آشنایی با جغجغه بادی و کاربردهای آچار جغجغه بادی

جغجغه بادی چیست؟

 

What is the Air Ratchet Wrench?

 

آچار جغجغه بادی (Air Ratchet Wrench)  که به اختصار به آن جغجغه بادی نیز گفته می شود، یک ابزار تخصصی برای باز کردن و بستن انواع پیچ و مهره می باشد. جغجغه بادی با توجه به شکل ظاهری خاصی که دارند می توانند به راحتی در نقاط تنگ و غیر قابل دسترس وارد شده و پیچ و مهره های مختلف را شل یا سفت کند. از آنجا که جغجغه بادی یک ابزار تخصصی است که بیشتر در اماکن صنعتی مانند کارگاه ها و کارخانجات کاربرد دارد، لازم است به صورت فنی و تخصصی این ابزار را بررسی نماییم.

Air Ratchet Wrench

در این مقاله به موارد زیر می پردازیم، برای دسترسی سریع تر به عنوان مورد نظر کافیست روی گزینه های زیر کلیک کنید:

جغجغه بادی چگونه کار می کند؟

جغجغه بادی یک ابزار پنوماتیک (بادی) است که برای کار کردن نیاز به فشار باد دارد. در انتهای بدنه جغجغه بادی یک ورودی باد قرار دارد که می بایست شلنگ باد خروجی از کمپرسور را  به آن متصل کنید. پس از اتصال باد به کمپرسور کافیست به وسیله سوییچ تعبیه شده روی بدنه جغجغه بادی، جهش چرخش درایو را تعیین نمایید. روی بدنه جغجغه بادی یک شاسی اهرمی قرار دارد که با فشردن آن، باد با فشار استاندارد وارد جغجغه بادی شده و درایو آن را به چرخش درمیاورد.

 

Ratchet Wrench

 

اگر با نحوه کارکرد و مکانیزم کاری ابزار بادی آشنایی ندارید به مقاله در همین زمینه با عنوان نحوه کارکرد ابزار بادی مراجعه نمایید، تا بیشتر با نحوه کارکرد جغجغه بادی و مکانیزم کاری آن آشنا شوید. اصولا کارکرد اغلب ابزارهای بادی و پنوماتیک به یک شکل بوده و در جزئیات و نسبت به نوع کارکرد، توان و ویژگی های مورد نیاز با یکدیگر متفاوت هستند. 

مزایای استفاده از آچار جغجغه های بادی چیست؟

جلوگیری از خستگی کاربر

یک پیچ پنج سانتی متری برای باز شدن یا بستن چند دور باید بچرخد؟ با هر بار چرخش کامل، تنها چند میلی متر از دنده های پیچ باز یا بسته می شود که تعداد بالای این دنده ها ممکن است هر کاربری را دچار خستگی و هدر رفت زمان کند. حال تصور کنید برای انجام یک تعمیرات ساده لازم باشد ده ها پیچ را ببندید و باز کنید! بی شک جغجغه بادی در جلوگیری از خستگی اپراتور نقش ویژه ای را بازی می کند. آچار جغجغه های بادی با سرعت و قدرت مناسب خود می توانند بدون محدودیت، روزانه صد ها پیچ مختلف را باز و بسته کنند.

 

APT Air Ratchet Wrench

افزایش سرعت حین کار

یکی از مهمترین مزیت های اچار جغجغه های بادی و دلیلی که اکثر مشتریان را به خرید آن متمایل می کند، افزایش چشمگیر سرعت است. تصور کنید یک مکانیک هستید که می خواهید پیچ های موتور خودرو را باز کنید. باز کردن پیچ فرآیندی بسیار زمان بر و خسته کننده است که انرژی زیادی از تعمیرکار را هدر می دهد. در این حالت تنها راه چاره استفاده از آچار های بادی است که جغجغه بادی به خوبی از پس انجام این کار بر می آید. تنها با فشردن یک شاسی، جغجغه بادی پیچ را تا انتها باز یا بسته می کند و سرعت مکانیک را چندین برابر افزایش می دهد.

 

air tools

دسترسی به نقاط تنگ و غیر قابل دسترس 

آچار جغجغه های بادی دارای طول های مختلفی هستند و به گونه ای طراحی شده اند که بتوانید به راحتی به سخت ترین نقاط نیز دسترسی داشته باشید. به جرات می توان گفت جغجغه بادی ابزاری است که هیچ ابزار دیگری نمیتواند جایگزین آن شود. زیرا خود جغجغه بادی جایگزینی برای سایر ابزار هاست. پیچی که در قلب موتور یک اتومبیل و در بین ده ها قسمت و تجهیزات مختلف قرار دارد را چگونه می توان باز یا بسته کرد؟ استفاده از جغجغه دستی کاری طاقت فرسا است و بکس های بادی نیز نمیتوانند به آن دسترسی داشته باشند. در این شرایط بهترین ابزار جغجغه بادی می باشد.

 

how to use air tools?

 

 

آچار جغجغه بادی در کدام صنایع و مشاغل کاربرد دارد؟

صنایع خودروسازی و موتورسیکلت سازی

صنایع اتومبیل سازی و موتور سیکلت سازی از صنایعی هستند که بسیار به هم نزدیک اند. از آنجا که هر دوی آنها از وسایل نقلیه به حساب می آیند در بسیاری از بخش ها با یکدیگر مشترک اند. همانطور که می دانید اکثر قطعات داخلی اتومبیل و موتورسیکلت مانند موتور فقط با پیچ و مهره با یکدیگر متصل شده اند. بستن تمامی آن پیچ ها به با ابزار دستی می تواند پروسه مونتاژ یک خودرو را چند برابر افزایش دهد. به همین علت بهترین ابزار برای این بخش استفاده از جغجغه بادی است که هم سرعت کار را افزایش می دهد و هم محدودیتی در کار کردن مداوم و بدون توقف ندارد.

 

Air Wrench

خط تولید و مونتاژ در کارخانجات

کارخانجاتی که خطوط تولید و مونتاژ اقلام صنعتی دارند برای افزایش سرعت و راندمان خود از هیچ کاری دریغ نمی کنند. همچنین به دلیل اینکه در کارخانه ها ابزار آلات به صورت بی وقفه مورد استفاده قرار می گیرند، بهره گیری از ابزار آلاتی که طول عمر مناسبی داشته باشند در اولویت قرار دارد. در اینجاست که اکثر کارخانه های صنعتی خطوط تولید و مونتاژ خود را به آچار جغجغه های بادی مجهز می کنند.

 

 Air Wrench

تعمیرگاه های اتومبیل و موتورسیکلت

همانقدر که جغجغه بادی در تولید ماشین و موتور سیکلت کاربرد دارد، به همان مقدار در تعمیرات این وسایل نقلیه نیز کاربردی است. هر پیچی که بسته می شود روزی نیاز به باز کردن دارد و چه بهتر که این پیچ با استفاده از ابزار مخصوص خود باز شود. همچنین بسیاری از قطعات اصلی این وسایل نقلیه به صورت یک پازل طراحی شده اند تا فضای کمی از بدنه را اشغال کنند. در این حالت فضای زیادی برای تعمیرکار وجود ندارد که بتواند آچار دستی خود را بچرخاند یا بکس بادی را با آن ابعاد به داخل کاپوت ببرد. به همین دلیل اکثر تعمیرکاران از جغجغه های بادی برای باز کردن بخش های مختلف یک اتومبیل یا موتور سیکلت استفاده می کنند.

Air Ratchet Wrench in factory

 

مواردی که گفته شد تنها نمونه هایی از کاربردهای این ابزار بسیار کارآمد است. هرکجا که پیج و مهره ایی وجود داشته باشد یا در هر خط تولیدی که از پیج و مهره ها برای اسمبل کردن یا همان مونتاژ تولیدات خود استفاده میکنند می توان از جغجغه بادی استفاده نمود. باید توجه داشته باشید که جغجغه بادی تنها یکی از انواع ابزار بادی است که برای باز و بستن پیچ و مهره استفاده میشود. ابزارهایی مانند انواع پیچ گوشتی بادی ، بکس بادی و جغجغه بادی همگی برای باز و بست انواع پیچ و مهره مورد استفاده قرار میگیرند.

نکته ایی که باید مورد توجه قرار بدید این است که برای انتخاب هریک از این ابزارها باید در ابتدا به میزان گشتاوری که برای باز و بستن پیج یا پیج و مهره نیاز دارید توجه کنید و بعد ابزار مناسب برای آن را خریداری کنید. برای این منظور مشاوران ایرپاور همیشه همراه و در کنار شما هستند و میتوانند با توجه به نوع کار شما بهترین بکس بادی یا جغجغه بادی را پیشنهاد کنند. 

آچار جغجغه بادی و آچار بکس بادی چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

Air Ratchet Wrench or Air impact Wrench

گشتاوری که جغجغه بادی به پیچ اعمال میکند در حدود 30 الی 150 نیوتن متر می باشد. این در حالی است که بکس های بادی دارای گشتاوری معادل چند هزار نیوتن متر هستند. به همین دلیل، پیچ هایی که نیاز به قدرت بسیار زیادی دارند (مانند پیچ های رینگ خودرو) می بایست با بکس بادی سفت شوند و پیچ هایی که به قدرت کمتری نیاز دارند (مانند پیچ های قطعات داخلی موتور) با استفاده از اچار جغجغه بادی باز و بسته می شوند. همچنین توجه داشته باشید که جغجغه های بادی تنها با چرخیدن درایو پیچ ها را شل و سفت می کنند، در صورتی که بکس های بادی با زدن ضربه های متوالی به پیچ این کار را انجام می دهند. حال اگر پیچی به مقدار کمی نیرو نیاز داشته باشد، استفاده از بکس بادی به آن آسیب می زند.

با این توضیحات اگر نیاز دارید اطلاعات بیشتری در مورد انواع بکس بادی داشته باشید به مقاله ایی در همین رابطه با عنوان بکس بادی چیست مراجعه نمایید. 

 

What is Air Ratchet Wrench

 

پس از مطالعه این مطلب می توانید تصمیم بگیرید که برای خط تولید یا تعمیرگاه خود نیاز به کدام یک از این ابزارها برای باز و بست پیچ و مهره ها دارید. اگر هنوز نیاز به بررسی بیشتر هم وجود دارد میتوانید برای آشنایی با راهنمای خرید بکس بادی به مقاله ایی در همین رابطه مراجعه نمایید. 

 

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست