پرچ کن بادی چیست؟ 10 نکته مهم و کاربردی پرچ زن در صنایع مختلف

پرچ کن چیست؟ آشنایی با انواع پرچ کن بادی

پرچ کن های بادی که دارای انواع مختلفی هستند و کاربرد هایشان طیف وسیعی از صنایع و حوزه ها را در برمی گیرد برای مثال میخ پرچ کن بادی، مهره پرچ کن بادی و چکش بادی پرچ زن معمولا برای اتصال بین دو قطعه استفاده می شوند، ما قصد داریم به صورت تخصصی و فنی انواع پرچ کن های بادی، کاربرد هایشان و نحوه استفاده از آن ها را به شما کاربران عزیز فروشگاه ابزار بادی ایرپاور شرح دهیم. در دنیای امروز و با پیشرفت سریع تکنولوژی روزانه ابزار های جدیدی توسط تولید کنندگان معرفی و عرضه می شود که هرکدام دارای کاربرد ها و ویژگی های منحصر به فردی هستند. پرچ کن های بادی از جمله ابزار بادی و پنوماتیک پر مصرف در صنایع می باشند و به دلیل افزایش چشم گیر سهولت و سرعت در کار بسیار محبوب به شمار می روند.

What is the Air Riveter?

در ادامه موارد زیر را مورد بررسی قرار می دهیدم، برای دسترسی سریعتر روی بخش مورد نظر کلیک کنید:

میخ پرچ کن بادی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

میخ پرچ زن بادی (AIR RIVETING) به صورت تخصصی به عنوان اتصال دهنده در ورقه های فلزی، چوبی، فایبر گلاس، پلاستیک و... مورد استفاده قرار می گیرد. میخ پرچ کن بادی با استفاده از فشار باد و هوای فشرده تامین شده از کمپرسور هوا می تواند میخ پرچ را با تمام قدرت در نقطه اتصال مورد نظر پرچ کند. دلیل محبوبیت پرچ کن بادی به دلیل افزایش راندمانی است که به هر صنعت گری ارائه می کند. این افزایش راندمان به وسیله فرآیند مهندسی شده ای است که به صورت اتوماتیک توسط پرچ کن بادی انجام می شود و از هدر رفتن زمان و انرژی اپراتور جلوگیری می کند. از میخ پرچ زن بادی در صنایع اتومبیل سازی، واگن سازی، صنایع چوبی، ساخت مخزن و منبع، تجهیزات الکتریکی، خط مونتاژ، پلاک زنی و بسیاری از حوزه های دیگر استفاده می شود.

برای آشنایی بیشتر با پرچ کن بادی می بایست با انواع میخ پرچ یا پرچ میخی نیز آشنا شوید، زیرا هر میخ پرچ کن پنوماتیکی برای ابعاد و جنس خاصی از میخ پرچ تولید می شود و خود پرچ های میخی نیز برای متریال ها و شرایط کاری مختلفی طراحی و ساخته شده اند. میخ پرچ ها با متریال های مختلفی نظیر فولاد، آلومینیوم، استنلس استیل، مس، برنج و روی تولید می شوند که و دارای طول و قطر مختلفی هستند که بر حسب ضخامت و نوع ورقه ها می بایست نوع میخ پرچ مناسب کار خود را انتخاب نمایید.

انواع میخ پرچ کن و ویژگی های هرکدام

میخ پرچ کن دستی: ساده ترین نوع میخ پرچ کن که برای مصارف سبک مورد استفاده قرار می گیرد میخ پرچ زن دستی می باشد. میخ پرچ کن های دستی دارای دو دستگیره می باشند که به وسیله فشار دست های کاربر عملیات پرچ زنی را انجام می دهند. پرچ زن های دستی از ابعاد و وزن کمی برخوردار هستند و برای کارهای با حجم کم مناسب هستند.

میخ پرچ کن شارژی: در شرایطی که استفاده از نیروی برق یا فشار باد فراهم نباشد، میخ پرچ کن شارژی بهترین گزینه به حساب می آید. میخ پرچ زن های شارژی نیروی مورد نیاز خود را از باطری الکتریکی تعبیه شده روی آن تامین می کند. پرچ کن های شارژی به دلیل پرتابل بودن و قابلیت حمل آسان بدون محدودیت برای کار در ارتفاع مانند سقف یا شیروانی بسیار کاربردی هستند.

میخ پرچ کن برقی: میخ پرچ کن برقی با نیروی الکتریکی کار می کند و برای کار در کارگاه ها مناسب هستند. میخ پرچ زن های برقی نسبت به میخ پرچ کن بادی ضعیف تر هستند و نمیتوانند بری مصارف سنگین و حجیم و ورق های سختی مانند استیل و فولاد مورد استفاده قرار بگیرند.

میخ پرچ کن بادی: پرچ کن پنوماتیکی صنعتی ترین و قوی ترین نوع پرچ کن ها می باشند و به صورت گسترده در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. میخ پرچ کن بادی قادر است برای اتصال انواع ورق های استیلی، آلومینیومی و آهنی به کار گرفته شوند و بدون بروز مشکل ساعت ها فعالیت کنند.

همچنین تجربه نشان داده است که پرچ کن بادی نسبت به سایر پرچ کن ها از عمر بیشتری برخوردار است و اگر به درستی از آن ها نگهداری شود از طول عمر بالایی برخوردار هستند. میخ پرچ زن بادی دارای انواع مختلفی است که هر کدام در صنعت یا حوزه خاصی قابل استفاده می باشد و همین تنوع در دسته بندی موجب افزایش محبوبیت و کارایی این ابزار پر قدرت گشته است.

انواع میخ پرچ کن بادی و دسته بندی آن ها

میخ پرچ کن بادی پیستونی: پر مصرف ترین نوع میخ پرچ کن بادی، پرچ زن بادی پیستون دار می باشد که از یک پیستون هوا در زیر بدنه بهره مند شده و از قدرت بالایی برخوردار است. پرچ کن های بادی پیستونی دارای دسته بندی های گوناگونی می باشند و شرکت های تولید کننده آنها را برای مصارف مختلفی تولید می کنند. اما شایع ترین مدل های میخ پرچ کن بادی پیستونی در بازار برای میخ های 2.4 تا 4.8 آلومینیومی مورد استفاده قرار می گیرند که در صنایع مختلفی نظیر خودرو سازی، درب و پنجره، کانال سازی و... به کار می روند. البته مدل های حرفه ای تری از پرچ کن های بادی پیستونی نیز وجود دارند که می توانند برای پرچ میخ 7 میلی متر استیلی مورد استفاده قرار بگیرند که دارای تیپ صنعتی تری هستند و در صنایع خاصی مانند واگن سازی به کار می روند.

میخ پرچ کن بادی هیدرولیکی: این دسته از میخ پرچ کن های بادی علاوه بر پنوماتیک بودن از نیروی هیدرولیکی نیز بهره مند هستند که قدرت آنها را دو چندان می کند. یک پرچ کن بادی هیدرولیکی علاوه بر پیستون باد از یک مخزن روغن در زیر بدنه برخوردار است و می تواند قدرت کشش بیشتری را نسبت به به یک پرچ کن بادی تولید کنند. برای میخ پرچ های استیل و فولادی که به نیروی بیشتری نیاز دارند استفاده از یک پرچ زن بادی هیدرولیکی راه مناسبی است.

برای بهبود عملکرد میخ پرچ بادی هیدرولیکی می بایست در طی زمان های مختلف روغن هیدرولیکی را طی دستور العمل صحیح به دستگاه اضافه کنید. با این کار باعث افزایش طول عمر و کارکرد بهتر دستگاه در طولانی مدت خواهید شد. زیرا میخ پرچ کن بادی نیز مانند سایر ابزار های بادی از اجزایی فلزی تشکیل شده و باید قبل از کار کردن با آن حتما روغن کاری شوند.

میخ پرچ کن بادی تفنگی: پرچ کن های بادی تفنگی یا هفت تیری بر اساس شکل ظاهریشان نام گذاری شده اند و معمولا از ابعاد و وزن مطلوبی برخوردار هستند. پرچ زن بادی تفنگی می تواند برای میخ پرچ از سایز 2.4 تا 4.8 مورد استفاده قرار بگیرند که بیشتر برای پرچ کردن ورقه های آلومینیومی به کار می روند.

میخ پرچ کن بادی مستقیم: در خطوط تولید و مونتاژ برای راحتی بیشتر مونتاژ کار از میخ پرچ زن بادی مستقیم استفاده می شود که نازل و بدنه در امتداد یکدیگر هستند. از آنجا که کاربران خط مونتاژ و خط تولید ساعت های طولانی از یک ابزار استفاده می کنند تنها ابزار بادی نظیر پرچ زن های بادی می توانند بدون داغ شدن یا سوختگی (بدون وقفه) مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین به طور معمول پرچ کن های بادی مستقیم از ابعاد و وزن مطلوبی برخوردار هستند و به وسیله گیره تعبیه شده در انتهای دسته می توانند به بالانسر متصل شوند تا وزنشان خنثی شود و از خستگی کاربر جلوگیری شود.

میخ پرچ کن بادی نازل بلند: همانگونه که از نامش پیداست از نازل بلند تری برخوردار است و می تواند برای مناطق تنگ و دشوار که دسترسی به آنجا محدود است به کار گرفته شود. طول نازل در میخ پرچ کن های بادی تفنگی و پیستونی در حدود 10 سانتی متر است که این مقدار در میخ پرچ کن های نازل بلند به حدود 20 سانتی متر افزایش می یابد.

میخ پرچ کن بادی پیستون جدا: در خطوط تولید و مونتاژ کارخانه جات صنعتی که حجم پرچ زنی سنگین می باشد، وزن بالای میخ پرچ کن بادی منجر به خستگی اپراتور و در نتیجه کاهش راندمان خط تولید می گردد. وزن بالای میخ پرچ کن های بادی به دلیل وجود پیستونی است که قدرت کشش بالا را تولید می کند. لذا بعضی از شرکت های بزرگ تولید کننده میخ پرچ زن های بادی برای حل این معضل میخ پرچ کن های بادی پیستون جدا را ارائه کرده اند. میخ پرچ زن بادی پیستون جدا شامل سه بخش اصلی پیستون هوا، شلنگ انتقال هوا و گان می باشد. از مزیت های مهم این دسته از پرچ زن های بادی می توان به قدرت کشش چند برابری و افزایش چشمگیر سرعت پرچ زنی اشاره کرد.

در بسیاری از موارد پرچ زن های بادی پیستون جدا می توانند با استفاده از گیره مخصوص به بالانسر های نگهداری ابزار متصل شوند تا وزن آن ها کاملا خنثی شود. این مزیتی است تا کاربر در حین استفاده طولانی مدت از دستگاه احساس خستگی نکند.

کیت میخ پرچ کن بادی: میخ پرچ ها معمولا دارای طول و قطر مختلفی هستند و از آنجا که میخ پرچ کن های بادی می توانند میخ پرچ هایی با سایز های مختلف را پشتیبانی کنند، لذا برای هر میخ پرچ نیاز به سری مختلفی می باشد که مخصوص همان سایز است. همچنین علاوه بر سری، هر پرچ زن بادی نیازمند تعدادی آچار مخصوص و لوازم جانبی نظیر روغن، تبدیل لقلقه ای، مخزن و... است که می بایست به درستی نگهداری شوند. بنا به همین دلایل برای محافظت بهتر و نگهداری صحیح، برخی از کارخانه ها میخ پرچ کن های بادی خود را همراه با تمامی لوازم جانبی و متعلقات مورد نیاز درون کیف های قابل حمل قرار می دهند و به عنوان کیت میخ پرچ کن بادی به فروش میرسانند.

لوازم جانبی میخ پرچ کن بادی

محفظه وکیوم میخ پرچ کن بادی: هر پرچ میخی از دو قسمت سری و مندریل ساخته شده است که پس از پرچ شدن سری، مندریل یا پوکه آزاد می شود و در پرچ کن بادی به دلیل استفاده از نیروی باد امکان پرتاب آن از افزایش می یابد و ممکن است خطر آفرین باشد. لذا تمامی پرچ کن های بادی استاندارد از یک مخزن خلاء در پشت بدنه اسفاده می کنند که پس از پرس شدن میخ پرچ، پوکه را با نیرو خلاء به درون محفظه خود می کشد و از پرتاب شدن آن جلوگیری می کند.

نازل میخ پرچ کن بادی: هر پرچ کن بادی می تواند برای محدوده ای از میخ پرچ ها با ابعاد مختلفی استفاده شود و هر میخ پرچ نیاز به نازل مخصوص خود را دارد. نازل ها دارای حفره ای برای ورود میخ پرچ می باشند که قطر آن ها همانند قطر میخ پرچ از سایز 2.4 تا 8 میلی متر متغیر است.

ناخنی میخ پرچ کن بادی: برای کشش میخ پرچ و انجام عملیات پرچ زنی دو عدد ناخنی پشت نازل قرار دارند که پوکه پرچ را با قدرت بسیار بالا به سمت کاربر می کشند تا میخ در محل مورد نظر پرچ شود. ناخنی میخ پرچ کن بادی از دو نیمه تشکیل شده است که دارای رزوه های در داخل بدنه است.

آچار میخ پرچ کن بادی: برای سرویس و تعمیر، باز کردن و بستن نازل ها، تعویض ناخنی ها و تزریق روغن نیازمند چندین آچار با سایز ها و اشکال مختلفی هستیم. به طور کلی میخ پرچ کن های بادی دارای یک دسته آچار مخصوص می باشند که می توانند برای بخش های مختلف و مورد نیاز همان میخ پرچ کن مورد استفاده قرار بگیرند.

تبدیل لقلقه ای: از آنجا که هر پرچ کن بادی می بایست با استفاده از شلنگ باد مخصوص به کمپرسور هوا متصل شود، ممکن است وجود شلنگ موجب کاهش تسلط و آزادی کاربر در حرکت گردد که این مشکل با استفاده از یک تبدیل لقلقه ای حل خواهد شد. سازو کار این تبدیل ها بدین شکل است که قابلیت چرخش 360 درجه را فراهم می کنند و بدین صورت از پیچ و تاب و گره خوردن شلنگ جلوگیری می شود.

 

آشنایی با مهره پرچ کن بادی

مهره پرچ کن بادی یک ابزار تخصصی و پر مصرف در صنایع گوناگون می باشد. از جمله کاربرد های آن می توان به صنایع خودرو سازی، کارخانه های تولید یخچال، تجهیزات الکترونیکی، هوافضا، صنایع نظامی، پلاستیک، پنل های خورشیدی، دوچرخه سازی و... را نام برد. اما پیش از معرفی مهره پرچ کن بادی بهتر است با خود مهره پرچ کن آشنا شوید و از دلایل محبوبیت و مزیت های آن آگاهی و اطلاع کافی داشته باشید. برای ایجاد رزوه در سطوح فلزی، پروفیل، لوله، پنل و... از روش های مختلفی استفاده می شود که در حال حاضر مهره پرچ بهترین روش می باشد.

قلاویز زن بادی و دستی در زمانی که ضخامت ورق کم باشد عملا بی فایده است و به دلیل کاهش تعداد رزوه ها نمی توان از آن استفاده کرد. همچنین پیچ خودکار نیز در اثر لرزش و حرکت می تواند مقاومت خود را از دست بدهد. نزدیک ترین حالت به مهره پرچ، مهره جوشی است که آن هم علاوه بر اینکه شکل ظاهری سطح را مخدوش می کند، برای کار با آن باید به پشت سطح کار دسترسی داشته باشیم که این شرایط همیشه امکان پذیر نیست. اما مهره پرچ کن هیچکدام از محدودیت های ذکر شده را ندارد و بدون نیاز به دسترسی به پشت کار، آسیب به سطح اثر و بدون نیاز به آبکاری می تواند یک اتصال محکم و قابل اطمینان داشته باشید، گفتنی است تغییرات دما روی مهره پرچ کن بادی تاثیر نمی گذارد.

اما باید توجه داشته باشید که مهره پرچ تنها نیاز به یک سوراخ دارد که مهره پرچی در آن قرار بگیرد و همانجا پرس شود. قطر این سوراخ باید دقیقا هم اندازه مهره پرچ باشد تا بتواند یک اتصال قوی را ایجاد نماید. سایز مهره پرچ با حرف M نمایش داده می شود و در انواع آلومینیومی، استیل، استنلس استیل و.. با سایز M3 تا M12 تولید می شوند.

انواع مهره پرچ کن و موارد مصرف آنها

مهره پرچ کن دستی: مهره پرچ کن های دستی دارای دو  مدل انبری و دو دسته هستند که می توانند بدون محدودیت و در هر شرایطی مورد استفاده قرار بگیرند. البته مهره پرچ زن دستی نیز مانند هر ابزار دستی دیگر برای کار سنگین و بی وقفه مناسب نمی باشد و منجر به خستگی اپراتور در طولانی مدت می گردد. همچنین برای مهره پرچ هایی که از جنس سخت تری برخوردار هستند و به نیروی زیادی برای پرس شدن نیازمندند مناسب نمی باشند.

air riverter

مهره پرچ کن شارژی: برای کار در ارتفاع یا شرایطی که استفاده از نیروی برق یا فشار باد فراهم نباشد استفاده از مهره پرچ کن شارژی بهترین گزینه است. مهره پرچ زن های شارژی دارای باطری می باشند و می توانند در شرایط مختلف به کار گرفته شوند. مهره پرچ کن های شارژی می توانند برای مهره پرچ از سایز M3 تا M12 مورد استفاده قرار بگیرند اما به دلیل حساس بودن تنها قادر هستند تعداد خاصی مهره پرچ در بازه زمانی مشخصی به کار گرفته شوند.

مهره پرچ کن برقی: از کم مصرف ترین مهره پرچ کن ها، مهره پرچ کن برقی می باشد که برای کار کردن باید به پریز برق متصل شوند. مهره پرچ کن های برقی به دلیل محدودیت هایی که دارند کمتر مورد استقبال صنعت گران قرار گرفته اند اما با همین شرایط نیز شرکت های معدودی آن هارا تولید می کنند.

 

مهره پرچ کن بادی: برای انجام کارهای سنگین و طولانی مدت یک مهره پرچ کن بادی بهترین ابزار مورد نیاز شماست. مهره پرچ کن های بادی تنها با استفاده از یک کمپرسور باد می توانند ساعت ها بدون داغ کردن، سوختن و بدون بروز هیچ مشکلی شما را در پرچ کردن با قدرت و سرعت بالا یاری کنند. مهره پرچ کن بادی که به آن مهره پرچ کن پنوماتیکی نیز گفته می شود از قدرت بالایی برخوردار است و می تواند به طرز شگفت آوری باعث افزایش سرعت مهره زنی در یک خط تولید یا مونتاژ کارخانه شود. مهره پرچ کن های بادی دارای دسته بندی های گوناگونی هستند و هرکدام دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند که در ادامه به دسته بندی های آنان اشاره خواهیم کرد. برای اتصال تمامی مهره پرچ های سایز 3 تا 12 می توانید از مهره پرچ زن بادی استفاده کنید.

دسته بندی مهره پرچ کن های بادی

مهره پرچ کن بادی تفنگی: این دسته از مهره پرچ کن های بادی به تفنگی یا هفت تیری معروف هستند که دارای یک کلید دو حالته می باشند. با جای گذاری مهره پرچ روی مندریل اپراتور کلید اول را فعال می کند و مندریل به صورت راست گرد عمل می کند که موجب پرچ شدن مهره می شود. سپس در انتهای کار برای آزاد کردن مندریل، کاربر از حالت دوم کلید که چپ گرد می باشد استفاده می کند.

مهره پرچ کن بادی نیمه اتوماتیک: برخی از مهره پرچ کن ها دارای مکانیزم نیمه اتوماتیک هستند و از یک اهرم فشاری استفاده می کنند. با فشردن اهرم فشاری، فشار باد منجر به حرکت مندریل می شود و مهره را در نقطه مورد نظر پرچ می کند. در انتهای کار می توانیم با چرخش پیچ تعبیه شده در پشت دستگاه در خلاف جهت عقربه های ساعت، مندریل را آزاد کنیم.

air riverter

مهره پرچ کن بادی اتوماتیک: حرفه ای ترین مدل مهره پرچ کن های بادی دارای مکانیزم اتوماتیک می باشند که به دو مدل دسته بندی میشوند. دسته اول دارای یک کلید دو حالته است و کلید اول برای پرچ کردن مهره با حرکت راست گرد و کلید دوم برای آزاد کردن مندریل با چرخش چپ گرد مورد استفاده قرار می گیرد. دسته دوم کمی حرفه ای تر عمل می کند و به معنای واقعی کلمه تمامی کار ها تنها با یک کلید به صورت اتوماتیک انجام می شود. با قرار گیری مهره پرچ کن در مکان مناسب کافیست تا اپراتور کلید آن را فشار دهد تا مهره پرچ کن به صورت خودکار مهره را پرچ کند و مندریل را آزاد نماید.

مهره پرچ کن بادی پیستون جدا: وزن بالای مهره پرچ کن بادی در مواقعی که حجم کار گسترده باشد ممکن است باعث بروز مشکلاتی همچون خستگی زودرس اپراتور حین کار گردد و از آنجا که راندمان و سرعت از جمله مهمترین مسائل در خط تولید یا مونتاژ یک کارخانه به حساب می آید، بنابراین بعضی از مهره پرچ کن های بادی حرفه ای با پیستون جداگانه تولید می شوند که از وزن بسیار کمتری برخوردار هستند و می توانند سرعت انجام کار را افزایش دهند.

لوازم جانبی مهره پرچ کن بادی

مندریل: مندریل مانند یک شفتی عمل می کند که رابط بین موتور و مهره پرچ است. مندریل یک میله کوتاه رزوه دار است که مهره پرچی روی آن بسته می شود تا در نقطه مورد نظر پرچ شود. هر مندریل دارای طول و قطر استانداردی است که مهره پرچ ها بر اساس آن تولید می شوند و مانند مهره پرچ از سایز M3 تا M12 موجود هستند.

مهره مندریل: برای ثابت نگه داشتن مندریل و جلوگیری از لرزش آن می بایست مندریل با یک مهره ثابت شود. سایز مهره مندریل نیز دارای استاندارد مشخصی است و هر مهره مخصوص یک مندریل می باشد.

تبدیل لقلقه ای: مهره پرچ کن بادی برای تامین فشار باد مورد نیاز خود می بایست با استفاده از شلنگ مخصوص به  کمپرسور باد متصل شود. وجود شلنگ ممکن است باعث بروز محدودیت و کاهش آزادی در حرکت برای اپراتور گردد. برای حل این مشکل می توانید از تبدیل های لقلقه ای استفاده کنید که توانایی چرخش در 360 درجه را دارند.

معرفی چکش پرچ زن بادی و پرچ کن چکشی بادی

پرچ چکشی بادی یک ابزار بادی خاص و با کاربرد های حرفه ای و صنعتی می باشد که با ظهورش جان تازه ای به حوزه پرچ های چکشی بخشیده است. پیش از آشنایی با دستگاه پرچ کن چکشی بادی بهتر است با پرچ کشی، قدمت و موارد مصرف آن آشنا شویم و سپس به راحتی از کاربرد های پرچ کن چکشی بادی آگاهی می یابیم.

قدیمی ترین و قابل اطمینان ترین نوع پرچ، پرچ چکشی یا جامد می باشد که از چندین هزار سال قبل همواره در ساخت ساز مورد استفاده قرار گرفته است. برای ایجاد اتصال های بسیار محکم و حساس که نیاز به قدرت بالایی دارند از پرچ های چکشی استفاده می شود که در صنایع بزرگی مورد استفاده قرار می گیرند.

از جمله صنایع و حوزه های مهم کاربرد چکش پرچ زن بادی می توانیم به صنعت ساخت هواپیما، زیر دریایی، هلی کوپتر،کشتی، قایق، اسکلت ساختمان، جرثقیل، پل و... را نام برد. پرچ های چکشی با قطر 1.5 الی 25 میلی متر، طول 2.3 الی 200 میلی متر، با 11 سری مختلف و از جنس های استیل، آلومینیوم، برنج، مس و فولاد ضد زنگ ساخته می شود. این گستردگی و تنوع در پرچ های چکشی به دلیل طیف وسیع کاربرد های آن در صنایع گوناگون می باشد.

پرچ چکشی بر خلاف پرچ میخی دارای ساختاری یکپارچه می باشد و از قطعات مجزا ساخته نشده است. پرچ چکشی دارای یک سری می باشد که در انواع گرد، صاف، خزینه ای و... وجود دارد که در پشت کار قرار می گیرد و دارای بدنه ای با طول های مختلف است که پس از جایگیری در نقطه مورد نظر توسط پرچ کن چکشی بادی در سمت دیگر سطح کار پرچ می شود و اینگونه اتصال دو سطح مختلف را مستحکم نگه میدارد.

برای استفاده از پرچ کن چکشی بادی می بایست پس از جای گذاری پرچ چکشی در محل اتصال، پشت آن توسط یک قطعه فولادی نگهداری شود تا در پرچ کن بادی بتواند با ایجاد ضربات چکشی و پی در پی باعث پرچ شدن آن در محل مورد نظر شود.

در بعضی موراد مانند ساخت بدنه کشتی و هواپیما که به پشت کار دسترسی نداریم یا اپراتور به قدرت و تسلط بیشتری نیاز دارد می بایست این فرآیند توسط دو نفر انجام شود.

پرچ کن بادی چکشی به معنای واقعی کلمه مانند یک چکش بادی عمل می کند و به همین دلیل به آن چکش پرچ زن بادی نیز گفته می شود. همچنین قابل ذکر است که بعضی از کارخانه های تولید کننده ابزار بادی راه حلی را پیشنهاد داده اند که میتوانید با استفاده از قلم های مخصوص پرچ چکشی، یک چکش بادی را به پرچ زن چکشی تبدیل کنید. این روش شاید برای اموری که از حساسیت بالایی برخودار نیستند مناسب باشد اما در صنایع حساس و نظامی هرگز توصیه نمی شود.

اسکوییزر بادی چیست و چه مزیت هایی دارد؟

اسکوییزر بادی که به آن اسکیوزر بادی نیز گفته می شود یکی دیگر از مدل های پرچ کن بادی می باشد اما کاربرد های متفاوتی دارد. مزیت اسکوییزر بادی نسبت به پرچ کن چکشی در این است که دیگر نیازی به نگهداری میله برای تکیه گاه توسط اپراتور ندارد. زیرا اسکویزر های بادی به گونه ای طراحی شده اند که همزمان به دو طرف پرچ چکشی فشار وارد کنند. این نوع از پرچ کن های بادی دارای میخ پرچ های متفاوت بوده و مکانیزم آنها با سایر پرچ زن ها کاملا متفاوت می باشد. 

یکی دیگر از قابلیت های مهم اسکویزر بادی این است که بر خلاف تمامی پرچ کن های بادی می تواند میزان پرچ شدن را تنظیم نماید. این توانایی به دلیل استفاده از سری های مختلفی می باشد که به صورت پیچی روی دهانه اسکویزر بادی نصب میشوند و کاربر میتواند بر اساس نیاز خود میزان ارتفاع سری را تنظیم کند. برای مثال در مواقعی که نیاز داریم دو تکه ورق همزمان بهم متصل باشند اما بتوانند جداگانه حرکت دورانی داشته باشند، می توانیم بر اساس ضخامت و نوع پرچ چکشی، سری را تا حدی ببندیم که پرچ پس از پرس شدن نیز اجازه حرکت کردن را به هر دو ورق بدهد.

همچنین توجه داشته باشید که اسکوییزر بادی بر خلاف چکش پرچ زن، به پرچ و سطح کار ضربه ای وارد نمی کند و فرآیند پرچ کردن فقط با اعمال فشار بالا به پرچ انجام می شود. پرچ هایی که برای این دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد میخ پرچ های چکشی می باشد که بدون ضربه، فقط با فشار باعث اتصال دو صفحه می شوند. لذا در مواردی که ضربه زدن و لرزش های متوالی موجب آسیب به سطح کار می شود می توانید از پرچ کن های بادی فشاری استفاده کنید.

تنها محدودیتی که میتوان برای اسکوییزر بادی نام برد این است که فقط برای اتصال لبه های کار می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. برای مثال در سازه های بزرگی مانند بدنه قایق و کشتی که از ورقه های حجیمی ساخته شده اند، برای پرچ کردن وسط ورقه ها نمیتوانید از اسکوییزر بادی استفاده کنید اما در پرچ کردن لبه های کار حرف اول را میزند.

اسکوییزر در دو نوع بادی و دستی تولید می شود که هرکدام دارای انواع دسته بندی های مختلفی هستند. اسکویزر بادی یک پرچ کن با دقت بالا می باشد و به دلیل پتانسیل بالا و قابلیت هایی که دارد به عنوان یک ابزار بادی حرفه ای در صنایع و حوزه های گوناگونی مانند هوا و فضا نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات مهم و موارد ضروری برای استفاده از پرچ کن بادی

پیش از به کار گرفتن پرچ کن های بادی لازم است به چند نکته ضروری اشاره کنیم. توجه داشته باشید که این نکات نه تنها برای انواع پرچ کن های بادی بلکه برای تمامی ابزار بادی و پنوماتیک باید رعایت شود تا ابزار در سلامت کامل فعالیت کند. از جمله نکات مهم برای استفاده از پرچ کن های بادی می توان به سه مورد زیر اشاره کرد:

 

فشار باد: تمامی پرچ کن های بادی استاندارد دارای فشار باد مشخصی هستند که توسط کارخانه تولید کننده معین شده است. البته اکثر پرچ زن های بادی با فشار 6.2 بار (معادل 90 PSI) کار می کنند و باید فشار باد کمپرسور هوا قبل از اتصال به پرچ کن بادی روی فشار مجاز تنظیم شود در غیر این صورت منجر به آسیب زدن به دستگاه خواهد شد.

نفوذ رطوبت: برای جلوگیری از نفوذ رطوبت می بایست از فیلتر رطوبت گیر (آب گیر) استفاده کنید. زیرا نفوذ رطوبت به پرچ کن بادی موجب زنگ زدگی و آسیب به قطعات داخلی آن می شود که در نهایت باعث کاهش طول عمر دستگاه می شود.

روغن زنی: ابزار های بادی و پنوماتیک با باد کار می کنند اما تمامی ابزار آلات بادی مانند پرچ های کن بادی میبایست به صورت روزانه روغن کاری شوند، در غیر این صورت قطعات فلزی متحرک داخل پرچ کن بادی در اثر سایش و اصطکاک نابود می شوند. برای روغن زنی پرچ کن بادی می توانید از روغن زن های دستی و اتوماتیک استفاده کنید.

 

توجه داشته باشید که برای محافظت از ابزار بادی، دستگاه هایی به نام واحد مراقبت باد تولید شده اند که دارای انواع مختلفی هستند و به طور کلی می توانند به صورت اتوماتیک هر سه عملیات تنظیم فشار باد، فیلتر رطوبت و روغن زنی را با دقت بالا انجام دهند. استفاده از واحد مراقبت و فیلتر رگلاتور برای هر ابزار بادی ضروری است و میباست در میان مسیر انتقال هوا از کمپرسور باد و ابزار بادی قرار بگیرد. اگر با واحد های مراقبت آشناییتی ندارید می توانید با مطالعه مقاله واحد مراقبت هوا چیست؟ به طور کامل با این ابزار آشنا شوید.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست