرار دارد که از طریق شلنگ به مخزن های رنگ تحت فشار متصل میشود. در پروژه های که حجم رنگ کاری در آنها بسیار گسترده است، پر کردن پی در پی مخزن رنگ علاوه بر کاهش سرعت کار، باعث اتلاف وقت و خسته شدن نقاش میشود. لذا در این مواقع بهتر است از پیستوله بدون مخزن و یک دیگ رنگ تحت فشار استفاده شود.

پیستوله اتوماتیک

پیستوله اتوماتیک یا پیستوله خودکار با تمامی مدل های پیستوله بادی تفاوت دارند و حتی از نظر شکل ظاهری نیز شباهتی به سایر مدلها ندارند. پیستوله اتوماتیک همانطور که از نامش پیداست برای پاشش خودکار رنگ مورد استفاده قرار میگیرد و نیازی به اپراتور ندارد. پیستوله های اتوماتیک معمولا روی ربات های قابل برنامه ریزی نصب میشوند و زمانی که بخواهیم به صورت انبوه یک الگوی رنگ را اسپری کنیم بسیار کاربردی خواهند بود. نکته مهم در پیستوله اتوماتیک این است که آنها عضوی از یک سیستم هستند و به تنهایی کاربردی ندارند.

پیستوله ایرلس

پیستوله ایرلس یکی از جدیدترین و حرفه ای ترین مدل های پیستوله بادی به شمار میرود که در بین تمامی آن ها بیشترین محدوده عرض پاشش را دارد. به عنوان مثال عرض پاشش در پیستوله های ایرلس میتواند بین 5 الی 50 سانتی متر متغیر باشد و شما میتوانید براساس نیاز خود عرض پاشش را در محدوده مورد نظر تنظیم نمایید. عمکلرد پیستوله ایرلس به طور کلی با سایر پیستوله ها متفاوت است. زیرا این دستگاه اصلا ورودی باد ندارد و تنها یک ورودی رنگ دارد که به وسیله شلنگ تحت فشار به دستگاه ایرلس متصل میشود. در داخل دسته پیستوله های ایرلس فیلتر هایی قرار میگیرد که رنگ را پیش از ورود به پیستوله کاملا صاف و یکدست میکنند. نازل پیستوله های ایرلس در جلوی آنها نصب میشود و به راحتی تعویض میشود. روی نازل آنها یک عدد سه رقمی درج شده است که از طریق فرمول زیر به ما اطلاعاتی درباره عرض پاشش و سایز نازل ارائه میدهد.
به عنوان نازل 517 یکی از پرمصرف ترین نازل های پیستوله ایرلس میباشد. در این حالت اگر رقم اول (5) را در عدد 10 ضرب کنیم و سپس تقسیم بر عدد 2 نماییم، عرض پاشش با واحد سانتی متر به دست می آید.
حال اگر رو رقم بعدی (17) را ضرب در 0.1 کنیم، سایز نازل در واحد میلی متر حاصل میشود.
از پیستوله و دستگاه ایرلس بیشتر در پروژه های صنعتی و بزرگ نظیر نقاشی سوله، اماکن ورزشی بزرگ مانند استادیوم ها، خط کشی معابر، رنگ کاری بدنه کشتی و هواپیما و... استفاده میشود.

چنانچه علاقه مند به یافتن اطلاعات بیشتر و تکمیلی پیرامون مدل های پیستوله های رنگ بادی هستید، به شما پیشنهاد میکنیم که به مقاله پیستوله رنگ پاش چیست مراجعه کرده و از مطالب مفید آن بهره مند شوید.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست