آشنایی با انواع چکش بادی و کارکرد پیکور بادی

چکش بادی چیست؟ کاربردها و تمام جزئیات لازم برای آشنایی با چکش بادی

 

چکش بادی یکی از خاص ترین ابزار آلات در دنیا به شمار می رود. چکش بادی به دلیل توانایی ها و قابلیت های شگفت انگیزی که دارند هم اکنون در ده ها صنعت مختلف به کار می روند. از جمله این صنایع می توانیم به صنعت ساختمان سازی، صنایع تخریب، راه و شهر سازی، امور هنری، تعمیرات خودرو و مکانیکی، حفاری معدن، اهنگری و... را نام برد. با وجود اینکه چکش بادی یک ابزار تخصصی به شمار می رود اما دامنه کاربرد های آن مانند یک ابزار عمومی گسترده است. ساز و کار چکش های بادی با ایجاد ضربات پی در پی و مداوم می باشد. به عنوان مثال تصور کنید شما یک قلم و چکش در دست داشته باشید و در هر دقیقه چندین هزار بار با چکش به قلم ضربه محکم وارد کنید، این دقیقا کاری است که یک چکش بادی انجام می دهد. البته در ادامه با انواع مختلف چکش های بادی آشنا خواهید شد که برخی از آنها عملکرد متفاوتی را ارائه می دهند ولی در کل به یک شکل کار می کنند.

pneumatic hammer

هدف از تولید چکش های بادی ساخت یک تخریب گر واقعی بود، ابزاری که هیچ سدی مانع راهش نمی شود و تنها برای چندین هدف پا به میدان می گذارد: ((تخریب، برش، خرد کردن، پاکسازی))

 

در ادامه موارد ذکر شده زیر را بررسی خواهیم کرد، برای دسترسی سریعتر به موضوع مورد نظر روی یکی از موارد زیر کلیک کنید:

انواع چکش های بادی و کاربرد های آن ها

چکش بادی مستقیم

چکش بادی مستقیم کوچکترین نوع چکش های بادی می باشد و از طول و اندازه کمتری نسبت به سایر چکش ها برخوردار است. چکش های بادی مستقیم به گونه ای طراحی شده اند که جهت قلم در راستای بدنه چکش می باشد و تسلطی بی نظیر را به کاربر ارائه می دهد. چکش بادی مستقیم به دلیل ظرافتی که در کار از خود نشان می دهند به صورت گسترده در امور هنری مانند مجسازی سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

Air Chipping Hammer

ابعاد کوچک چکش بادی مستقیم موجب می شود تا از آن برای دسترسی به نواحی تنگ و دشوار استفاده کنند. همچنین برای تخریب سنگ و آجر با دقت بالا، برداشتن آجر و سرامیک، ایجاد برش، زنگ بری، حذف سرباره جوش، حذف پرچ و... نیز مورد استفاده قرار می گیرد. مسافت رفت و برگشت قلم در چکش های بادی مستقیم از سایر چکش ها کمتر است اما از تعداد ضربات بیشتری در هر دقیقه بهره مند هستند و همین موجب ظرافت کار این ابزار شده است.

airpower.ir

چکش های بادی مستقیم همانطور که پیش تر گفتیم به صورت گسترده در امور هنری به خصوص شاخه مجسمه سازی کاربرد دارد. هنرمندان مختلف در گذشته برای شکل دادن به یک سنگ و ایجاد خطوط مورد نیاز خود می بایست هزاران بار از چکش و قلم استفاده می کردند و این کار می توانست برای آنها بسیار طاقت فرسا باشد.

Air Chipping Hammer

اما امروزه با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، حال می توانند تنها با استفاده از یک چکش بادی مستقیم، بدون وقفه و ایجاد خستگی ساعت ها مشغول ساخت اثرات هنری زیبا و خلاقانه شوند.

Air Chipping HammerAir Chipping Hammer

چکش بادی تفنگی

چکش بادی تفنگی یا چکش بادی هفت تیری را می توان عمومی ترین و پر مصرف ترین مدل چکش های بادی دانست. دلیل نامگذاری این ابزار شباهت شکل ظاهری آن تفنگ های هفت تیری می باشد. چکش های بادی تفنگی مانند چکش های مستقیم قدرتی در بازه 1 الی 3 کیلو گرم نیرو را می توانند به سطح مورد نظر وارد نمایند اما با نرخ ضربه متفاوت. عمده ترین مصرف چکش های بادی تفنگی در امور تخریب ساختمان، لایه برداری، خرد کردن سنگ و مصالح ساختمانی می باشد.

چکش های بادی تفنگی طوری طراحی شده اند که کاربر از آن ها با دو دست استفاده کند و به راحتی بتواند آن ها را کنترل نماید. افراد فعال در این حوزه با استفاده از سری قلم های فولادی متنوع و قدرت تخریب این چکش های بادی، اقدام به تخریب بخش های مختلف یک ساختمان می کنند و هر مصالح ساختمانی (از جمله آجر، سنگ، کاشی، سرامیک، بلوک، سفال و...) را به راحتی خرد می کنند.

چکش بادی تک دسته

چکش بادی تک دسته از نظر ابعاد، وزن، قدرت و کارایی در رده بالاتری از چکش های بادی تفنگی قرار دارد. از نظر کاربرد هردو برای تخریب به کار میروند اما زمانی که چکش های بادی تفنگی کم می آورند (برای مثال تخریب و سوراخ کاری در بتن) نوبت نقش آفرینی چکش های بادی تک دسته می باشد.

Air Chipping Hammer

چکش های بادی تک دسته دارای انواع مختلفی می باشند که چکش بادی دسته عصایی و چهارپیچ از این دسته بندی هستند. قدرت این چکش های بادی حدود 3 الی 9 کیلوگرم می باشد که سه برابر چکش های تفنگی و مستقیم است.

Air Hammer

این چکش ها از نظر شکل ظاهری نیز متفاوتند، قرار گیری قلمشان مانند چکش های مستقیم در راستای بدنه است ولی دارای یک دسته مخصوص در انتهای بدنه می باشند که شکل های گوناگونی دارد. دسته آن ها می تواند به شکل دسته عصا یا حرف D باشد. در اصطلاح عامیانه به این چکش ها، پیکور بادی نیز گفته می شود.

چکش بادی دو دسته

چکش بادی دو دسته قوی ترین مدل چکش های بادی می باشد و حتما آن ها را در هنگام کندن اسفالت در دست کارگران شهرداری مشاهده کرده اید. چکش های بادی دو دسته به دلیل اینکه قدرت و وزن بسیار زیادی دارند، می بایست با دو دست کنترل شوند.

از چکش بادی دو دسته اغلب برای تخریب آسفالت و بتن استفاده می شود. محدوده قدرت چکش های بادی دو دسته از 12 تا 42 کیلوگرم میباشد.

چکش های بادی دو دسته در انواع مختلفی تولید می شوند و هرکدام با توجه به توانشان در تخریب در اموری مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند.

پرفراتور بادی

پرفراتور بادی بهترین ابزار برای حفاری چاه و معدن می باشد. هرچند که ساز و کار آن بیشتر شبیه یک دریل بادی می باشد زیرا کار آن ایجاد حفره های عمیق در دل صخره و سنگ می باشد.

 پرفراتور های بادی از نظر ساختار، عملکرد و کاربرد کاملا با سایر چکش های بادی تفاوت دارند. پرفراتور های بادی مانند چکش های بادی دو دسته هستند با این تفاوت که به جای استفاده از قلم های تخریب، نوعی قلم خاص دارند که مختص خودشان است.

شرکت های بزرگ حفاری معدن از پرفراتور های بادی برای ایجاد حفره و سوراخکاری در دیواره های معدن و تونل ها استفاده می کنند. همچنین قابل ذکر است که این ابزار بسیار صنعتی و تخصصی می باشد و نمی توان آن را در ویترین هر فروشگاه ابزاری یافت. اما اگر قصد خرید یک پرفراتور بادی را دارید میتوانید با کارشناسان ما در فروشگاه ابزار ایرپاور تماس حاصل فرمایید.

چکش گل زن بادی

چکش گل زن بادی همانطور که از نامس پیداست به صورت تخصصی برای گل زنی به کار می رود. حال ممکن است برای بعضی از کاربران این پرسش به وجودی بیاید که منظور ما از گل زنی چیست؟ در واقع گل زنی مجموعه از موارد زیر را شامل می شود:

  • حذف هرگونه اثرات زنگ زدگی

Air Needle Scaler

  • صاف کردن سرباره های جوش کاری

Air Needle Scaler

  • حذف زائدات، براده ها و بر آمدگی روی سطح فلز

  • برداشتن لایه های رنگ کهنه و قدیمی به جا مانده

Air Needle Scaler

  • پاکسازی سطح فلز از مواد چسبنده مانند چسب ها

چکش های گل زن بادی به دلیل توانایی بالایی که از خود نشان داده اند اندک اندک جای خود را در هر کارگاه جوشکاری و صنایع فلزی باز کرده اند. چکش های گل زن مانند چکش های تخریب از دو مدل مستقیم و تفنگی نیز پیشتیبانی می کنند اما از نظر ساختار با آنها تفاوت دارند. چکش های تخریب برای کار کردن نیاز به یک قلم دارند اما چکش های گل زن بادی از تعداد زیادی سوزن های فولادی بلند استفاده می کنند. با فشردن ماشه این سوزن های فولادی با سرعت بسیار بالا شروع به عقب جلو رفتن می کنند.

کوبه بادی

کوبه بادی یکی دیگر از دسته بندی های خاص چکش های بادی می باشد. کوبه های بادی از نظر شکل ظاهری شبیه گوشت کوب های خانگی هستند و عمکلرد آنها نیز دقیقا به همین شکل است. همانطور که از نامش پیداست این ابزار برای کوبیدن استفاده می شود نه تخریب! قلمی که برای کوبه های بادی استفاده میشود بر خلاف چکش های بادی کاملا پهن و مسطح است.

با استفاده از این قلم کاربر می تواند سطح مورد نظر خود را کاملا صاف و یکدست کند. وسعت کاربرد های کوبه های بادی آنقدر گسترده است که نمی توان همه ی آن ها در یک مقاله قرار داد اما جهت آشنایی بیشتر شما با این ابزار فوق العاده به چند کاربرد مهم آن اشاره خواهیم کرد.

هنگام پی ریزی یا زیر سازی همواره مقداری فضای آزاد میان ذرات شن و ماسه وجود دارد. این فضای خالی در هنگام پی ریزی و زیر سازی از هوا پوشیده شده است و سطح شن و ماسه را بالا تر از حد صحیح نگه میدارد. در نتیجه اگر این سطح در ابتدای کار یک دست و صاف نشود به مرور زمان باعث نشست مصالح یا حتی ایجاد گودال می شود. لذا میبایست پس از اتمام کار با استفاده از کوبه های بادی تمامی این سطح مورد نظر را صاف و هموار کنید.

کوبه های بادی نه تنها روی شن و ماسه بلکه روی فلز نیز کاربرد دارند.  از کوبه های بادی برای شکل دادن و صاف کردن ورقه های فلزی نیز استفاده می شود. به عنوان بسیاری از هنرمندان از کوبه های بادی برای ساخت بدنه ساز هنگ درام استفاده می  کنند.

آیا فقط از چکش بادی می توانیم برای تخریب استفاده کنیم؟

برخی افراد ممکن است بگویند که تا وقتی دریل های برقی می توانند برای تخریب به کار روند چرا باید به سراغ چکش بادی برویم؟ اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که دریل ها ذاتا ابزاری برای تخریب نیستند و بیشتر برای سوراخکاری تولید شده اند. در حالیکه چکش های بادی به صورت اختصاصی برای این امر تولید شده اند.

همچنین توجه داشته باشید که تخریب یک کار بسیار تخصصی و حرفه ای است که نیازمند دقت بالایی می باشد. داشتن دقت بالا و تمرکز نیازمند بهره گیری کامل از مغز است. تا زمانی که مغز و عضلات درگیر تحمل وزن بالای دریل ها هستند نمیتوان از آن ها توقع دقت و تمرکز بالا را داشت. همچنین وزن زیاد خود باعث خستگی سریع اپراتور می شود و از راندمان کاری او می کاهد. در حالیکه یک چکش بادی در بدترین حالت چند برابر کمتر از یک دریل وزن دارد و یک کارگر می تواند تا ساعت ها بدون وقفه از آن استفاده کند.

اگر دقت کنید گفتیم بی وقفه! دقیقا یکی از نقاط قوت چکش بادی و در کل ابزار همین کار بی وقفه می باشد. اگر شما بتوانید فشار باد مورد نیاز چکش بادی را توسط یه کمپرسور باد قدرتمند تامین کنید، چکش بادی هیچ محدودیتی در استفاده ندارد و تنها با رعایت چند نکته ایمنی (مانند روغن زدن روزانه) می تواند ساعت ها بدون توقف فعالیت کند. تمامی این مزیت های مهم موجب شده است تا چکش بادی یک ابزار محبوب و پر مصرف در این صنعت باشد.

سایر کاربرد های چکش تخریب بادی چیست؟

اگر دقت کنید در ابتدای مقاله توضیح دادیم که چکش بادی برای اهدافی همچون " تخریب، برش، خرد کردن، پاکسازی" ساخته شده است اما با گذر زمان و خلاقیت صنعتگران ماهر، این ابزار برای انجام کار های دیگری نیز مورد استفاده قرار گرفت.

برخی از این نیاز ها را هیچ ابزار مخصوصی ندارند و تنها راه حلشان چکش بادی است. برخی دیگر نیز دارای ابزار مخصوص خود هستند اما چکش های بادی آن مشکل را بهتر حل می کنند. همین دلایل موجب شده تا برخی از کاربرد های چکش بادی از حوزه تخصصی آن یعنی تخریب برای کاربران جذاب تر باشد و دامنه مشتریان و طرفداران آن را گسترش دهد.

به عنوان مثال باز کردن پیچ و مهره های بسیار سفت و زنگ زده یا کندن پرچ های قدیمی روی اتومبیل ها همواره کار دشواری بوده است. مکانیک ها و تعمیر کاران اتومبیل با استفاده از ارتعاشی که قلم چکش بادی ایجاد می کند تمامی اثر زنگ زدگی روی پیچ و مهره را از بین می برند و آنها را به راحتی باز می کنند. پیچ هایی که برای باز کردنشان نیازمند استفاده از قوی ترین بکس بادی ها هستیم.

همچنین برای بریدن و قطع برخی اتصالات فلزی که امکان برش آنها با ابزار هایی مانند فرز وجود ندارد سریع ترین راه استفاده از چکش بادی است. برخی از تعمیرکاران خودرو برای جدا سازی پنل ها، سیستم اگزوز و ... که سر پیچ آن ها ساییده شده است از چکش بادی بهره می گیرند.

لوازم جانبی چکش بادی و ملزومات استفاده از آن کدامند؟

کمپرسور باد

زمانی که از کلمه بادی برای یک ابزار استفاده میکنیم همه متوجه خواهند شد که این محصول یک ابزار پنوماتیک به شمار می رود و با نیروی باد کار می کند. نیروی باد مورد نیاز چکش بادی توسط کمپرسور باد تامین می شود. اما کمپرسور های بادی که برای چکش بادی به کار می روند می بایست شرایط زیر را داشته باشند.

از آنجا که چکش بادی در هر دقیقه چند صد لیتر باد را مصرف می کند لذا کمپرسوری که برای آن تهیه می کنید می بایست مخزن بزرگی داشته باشد تا پاسخگوی نیاز های شما باشد. اگر کارگاه یا کارخانه دارید، یا میخواهید از چند ابزار بادی مختلف استفاده کنید، باید به این نکته حتما توجه داشته باشید که مصرف باد این ابزار بسیار بالاست.

قلم و سوزن

همانطور که توضیح دادیم چکش های تخریب بادی از انواع قلم و چکش های گل زن از سوزن های فولادی استفاده می کنند. اگر از چکش های بادی استفاده می کنید باید بدانید که کارخانه های تولید کننده این ابزار انواع و اقسام قلم ها را در طرح ها و شکل های گوناگون تولید کرده اند. هرکدام از این قلم ها برای کاری خاص مورد استفاده قرار میگیرد. به عنوان مثال در تخریب یک دیوار ساختمان، ابتدا کاشی و سرامیک ها را با یک قلم نوک پهن بر می دارند سپس با قلم مخصوص تخریب اقدام به خراب کردن آن می کنند. یا اگر بخواهند مقاومت دیوار را کاهش دهند با ایجاد چندین سوراخ آن را آماده تخریب می کنند.

در چکش های گل زن بادی تنوع بیشتر در تفاوت سایز و اندازه سوزن هاست. اغلب این سوزن ها با قطر های 3 و 4 میلی متر و با طول 180 میلی متر تولید میشوند. همچنین توجه داشته باشید که سوزن های چکش گل زن حتما باید از جنس فولاد باشند تا در اثر برخورد با اجسام سخت خم نشوند.

فنر نگهدارنده قلم

قلم تخریبی که روی چکش بادی نصب می شود تحرک بسیاری دارد و به همین دلیل ممکن است از سر چکش جدا شود. به همین دلیل تولید کنندگان نوعی فنر را برای این چکش های بادی در نظر گرفته اند که پس از نصب قلم روی آنها بسته می شوند. این فنر باعث می شود که قلم در جای خود کاملا سفت باشد و از آزاد شدن آن جلوگیری می کند.

روغن زن چکش بادی

هر ابزار بادی از تعدادی قطعات فلزی ساخته شده است که همواره با یکدیگر در تماس هستند. به همین دلیل روی ورودی باد تمامی ابزار بادی استاندارد عبارت Oil Daily به معنی روغن زنی روزانه حک شده است. پیشنهاد می کنیم قبل از هربار استفاده از چکش بادی حتما با استفاده از روغن آن را به خوبی روانکاری کنید. برای روغن زنی می توانید چند قطره روغن 10 معمولی را قبل از اتصال شلنگ باد در ورودی باد آن بریزید یا از روغن های دستی و اتوماتیک که دارای مخزن روغن هستند استفاده کنید.

فیلتر رگلاتور

رطوبت و فشار هوای نامناسب دو عامل کاهش عمر و حتی آسیب به هر ابزار بادی اعم از چکش بادی می باشد. برای حل این مشکل می توانید از فیلتر رگلاتور ها استفاده کنید. فیلتر رگلاتور در بین مسیر کمپرسور باد و ابزار  بادی قرار می گیرد و از دو واحد فیلتر رطوبت گیر و رگلاتور فشار باد تشکیل شده است. باد ابتدا از واحد فیلتر عبور کرده و به صورت خودکار از رطوبت، روغن کثیف و مواد زائد پاکسازی می شود. سپس به واحد رگلاتور رفته تا شما بتوانید فشار باد را روی محدوده استاندارد و مورد نیاز ابزار تنظیم نمایید. همچنین شایان ذکر است که برخی از فیلتر رگلاتور ها مجهز به واحد روغن زنی هستند که به آن ها واحد مراقبت باد گفته می شود.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست