فرز انگشتی بادی چیست؟ (8 نکته مهم درباره فرز انگشتی بادی) در ایرپاور

معرفی کامل فرز انگشتی بادی به همراه دسته بندی و کاربرد های آنها

فرز انگشتی بادی چیست؟

موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرند:

- فرز انگشتی بادی چیست؟
- انواع فرز انگشتی بادی و دسته بندی آنها
- مزایا و معایب فرز انگشتی بادی نسبت به ابزار مشابه
- فرز انگشتی بادی چگونه کار میکند؟
- کاربرد های فرز انگشتی بادی کدامند؟
- مهمترین فاکتور ها برای خرید فرز انگشتی بادی
- تفاوت فرز انگشتی بادی و فرز مینیاتوری بادی
- معرفی قلم حکاکی بادی

 

برای دسترسی سریع به بخش مورد نظرتان روی گزینه آن در لیست زیر کلیک نمایید:

تفاوت فرز انگشتی بادی و فرز مینیاتوری بادی

فرز مینیاتوری بادی یا میکرو فرز بادی را میتوان یک فرز انگشتی بادی دور بالا نامگذاری کرد. شکل ظاهری یک فرز مینیاتوری مشابه قلم است و به همین دلیل به آن فرز قلمی بادی نیز گفته میشود. سرعت چرخش آزاد در فرز مینیاتوری چندین برابر یک فرز انگشتی بادی میباشد و بیشتر برای انجام کار های ظریف مانند منبت کاری روی چوب، شکل دهی به جواهرات و سنگ های زینتی، مجسمه سازی و... مورد استفاده قرار میگیرند.

فرز مینیاتوری بادی

 فرز مینیاتوری حتی میتواند برای حکاکی نیز به کار رود اما با قلم حکاکی متفاوت است و بعضی از کاربران این دو ابزار را به اشتباه یکسان میدانند. میکرو فرز بادی وزن و ابعاد بسیار کمتری نسبت به یک فرز انگشتی بادی دارد و تسلط ویژه ای را به اپراتور هنگام استفاده ارائه میکند.

تفاوت میکرو فرز بادی و فرز انگشتی بادی

فرز انگشتی بادی چیست؟

فرز انگشتی بادی (AIR DIR GRINDER) که به آن سنگ انگشتی بادی نیز گفته میشود یکی از پر مصرف ترین ابزار آلات بادی و پنوماتیک به شمار میرود و باتوجه با وسعت کاربرد هایش از محبوبیت بالایی میان صنعتگران و هنرمندان برخوردار است. سنگ انگشتی بادی دارای انواع گوناگونی است و هرکدام دارای کاربرد های منحصر به فردی هستند که بر جذابیت آنها می افزاید. شرکت های تولید کننده فرز انگشتی بادی نظیر سوماک، اس پی، اینگرسولرند و APT باتوجه به رقابت تنگاتنگی که با یکدیگر دارند هرکدام در پی ارائه محصولی بهتر ویژگی ها و قابلیت های مختلفی را به مشتریان خود عرضه میکنند. سنگ انگشتی بادی میتواند روی انواع متریال مانند فلزات، سنگ ها، چوب، شیشه و... مورد استفاده قرار بگیرد.

سنگ انگشتی بادی چیست؟

انواع فرز انگشتی بادی و دسته بندی آنها

فرز انگشتی بادی دارای دو دسته کلی میباشد که به آنها فرز انگشتی بادی مستقیم و فرز انگشتی بادی سر کج گفته میشود.

فرز انگشتی بادی مستقیم شایع ترین و پر مصرف ترین سنگ انگشتی بادی میباشد و باتوجه به شکل ظاهری اش، درایو آن در امتداد بدنه قرار گرفته است و برای انجام طیف وسیعی از کارها نظیر برش کاری، پرداخت کاری، سنباده زنی و... مورد استفاده قرار میگیرد.

فرز انگشتی بادی  مستقیم

فرز انگشتی بادی سر کج نیز دارای مصارف خاص میباشد و همانطور که از نامش پیداست وضعیت کولت تحت زاویه خاصی از بدنه قرار دارد و خود دارای دو مدل با زاویه های 90 درجه و 115 درجه میباشد. فرز انگشتی بادی سرکج برای شرایطی که بخواهیم بر سطوح صاف تسلط بهتری داشته باشیم کارایی بیشتری دارند. صنعتگران با استفاده از سنگ انگشتی بادی سرکج به راحتی روی سطوح مختلف عملیات سنگ زنی و حذف زنگ زدگی را انجام میدهند.

فرز انگشتی بادی  سرکج

مزایا و معایب فرز انگشتی بادی نسبت به ابزار مشابه

فرز انگشتی بادی به دلیل پنوماتیک بودن از نیروی باد برای تامین قدرت موتور خود استفاده میکند و دارای مزایای بسیاری نسبت به یک فرز انگشتی برقی یا شارژی دارد. فرز انگشتی برقی از سیم پیچ و ذغال هایی ساخته شده اند که طی چند دقیقه استفاده مداوم فورا داغ میشوند و درصورتی که خاموش نشوند منجر به سوختگی میشود، در صورتی که یک فرز انگشتی بادی میتواند تا ساعت ها بدون مشکل فعالیت کند و به همین دلیل در کارهایی مانند مجسمه سازی، سنگ زنی، صیغل کاری و.. که کار های فرسایشی محسوب میشوند و ممکن است زمان زیادی برای تکمیل کار صرف شود میبایست از فرز انگشتی بادی استفاده کرد.

مزیت فرز انگشتی بادی

از نظر وزن و خوش دست بودن نیز فرز انگشتی بادی حرف اول را میزند، زیرا فرز انگشتی برقی دارای قطعات داخلی بیشتری میباشد که بر وزن آن می افزاید و فرز انگشتی شارژی نیز علاوه بر آن قطعات دارای یک باطری حجیم و سنگین میباشد که حمل و نقل و کار کردن با آن ها را دشوار میسازد. یک فرز انگشتی بادی اگر به درستی استفاده و نگهداری شود از طول عمر و دوام خوبی برخوردار است. اگر بخواهیم قیمت و هزینه را نیز مورد بررسی قرار دهیم با کمی پرس و جو میتوانید متوجه شوید که فرز انگشتی بادی از نظر قیمت نیز مقرون به صرفه است و هزینه کمتری را روی دست مشتری باقی میگذارد. تمامی این موارد از جمله مهمترین مزیت هایی است که موجب میشود یک صنعتگر یا هنرمند به سمت فرز انگشتی بادی رو بیاورد.

مزیت خرید فرز انگشتی بادی

فرز انگشتی بادی چگونه کار میکند؟

سیستم داخلی سنگ انگشتی بادی همانند بسیاری از ابزار بادی دیگر بسیار ساده و سبک است که در تصویر زیر نیز قابل مشاهده میباشد. هر فرز انگشتی بادی دارای چند قطعه اصلی میباشد که این قطعات در تمامی فرز انگشتی های بادی وجود دارند. با اتصال شلنگ باد (عموما با سایز 3/8 اینچ) به ورودی هوا (عموما 1/4 اینچ) فرز انگشتی بادی آماده به کار میباشد و تنها کافیست اپراتور شاسی را تحریک کند تا باد با فشار مورد نیاز (6.2 بار یا 90 PSI) به داخل دستگاه منتقل شود. باد با فشار بالا به سمت روتور حرکت میکند و با حرکت در بین پره های روتور آن را وادار به چرخش میکند. چرخش روتور در نهایت منجر به چرخش شفت میشود و شفت نیز این حرکت دورانی را به کولت منتقل میکند تا اپراتور بتوانید با سرعت بالا به فعالیت خود ادامه دهد.

فرز انگشتی بادی چگونه کار میکند؟

کاربرد های فرز انگشتی بادی کدامند؟

همانگونه که پیشتر توضیح دادیم یک فرز انگشتی بادی میتواند روی انواع متریال مختلف مورد استفاده قرار بگیرد و دلیل آن وجود سری های مختلف میباشد که میتوانید روی سنگ انگشتی بادی نصب کنید. هرکدام از این سری ها دارای دنیای بزرگ و گوناگونی هستند که نمیتوان در یک مقاله به همه آنها اشاره کرد اما در ادامه به برخی از پرمصرف تری آنها اشاره میکنیم.

لوازم جانبی فرز انگشتی بادی

برای برشکاری، شیار کاری و... روی متریال های مختلف مانند سنگ، چوب، فلز و شیشه میتوانید از صفحه سنگ برش 2 اینچ و 3 اینچ استفاده کنید. البته توجه داشته شید که صفحه برش فرز انگشتی بادی با استفاده از تبدیل میتواند به کولت متصل شود.

صفحه برش فرز انگشتی بادی

جهت انجام عملیات هایی نظیر پرداخت کاری، سنگ زنی، صیغل زنی، منبت کاری و... از ابزاری به نام فرز فرم استفاده میشود که خود دارای مدل های مختلفی با اشکال گوناگون میباشد. جنس یک فرز فرم میتوانید توانایی کار کردن رو متریال را مشخص کند برای مثال برای پرداخت کاری روی فلز و فولاد باید از فرز فرم الماسه استفاده کرد.

فرز فرم فرز انگشتی بادی

سنگ های انگشتی نیز یکی از پر مصرف ترین لوازم جانبی برای فرز انگشتی بادی میباشند که به آنها سنگ نمد یا سنگ نمد انگشتی نیز گفته میشود. سنگ نمد انگشتی میتواند برای پرداخت کاری، تمیز کاری، صیغل زنی و.. روی سطوح مختلف به کار رود.

سنگ انگشتی بادی

سنباده کاری، صیغل زنی، پولیش کاری، تمیز کاری و حذف زنگ زدگی نیز از جمله مهمترین  کاربرد های یک فرز انگشتی بادی به شمار میرود که برای این امر نیز انواع و اقسام پد سنباده، سمباده چتری و فرچه سیمی تولید شده است و از تنوع بالایی برخوردار هستند.

سنباده  و فرچه سیمی فرز انگشتی بادی

معرفی قلم حکاکی بادی

قلم حکاکی بادی از نظر ظاهری بسیار شبیه به فرز مینیاتوری بادی یا میکرو فرز بادی میباشد اما با آن تفاوت دارد. شاید بسیاری از کاربران از نظر شکل ظاهری و ابعاد این دو ابزار با یکسان بداند در صورتی که هر کدام عملکرد و کاربرد متفاوتی دارند.

قلم حکاکی بادی چیست؟

قلم حکاکی بادی به وسیله سوزن خود با سرعت بالا ضربات متداومی را به سطح کار وارد میکند که منجر به حکاکی روی آن سطح میشود، این در حالی است که تمامی فرز های انگشتی و مینیاتوری دارای کولت هستند و به صورت چرخشی کار میکنند. قلم حکاکی ها نیز یکی از ابزار پر مصرف در امور مختلفی نظیر حکاکی و علامت گذاری روی سنگ، شیشه و انواع فلزات نظیر فولاد و آهن هستند و در رده بنده های مختلفی تولید میشوند.

کاربرد قلم حکاکی بادی

مهمترین فاکتور ها برای خرید فرز انگشتی بادی

اگر به خوبی مطالب ارائه شده در بخش های قبلی را مطالعه کرده باشید متوجه کاربرد و محبوبیت فرز انگشتی بادی شده اید و اگر قصد خرید فرز انگشتی بادی یا سنگ انگشتی بادی را دارید بهتر است با دقت توضیحاتی که در ادامه ارائه شده است را نیز مطالعه کنید. مطالب ارائه شده تا به حال برای تمامی مدل های فرز انگشتی ثابت بوده است و تمامی سنگ انگشتی های موجود در بازار دارای عملکرد و کاربرد یکسان میباشند. تفاوت فرز های انگشتی پنوماتیک با یکدیگر بیشتر در مشخصات و پارامتر های فنی میباشد که در ادامه به تمامی نکات مهم آن ها اشاره خواهیم کرد.

مهمترین نکات خرید فرز انگشتی بادی

کولت فرز انگشتی بادی

به طور کلی کولت را میتوان به سه نظام تشبیه کرد و درواقع نقش یک بیت گیر را ایفا میکند. (منظور از بیت تمامی سنباده ها، صفحات برش و سنگ انگشتی ها و... میباشد که میتوانند روی فرز انگشتی بادی نصب شوند) تفاوت یک کولت با سه نظام در ثابت بودن اندازه میباشد. اندازه کولت فرز انگشتی بادی بر حسب میلی متر بیان میگردد و دارای سایز های 3 و 6 میلی متری میباشد که با استفاده از تبدیل قابلیت تغییر به دیگری را دارد.

کولت فرز انگشتی بادی

سرعت چرخش فرز انگشتی بادی

مهمترین مشخصه در یک فرز انگشتی بادی سرعت چرخش آن میباشد که توانایی و قدرت آن را در انجام کار ها مشخص میکند. هرچه سرعت چرخش بالاتر رود برای انجام کارهایی نظیر برش کاری که سطح سایش با متریال کاهش می یابد مناسب تر است. در پرداخت کاری و صیغل زنی که میزان سایش و اصطکاک افزایش می یابد نیاز به قدرت بیشتری داریم و در این حالت از سرعت کاسته میشود.

سرعت چرخش فرز انگشتی بادی

شفت فرز انگشتی بادی

شفت که نقش رابط میان موتور و کولت را ایجاد میکند در طول یک فرز انگشتی بادی تاثیر گذار است. به فرز انگشتی بادی که از شفت بلندی برخوردار باشد گلو بلند گفته میشود و برای نفوذ به درز ها و دسترسی به نقاط تنگ و محدود ایده آل است.

شفت فرز انگشتی بادی

جنس بدنه فرز انگشتی بادی

فرز انگشتی بادی بیشتر با بدنه های فلزی و کامپوزیت ساخته میشوند که هرکدام دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. بدنه فلزی دارای سختی بیشتری است اما وزن دستگاه را افزایش میدهد و در برابر خط و خش نیز آسیب پذیر است.

فرز انگشتی بادی فلزی

در مقابل بدنه کامپوزیت انعطاف بیشتری دارد میتواند در برابر ضربه مقاومت خوبی از خود نشان دهد و همچنین وزن دستگاه را به شدت کاهش میدهد. همچنین در آب و هوای سرد و گرد لمس سطح فلز چندان خوش آیند به حساب نمی آید زیرا فلزات اصولا از رسانایی دمای بالاتری برخوردار هستند و به سرعت سرد یا داغ میشوند و بدنه کامپوزیت این مشکل را رفع کرده است.

فرز انگشتی بادی کامپوزیت

نوع اهرم فرز انگشتی بادی

اهرم و کلید روشن کردن فرز انگشتی بادی به دو صورت شاسی فشاری و چرخشی تولید میشوند. کار کردن با شاسی فشاری آسان تر است زیرا سرعت چرخش بر اساس میزان فشاری که کاربر به شاسی وارد میکند تنظیم میشود، اما موجب افزایش حجم دستگاه میشود و ممکن است در اثر سقوط دچار شکستی شود. در مقابل شاسی چرخشی که به آن کلید گازی نیز گفته میشود باعث خوش دست تر شدن فرز انگشتی بادی میشود و اپراتور هنگام استفاده تسلط بیشتری روی کار دارد.

اهرم فرز انگشتی بادی

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست