کاربرد پیچ گوشتی بادی و انواع پیچ بند بادی در ایرپاور

پیچ گوشتی بادی چیست؟

air screwdriver

پیچ گوشتی بادی که در زبان انگلیسی آن را Air Screwdriver می نامند، به تمامی پیچ گوشتی هایی اطلاق می شود که با نیروی باد کار می کنند یا اصطلاحا پنوماتیک هستند. پیچ گوشتی بادی نیز مانند سایر پیچ گوشتی دستی و برقی به صورت تخصصی برای بستن انواع پیچ به کار می رود. به همین دلیل به این ابزار پیچ بند بادی نیز گفته میشود. پیچ گوشتی های بادی به دلیل توانایی ها، قابلیت ها و مزیت هایی که نسبت به ابزار های مشابه دارند بیشتر در صنعت مورد استفاده می گیرند. به طوری که در هر کارخانه ای که تعداد زیادی پیچ برای بستن و باز کردن وجود داشته باشد، در آنجا یک پیچ گوشتی بادی نیز باید حضور داشته باشد. درواقع پیچ گوشتی بادی زمانی نقش آفرینی می کند که شما با تعداد زیادی پیچ مواجه باشید. در ادامه مقاله می خواهیم کمی تخصصی تر این ابزار فوق العاده را بررسی نماییم و دلیل این محبوبیت را بازگو کنیم.

screwdriver

در این مقاله به موارد زیر در ارتباط با پیچ گوشتی بادی می پردازیم، برای دسترسی راحت تر به قسمت مورد نظر کافیست روی گزینه های زیر کلیک کنید:

چرا باید پیچ گوشتی بادی بخریم؟

برای بستن و باز کردن پیچ، تا به حال پیچ گوشتی های مختلفی تولید شده اند که هرکدام دارای مزیت ها، معایب و کاربرد های خاصی هستند. در این بخش می خواهیم به صورت کامل به شما توضیح دهیم که پیچ گوشتی بادی در مقایسه با سایر پیچ گوشتی ها چه کاربرد هایی دارد.

 

پیچ گوشتی های دستی ساده ترین نوع پیچ گوشتی می باشند که عمده مصرف آنها در کار های خانگی است که حجم کار بالا نمی باشد. این پیچ گوشتی ها دارای سری های ثابتی هستند و هرکدام تنها برای یک نوع پیچ مورد استفاده قرار می گیرند. درصورتی که پیچ گوشتی های برقی، شارژی و بادی از سری های مختلفی پشتیبانی می کنند.

 

 

دسته بعدی پیچ گوشتی های برقی می باشند که پس از پیچ گوشتی دستی بیشترین کاربرد را دارند و بیشتر در کارگاه های مونتاژ کوچک یا تعمیرگاه های لوازم خانگی و کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرند. پیچ گوشتی های شارژی نیز زیر مجموعه پیچ گوشتی های برقی به حساب می آیند اما به دلیل بهره مندی از باطری قابلیت های دیگری دارند. پیچ گوشتی های شارژی به دلیل قابل حمل بودن بیشتر برای نصابان و تکنیسین هایی که باید در محل های مختلف حاضر شوند یا باید در ارتفاع کار کنند کاربر دارد.

 

 

اما دسته بندی که امروز قصد داریم درباره آن ها صحبت کنیم پیچ گوشتی های بادی می باشند. پیچ گوشتی های بادی و در کل ابزار های بادی و پنوماتیک نسبت به ابزار برقی، شارژی و دستی مصارف کمتری دارند که البته منطقی است. زیرا این ابزار به صورت تخصصی برای کار هایی با حجم بالا و مقیاس صنعتی ساخته شده اند. اگر شما قصد دارید از پیچ گوشتی بادی برای باز کردن و بستن پیچ های قفسه کتاب اتاقتان استفاده کنید این راه اصلا منطقی نیست! درست است که پیچ گوشتی بادی از بس انجام این کار به بهترین شکل ممکن بر می آید اما بدون شک کسی یک کمپرسور هوا بزرگ را برای بستن چند عدد پیچ ساده به اتاق خواب خود نمی آورد. بالعکس اگر کسی دارای یک کارگاه مونتاژ می باشد که کارگران آن از صبح تا غروب با پیچ گوشتی کار می کنند استفاده از هرگونه ابزاری غیر از پیچ گوشتی بادی برای او غیر معقول است.

 

 

زیرا پیچ گوشتی های بادی به گونه ای طراحی شده اند که در اثر کار مداوم و طولانی نه خراب شوند، نه داغ کنند و نه دست مونتاژ کار را خسته کنند. حال اگر تا انتهای این مقاله همراه ما باشید به صورت کاملا تخصصی و فنی به شما توضیح می دهیم که چرا پیچ گوشتی بادی مهم ترین ابزار در یک خط تولید و مونتاژ به حساب می آید و هر کارگاه مونتاژ یا کارخانه صنعتی که دارای خط تولید است می بایست از این ابزار شگفت انگیز بهره مند باشد.

پیچ گوشتی بادی چگونه کار می کند؟

پیچ گوشتی بادی بر خلاف پیچ گوشتی های شارژی و برقی سیستم پیچیده ای ندارد. اگر نگاهی به مدار داخلی این ابزار بیاندازید متوجه خواهید شد که از قطعات بسیار کمی ساخته شده است. پیچ گوشتی های بادی مانند سایر ابزار پنوماتیک و نیوماتیک دارای یک ورودی باد هستند که شلنگ باد کمپرسور به آن جا متصل می شود. پس از اتصال شلنگ باد، دستگاه آماده کار کردن است. کافیست تا اپراتور با دست خود ماشه پیچ گوشتی بادی را فشار دهد. با این کار باد با فشار بالا وارد پیچ گوشتی بادی می شود و روتور آن را با سرعت بسیار بالا می چرخاند. شفت متصل به روتور نیز موجب چرخیدن بیت یا همان سری پیچ گوشتی می گردد.

 

air screwdriver using

مزایای استفاده از پیچ گوشتی بادی نسبت به سایر ابزار های مشابه چیست؟

افزایش بی نظیر سرعت کار

هر کارفرما و مدیر تولیدی می داند که پیچ گوشتی های بادی سرعت انجام کار را به شدت افزایش می دهند. از آنجا که پیچ گوشتی های بادی بسیار سبک و خوش دست هستند و اپراتور مونتاژ هنگام کار کردن با آنها احساس خستگی نمی کند. این عامل خود موجب افزایش راندمان و سرعت در یک خط تولید می گردد. حال اگر تعداد زیادی اپراتور در حال کردن با پیچ گوشتی بادی باشند، تصور کنید چه میزان در مصرف انرژی و زمان صرفه جویی خواهید شد.

 

screwdriver

سبک ترین پیچ گوشتی

با اطمینان کامل می توانیم بگوییم که پیچ گوشتی های بادی سبک ترین پیچ گوشتی های جهان می باشند. همانطور که می دانید بسیاری از قطعات در ابزارآلات بادی، برقی و شارژی، (مانند بدنه) مشابه یکدیگر هستند و عمده تفاوت آن ها در بخش تامین نیرو و تولید قدرت می باشد. سنگین ترین قطعه در یک پیچ گوشتی برقی موتور است که از یک سیم پیچ بزرگ و سنگین تشکیل شده است. در پیچ گوشتی های شارژی بحث کمی فراتر هم می رود و وزن سنگین باطری نیز به وزن پیچ گوشتی اضافه می شود. حال جالب است که پیچ گوشتی بادی به هیچکدام از این قطعات ذکر شده نیاز ندارد و به همین دلیل از وزن بسیار کمتری بهره مند است.

 

low weight screwdriver

افزایش راندمان کار

پیچ گوشتی بادی مانند سایر ابزارآلات بادی و پنوماتیک هیچ محدودیتی در استفاده ندارد. کسانی که تجربه کار کردن با ابزار های بادی مانند پیچ گوشتی بادی را دارند کاملا بر این موضوع واقف اند. پیچ گوشتی برقی در اثر کار کردن زیاد داغ می کند و اگر توجهی به آن نکنیم کاملا می سوزد. پیچ گوشتی شارژی نیز وضعیت بهتری ندارد و همان وابستگی به باطری شرایط را روشن می کند. در حالی که پیچ گوشتی بادی تنها به فشار باد و کمی روغن نیاز دارد تا بتواند بدون وقفه به کار گرفته شود. با استفاده از همین مزیت مهم، کارخانه های صنعتی بزرگ می توانند چندین شیفت مونتاژ را پشت سرهم قرار دهند تا خط تولید و مونتاژ آن ها در تمام ساعات شبانه روز فعالیت کند.

 

pneumatic screwdriver

عمر طولانی با کمترین استهلاک

تلفات حرارتی دشمن هر ابزاری است و خوشبختانه پیچ گوشتی بادی هیچ تلفات حرارتی ندارد. تمامی ابزار برقی با گذشت زمان دچار استهلاک می شوند و به دلیل تولید حرارت اکثر قطعات آن نیازمند تعویض و سرویس می باشند. پیچ گوشتی های بادی از جمله ابزارآلاتی هستند که سال ها بدون کمترین هزینه و سرویسی می توانند به شما خدمات ارائه کنند. تنها شرایطی که می بایست برای پیچ گوشتی های بادی فراهم کنید با کمترین هزینه و نصب یک واحد مراقبت باد روی کمپرسور هوا انجام می شود.

 

بیشترین تنوع در انتخاب

پیچ گوشتی های بادی در بحث تنوع بیشترین حرف را برای گفتن دارند. از آنجا که پیچ گوشتی های بادی ابزار های صنعتی می باشند و هر صنعتی نیازمند ابزار مخصوصی است، لذا کارخانه های تولید کننده محصولات خود را با انواع سرعت ها در رده های مختلف، گشتاور های گوناگون و مکانیزم های حرفه ای به بازار عرضه می کنند. به همین دلیل هر زمانی که یک کارخانه قصد داشته باشد خط تولید خود را به پیچ گوشتی بادی مجهز کند، با طیف وسیعی از پیچ گوشتی ها مواجه خواهد شد و که انتخاب درست و خرید پیچ گوشتی بادی مناسب را برای آن آسان تر می کند.

 

مکانیزم های گوناگون

یکی از مهمترین مزیت های پیچ گوشتی های بادی نسبت به سایر پیچ گوشتی ها، وجود مکانیزم های مختلف است. از جمله این مکانیزم ها می توانیم به ضربه ای، شات آف کنترل و پوش استارت اشاره کنیم. شاید برخی از برخی از پیچ گوشتی های برقی دارای مکانیزم ضربه ای یا چکشی باشند اما مکانیزم های حرفه ای مانند شات آف کنترل و پوش استارت تنها مختص پیچ گوشتی های بادی هستند.

 

انواع پیچ گوشتی بادی و کاربرد های آنها

پیچ گوشتی بادی مستقیم

پیچ گوشتی بادی مستقیم پر مصرف ترین نوع پیچ گوشتی در خطوط تولید و مونتاژ می باشد. نام گذاری این پیچ گوشتی بادی بر اساس شکل ظاهری آن است. تمامی تجهیزات و بخش های بدنه در این پیچ گوشتی بادی در یک خط صاف و مستقیم قرار گرفته است و به همین دلیل به آن مستقیم گفته می شود. این پیچ گوشتی های بادی معمولا طول بلندی دارند که اپراتور به راحتی می تواند آن ها را در دست بگیرد. همچنین به دلیل اینکه اکثر مونتاژ کاران به صورت نشسته کار خود را انجام می دهند، استفاده از یک پیچ گوشتی بادی مستقیم برای آن ها راحت تر است. اکثر پیچ بند های بادی مستقیم در انتهای بدنه دارای یک گیره هستند که می توانید آن ها را به بالانسرهای فنری یا بازو های متحرک متصل نمایید.

 

پیچ گوشتی بادی تفنگی

پیچ گوشتی بادی تفنگی یا هفت تیری نوع دیگری از پیچ گوشتی های بادی است که به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. نامگذاری این ابزار نیز مانند مورد قبلی بر حسب شکل ظاهری آن است که مانند یک تفنگ هفت تیری است. دسته نگهداری پیچ گوشتی هفت تیری در زیر آن قرار گرفته شده است و تسلط ویژه ای را به کاربر ارائه می دهد. همین مزیت موجب میشود تا هنگام بستن پیچ هایی که نیازمند فشار و قدرت بالایی هستند، اپراتور بتواند به راحتی به پیچ گوشتی فشار اعمال کند بدون اینکه ابزار در دستش لیز بخورد. پیچ گوشتی های تفنگی به صورت عمده در بحث نجاری و کابینت سازی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

پیچ گوشتی بادی سرکج

پیچ گوشتی بادی سرکج نوع دیگر از پیچ گوشتی های پنوماتیک می باشد  که بر خلاف سایر مدل ها، سری آن با کمی زاویه نسبت به بدنه قرار می گیرد. پیچگوشتی های بادی سرکج اصولا در شرایطی به کار می روند که امکان دسترسی به محل بستن پیچ در حالت عادی میسر نباشد و نتوانیم از پیچ گوشتی های بادی مستقیم و تفنگی استفاده کنیم.

 

پیچ گوشتی بادی مینیاتوری

پیچ گوشتی بادی مینیاتوری از جمله پیچ گوشتی های خاصی می باشد که بیشتر برای صنایع و حوزه های ظریف کاربرد دارد. همانطور که از نامش پیداست این پیچ گوشتی ها بسیار کوچک و ظریف هستند و شاید در نگاه اول شما را به یاد میکرو فرز های قلمی بیاندازد.

 

micro screwdriver

انواع مکانیزم های پیچ گوشتی بادی

پیچ گوشتی بادی کلاچ دار

پیچ گوشتی بادی کلاچ دار عمومی ترین و پر مصرف ترین نوع پیچ گوشتی بادی می باشد. پیچ گوشتی های بادی کلاچ دار که به آنها کلاج دار نیز گفته می شود، رنج غالب پیچگوشتی های پنوماتیک موجود در بازار را تشکیل می دهند. این دسته از پیچ گوشتی های بادی دارای یک فنر داخلی هستند که می توانید با باز کردن یا بستن آن، میزان نیروی پیچ گوشتی را تنظیم نمایید. همچنین برخی از پیچ گوشتی های بادی مجهز به دیمری برای تنظیم آسان قدرت روی بدنه هستند. پیچ گوشتی های کلاچ دار یک مزیت مهم دیگر نیز دارند و آن هم این است که وقتی پیچ کاملا بسته شود، دستگاه شروع به ضربه زدن می کند اما این ضربه ها به پیچ اعمال نمی شود. بلکه این ضربات حاصل عملکرد کلاچ دستگاه می باشد که به کاربر هشدار می دهد که پیچ تا انتها سفت شده است.

 

پیچ گوشتی بادی شات آف کنترل

پیچ گوشتی بادی شات آف کنترل (Shut Off Control) یکی از ابزار های خاص و صنعتی می باشد که کاربرد ویژه ای در بحث مونتاژ دارد. گاهی اوقات ممکن است با پیچی مواجه شویم که باید تا اندازه مشخصی بسته شود، یا حداکثر گشتاور خاصی (برحسب نیوتن متر) می توانیم به آن وارد کنیم. در این شرایط تنها ابزاری که میتواند مشکل ما را حل کند پیچ گوشتی بادی شات آف دار می باشد. پیچ گوشتی های بادی شات آف کنترل می توانند روی گشتاور خاصی تنظیم شوند و حداکثر همان مقدار نیرو را به پیچ وارد کنند و از وارد شدن فشار بیشتر به پیچ جلوگیری می کند. این پیشگیری از اعمال فشار می تواند به روش های مختلف (مانند رد کردن یا قطع کردن) صورت پذیرد که بستگی به نوع پیچ گوشتی بادی و عملکرد آن دارد.

 

پیچ گوشتی بادی پوش استارت

پیچ گوشتی بادی پوش استارت (Push Start) یکی از جذاب ترین محصولات در دسته بندی پیچ های بادی و پنوماتیک می باشد. کلمه Push در زبان فارسی به معنای فشار و کله Start به معنای روشن شدن است. به بیان ساده تر این پیچ گوشتی طوری طراحی شده است که نیاز به فشردن ماشه، اهرم یا کلید ندارد. بلکه تنها کافیست سری پیچ گوشتی را روی پیچ تنظیم کنید و به سمت پیچ فشار دهید. با فشار وارد کردن به پیچ گوشتی بادی، دستگاه شروع به کار کردن می کند و با برداشتن فشار دستگاه متوقف میشود. در خطوط تولید و مونتاژ کارخانه های بزرگی، بعضی از محصولات ممکن است ده ها پیچ برای بستن داشته باشند و بی شک استفاده از این مکانیزم از خسته شدن اپراتور و افزایش راندمان کمک شایانی می کند.

 

پیچ گوشتی بادی چکشی (ضربه ای)

پیچ گوشتی بادی چکشی که در اصطلاح به آن ها ضربه ای یا ضربه زن نیز هم گفته می شود، نوعی از پیچ گوشتی بادی می باشد که علاوه گشتاور آن ها چند برابر پیچ گوشتی های معمولی می باشد. در واقع برای بستن پیچ هایی که به قدرت بیشتری نیاز دارند، نیاز به گشتاور بیشتری داریم و استفاده از پیچ گوشتی بادی ضربه ای تنها راه حل این مشکل می باشد.

 

کاربرد های پیچ گوشتی بادی در صنایع مختلف

خط مونتاژ موبایل و کامپیوتر

موبایل های هوشمند، کامپیوتر ها و لپتاپ ها از جمله لوازمی می باشند که امروزه سهم بی نظیری از فروش لوازم الکترونیکی را به خود اختصاص داده اند. این اقلام به صورت گسترده در خطوط مونتاژ تولید می شوند و هر کدام دارای تعداد زیادی پیچ با سایز های مختلف هستند که هرکدام به نیروی خاصی برای بسته شدن نیازمند هستند. اکثر کارخانه های حرفه ای تولید کننده این وسایل، خطوط تولید و مونتاژ خود را به پیچ گوشتی های بادی مجهز می کنند.

 

خط تولید لوازم برقی و خانگی

لوازم برقی و لوازم خانگی نیز جزو وسایلی هستند که از تعداد زیادی پیچ برخوردارند. مونتاژ بعضی از این اقلام در چند مرحله و توسط تیم های مختلف صورت می گیرد که زمان مونتاژ آن ها را افزایش می دهد. به همین دلیل صرفه جویی در زمان و انرژی اولویت این خطوط مونتاژ به حساب می آید. صنعت گران فعال در این حوزه با درک این نیاز به سمت استفاده از پیچ گوشتی های بادی رفته اند و توانسته اند تا حد قابل قبولی در هزینه و زمان خود صرفه جویی کنند.

 

صنایع خودرو سازی

خودرو سازی یکی از مهمترین صنایع تولیدی در جهان می باشد که خطوط تولید آن از جمله معروف ترین خطوط مونتاژ و اسمبل به حساب می آیند. ایمنی یکی از مهمترین مباحث تولید خودرو می باشد و از آنجا که خودرو ها  همواره در حال حرکت می باشند، اگر قطعات یا بخش های مختلف آن در حین حرکت در اثر ضربه ناگهانی شل یا جدا شوند، ممکن است خطرات جدی سرنشینان خودرو را تهدید کند. لذا تمامی قطعاتی که با پیچ به بدنه اتومبیل بسته می شوند می بایست با دقت خاصی و به اندازه معینی سفت شوند. انجام این کار تنها از عهده پیچ گوشتی های بادی که از مکانیزم های حرفه ای مانند شات آف کنترل استفاده می کنند بر می آید.

 

مونتاژ دوربین مداربسته

مونتاژ دوربین مداربسته یکی از صنایعی است که در سالهای اخیر چه در چین و چه در ایران طرفداران بسیاری را پیدا کرده است. دوربین های مداربسته و به طوری کلی تجهیزات امنیتی از جمله لوازمی هستند که تمامی قطعات داخلی آن ها با پیچ با یکدگیر متصل هستند. به طوری که برای مونتاژ کامل یک دوربین مداربسته که ابعاد چندانی هم ندارد، بیست عدد پیچ با سایز های مختلف باید بسته شود. از آنجا تیراژ تولید این محصولات بسیار بالاست استفاده از یک پیچگوشتی بادی بهترین راه و گزینه پیشنهادی ما می باشد.

 

صنایع چوبی و نجاری

همانطور که می دانید که پیچ ها به صورت گسترده در صنایع چوبی به کار می روند. حتی بعضی از پیچ ها به دلیل مصرف گسترده ای که در این حوزه دارند، نامشان از این صنعت برگرفته شده است. به عنوان مثال پیچ ام دی افی که در اصل یک پیچ خودکار می باشد. بسیاری از وسایل چوبی مانند کمد، کابینت، دراور، میز و صندلی و... برای اسمبل شدن نیاز به تعداد زیادی پیچ دارند. بستن تمام این پیچ ها می تواند وقت و انرژی بسیار زیادی را از یک نجار ماهر بگیرد. لذا اکثر نجاران حرفه ای که تیراژ کار بالایی دارند جهت افزایش طول عمر ابزار خود، افزایش سرعت کار و جلوگیری از خسته شدن زود هنگام کارگران به خرید پیچ گوشتی های بادی تمایل دارند.

 

آیا می توان از دریل به عنوان پیچ گوشتی بادی استفاده کرد؟

از آنجا که دریل یک ابزار عمومی است و در اکثر صنایع و حوزه ها کاربرد دارد، ممکن است برخی از کاربران تصور کنند که می توانند از دریل برای بستن پیچ هم استفاده کنند. البته که از نظر نوع کارکرد هر دو به یک شکل عمل می کنند و می توانید سری های پیچ گوشتی را روی دریل نیز نصب کنید. اما تا به حال به این سوال فکر کرده اید که اگر می شود با دریل نیز پیچ ها را باز و بسته کرد، چرا کارخانه های تولید کننده ابزار به سراغ تولید پیچ گوشتی ها رفته اند؟ برای پاسخ به این پرسش می بایست به ضرب المثل معروف " هرکسی را بحر کاری ساخته اند" مراجعه نماییم.

 

 

باید به این نکته توجه کنید که دریل ها با گیر بکس کار می کنند و تا وقتی که دستتان روی کلید باشد، شفت آن ها با حداکثر نیرو میچرخد. اما یک پیچ مگر چقدر نیرو برای بسته شدن نیاز دارد؟ یا اصلا می توان این نیرو را تا مورد نیاز کنترل کرد یا روی مقدار مشخصی ثابت کرد؟ آیا استفاده از یک دریل سنگین برای بستن تعدادی زیادی پیچ عقلانی است؟ اینجاست که دریل ها حرفی برای گفتن ندارند و بهتر است در کاری که تخصص آنهاست (یعنی سوراخکاری) مورد استفاده قرار بگیرند.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست