انواع مکانیزم های پیستوله بادی کدام اند و استفاده از آن ها چه مزایایی دارد؟

انواع مکانیزم های پیستوله بادی کدام اند و استفاده از آن ها چه مزایایی دارد؟

 

مکانیزم های پیستوله بادی

 

مکانیزم E70

E70 از نظر استاندارد های بین المللی یک مکانیزم پاشش رنگ شناخته نمیشود اما در بازار ایران در طی سالهای اخیر پیستوله های بادی با مدل E70 تولید و عرضه شده اند و ناخود آگاه این مفهوم در ذهن مشتریان شکل گرفته است که آن را به چشم یک مکانیزم ببینند. تنها نکته قابل توجه برای پیستوله بادی E70 این است که اغلب آن ها از نوع دو تنظیم می باشند و بیشتر برای پاشش رنگ آستر مورد استفاده قرار می گیرند. هنگام استفاده از پیستوله رنگ E70 بحث کیفیت پاشش مطرح نمی باشد و هدف تنها پاشش رنگ و مواد است.

 

پیستوله بادی E70

مکانیزم HTE

پیستوله بادی HTE نوع ارتقا یافته مکانیزم های HVLP و RP می باشد و توانسته نقاط قوت هر یک را در خود جای دهد. واژه HTE کوتاه شده عبارت High Transfer Efficient می باشد که می توان آن را انتقال بالا و کارآمد رنگ ترجمه کرد. پس از سالها تلاش سرانجام محققان و توسعه دهنگان توانستند مکانیزمی را ابداع کنند که به اندازه RP کیفیت پاشش داشته باشد و به اندازه HVLP کم مصرف باشد. سطح کیفیت پاشش یک پیستوله رنگ HTE به قدری بالاست که از آن فقط برای مرحله نهایی کار استفاده می کنند.

مقدار فشار باد مورد نیاز برای پیستوله رنگ پاش با مکانیزم HTE حدود 10 الی 18 PSI می باشد و می تواند تا 90 درصد کیفیت پاشش رنگ و مواد را افزایش دهد. پیستوله های HTE حرفه ای ترین مدل پیستوله های رنگ پاش به شمار می روند و معمولا از قیمت بالایی برخودار هستند، البته با توجه به عملکردی که ارائه می دهند از ارزش خرید بالایی برخوردار هستند.

 

پیستوله بادی HTE

مکانیزم HVLP

پیستوله بادی HVLP یک پیستوله حرفه ای به شمار می رود و هر پیستوله رنگی که روی آن عبارت HVLP درج شده باشد یا در مشخصات آن ذکر شده باشد از این مکانیزم بهره مند است. HVLP در زبان انگلیسی مخفف عبارت High Volume Low Pressure است که به معنای حجم پاشش بیشتر با فشار باد کمتر می باشد. در واقع با ظهور مکانیزم HVLP سطح کیفیت پاشش با پیستوله بادی تا حد زیادی ارتقا یافت و امروزه اکثر کارخانه های تولید کننده پیستوله بادی، محصولات خود را به این مکانیزم مجهز کرده اند. از مزایای استفاده از پیستوله HVLP می توان به افزایش سرعت رنگ کاری و کاهش مصرف رنگ اشاره کرد که همین مزایا باعث محبوبیت این مکانیزم در بین مشتریان شده است. فشار باد مورد نیاز برای یک پیستوله HVLP حدود 2 بار یا معادل 30 PSI است که فشار مناسبی می باشد و با همین فشار باد میتواند تا 70 درصد سطح پاشش رنگ را افزایش دهد که مقدار قابل توجهی می باشد. پیستوله HVLP را می توان پرکاربرد ترین نوع پیستوله های بادی دانست و به دلیل عملکرد مطلوبی که دارد می تواند برای پاشش انواع رنگ در مراحل مختلف کارمورد استفاده قرار بگیرد.

برای شناخت کامل اجزا و نحوه کارکرد پیستوله رنگ بادی مقاله پیستوله رنگ بادی چیست مطالعه نمایید

 

پیستوله بادی HVLP

 

 

مکانیزم LVLP

پیستوله بادی LVLP همانند پیستوله HVLP عمل میکند با این تفاوت که در این پیستوله ها عبارت LVLP مخفف عبارت Low Volume Low Pressure به معنای پاشش کم با فشار کم می باشد. در واقع بر خلاف حالت قبلی در مکانیزم LVLP ما نیاز به کمپرسور قدرت مندی نداریم و می توانیم با یک کمپرسور باد با فشار کمتر نیز پاشش مد نظر خود را انجام دهیم.

یک پیستوله بادی LVLP در مقایسه با پیستوله HVLP مقدار رنگ بیشتری را ذخیره سازی می کند و کیفیت پاشش بهتری را ارائه می دهد اما نمیتواند به همان اندازه سرعت و راندمان کار را افزایش دهد. در واقع برای پاشش رنگ و مواد حجم محدود و اندک بهترین گزینه پیستوله LVLP می باشد که می تواند کنترل بهتری را به اپراتور ارائه دهد که برای کار های ظریف ایده آل است.

جهت مطالعه کامل تفاوت پیستوله HVLP و پیستوله LVLP به لینک این مقاله مراجعه نمایید. 

 

پیستوله بادی LVLP

مکانیزم RP

پیستوله بادی RP مرسوم ترین و قدیمی ترین مکانیزم پیستوله های رنگ پاش بادی می باشد که اکثر کارخانه های تولید کننده پیستوله در سالهای گذشته، محصولات خود را مکانیزم RP روانه بازار می کردند. اما با گذشت و با پیشرفت تکنولوژی این مکانیزم جایگاه خود را در مقابل رقبای جدید از دست داد. فشار باد مورد نیاز برای پیستوله RP در محدوده 40 الی 75 PSI قرار دارد که در مقایسه با یک پیستوله مدرن بسیار بالاست. فشار باد زیاد نیازمند یک کمپرسور قدرتمند است و همین دلیل باعث محدودیت استفاده از پیستوله RP می گردد. علاوه بر آن یکی از مهمترین دلایل منسوخ شدن این پیستوله مصرف بی رویه رنگ می باشد که با بررسی های انجام شده مشخص شد که به دلیل تولید مه هنگام اسپری کردن رنگ، تنها 30 درصد رنگ اسپری شده توسط یک پیستوله رنگپاش RP روی سطح مورد نظر می نشیند و مابقی آن در هوای محیط پخش می شود، لذا با فشار سازمان های حفاظت از محیط زیست استفاده عمده از این مکانیزم ممنوع شده و تنها در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرند. هرچند که هم اکنون نیز بهترین کیفیت پاشش متعلق به پیستوله رنگ RP می باشد و می تواند یک سطح کاملا صاف با پاشش رنگ یک دست به کاربر ارائه دهد اما به دلیل داشتن معایب ذکر شده نتوانسته است به دوام خود ادامه دهد.

همانطور که می دانید برای استفاده از انواع ابزارهای بادی و پنوماتیک باید از واحدهای مراقبت باد و یا فیلتر رگلاتور باد استفاده نمود. برای شناخت انواع واحد مراقبت و فیلتر رگلاتور باد به مقاله واحد مراقبت باد چیست مراجعه نمایید.

 

پیستوله بادی RP

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست