پیستوله HVLP چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

  • دسته : ویدئوها
  • 12 مهر, 1400
  • زمان مورد نیاز برای مطالعه : 4 دقیقه
  • 3420 بازدید
  • نظر

مکانیزم HVLP یکی از پرمصرف ترین مکانیزم های پیستوله های رنگ بادی به شمار میرود و طرفداران بسیاری دارد. از جمله مهمترین کاربرد های این مکانیزم میتوانیم به کاهش مصرف رنگ، افزایش سرعت رنگ کاری، جلوگیری از هدر رفتن رنگ، کاهش مصرف باد کمپرسور و افزایش راندمان کاری اشاره کنیم. در این ویدئو به بررسی کامل مکانیزم HVLP در پیستوله رنگ میپردازیم. در سال های اخیر مکانیزم ها نقش پر رنگی را در پیستوله های بادی ایفا کرده اند. به طوری که بسیاری از افراد برای خرید پیستوله بادی خود ابتدا به مکانیزم آن توجه میکنند. شما نیز میتوانید با مشاهده این ویدئو آموزشی اطلاعات مفیدی را کسب نمایید.

کاربرد و عملکرد مکانیزم HVLP به زبان ساده

پیش از آنکه بخواهیم به تاریخچه شکل گیری مکانیزم HVLP بپردازیم میبایست ابتدا با نحوه کار کردن و کاربرد های آن آشنا شویم. عبارت HVLP مخفف چهار کلمه High Volume Low Preasure است که معنا و مفهوم آن، پاشش رنگ بیشتر با فشار باد کمتر میباشد. جالب است بدانید که ظهور این تکنولوژی باعث تحولی در تولید پیستوله های پاشش رنگ شد. زیرا با استفاده از مکانیزم اچ وی ال پی میتوانیم رنگ ها را به قطرات بسیار ریز تری تبدیل کنیم و میزان اتمیزه شدن آن ها را افزایش دهیم.

منشا شکل گیری و تاریخچه مکانیزم HVLP

درباره تاریخچه دقیق شکل گیری مکانیزم HVLP ایده های مختلفی مطرح است و هرکدام به اندازه خود منطقی به نظر می آیند. اما روایتی که از همه بیشتر به واقعیت نزدیک میباشد به شرح زیر است. زمانی که پیستوله های رنگ جای خود را در صنایع مختلف باز کردند و روز به روز پر مصرف تر شدند، دانشمندان با تحقیقات مختلف متوجه شدند که تنها دو سوم از رنگی که از پیستوله های بادی اسپری میشود روی سطح مورد نظر می نشیند و یک سوم دیگر در هوای محیط پخش خواهد شد. در نتیجه تکرار این فرآیند در مقیاس جهانی موجب آسیب های بزرگ به محیط زیست از جمله تخریب لایه اوزون میگردد. به همین دلیل سازمان های حفاظت از محیط زیست به کارخانه های تولید کننده پیستوله رنگ و مواد دستور دادند تا مکانیزم جدیدی برای حل این مشکل ارائه کنند. این مکانیزم میبایست به گونه ای عمل میکرد تا کمترین میزان رنگ اسپری شده در هوا پخش شود و بخش بزرگ آن تنها روی سطح مورد نظر بنشنید.

بنابراین کمپانی ساتای آلمان که یکی از بزرگترین کارخانه های تولید کننده پیستوله بادی به شمار میرود، برای اولین بار مکانیزم HVLP را روی محصولات خود پیاده سازی کرد.انجام این کار باعث افزایش محبوبیت مکانیزم HVLP و پیستوله های رنگ ساتا شد. برخی از کارشناسان نیز معتقدند که بخش بزرگی از موفقیت های ساتا مربوط به طراحی همین مکانیزم میباشد. اما جالب است بدانید که این محبوبیت تنها به خاطر حفاظت از محیط زیست نبود. زیرا در کنار آن مزیت ها و قابلیت هایی ظاهر شدند که برای همه خوشایند بود. زیرا پاشش رنگ بیشتر با فشار باد کمتر موجب صرفه جویی در رنگ، جلوگیری از به هدر رفتن رنگ، کاهش زمان، افزایش سرعت، کاهش هزینه ها و... میشود. ظهور این قابلیت ها موجب افزایش محبوبیت مکانیزم HVLP شد و به همین دلیل سایر کمپانی ها نیز به تقلید از ساتا، این مکانیزم را روی محصولات خود به کار بردند. البته توجه داشته باشید که برند های متفرقه زیادی در بازار وجود دارند که از این مکانیزم در مشخصات محصول خود نام میبرند اما در عمل ذره ای به پیستوله های ساتا نزدیک نیستند.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله تفاوت پیستوله بادی HVLP با LVLP چیست ؟ مراجعه نمایید و اطلاعات تکمیلی را در آن صفحه مطالعه کنید.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست