دستگاه ایرلس چیست؟ نحوه کارکرد، موارد کاربرد و استفاده از ایرلس بادی و ایرلس برقی

 

ایرلس چیست؟

 

ایرلس چیست؟

 

 

دستگاه ایرلس که به اختصار ایرلس (Airless) نیز گفته میشود، سریعترین سیستم پاشش رنگ در بین تمامی ابزارالات رنگ کاری می باشد. تصور کنید بخواهید یک بدنه کشتی تجاری را با استفاده از پیستوله رنگ بادی، رنگ کاری کنید. چه مقدار زمان و انرژی باید صرف شود تا بدنه این کشتی به صورت یک دست و کامل رنگ کاری شود. تصور انجام این کار با ابزار های دستی همچون غلتک و قلمو نیز در حد یک کابوس است. دقیقا در همین شرایط بود که تولید کنندگان پیستوله های بادی به فکر تولید دستگاه ایرلس افتادند. دستگاهی که تنها برای رنگ کاری های بزرگ و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

البته با گذر زمان و بهینه شدن مصرف این دستگاه ها، ایرلس ها کم کم جای خود را کارگاه های صنعتی کوچکتر و پروژه های رنگ کاری ساختمان نیز باز کردند. به طوری که امروزه نقاشان و رنگ کاران ساختمانی از مشتریان همیشگی دستگاه ایرلس و پیستوله ایرلس به شمار می روند.

 

 

دستگاه ایرلس

 

در بررسی هایی که انجام شده توسط کارشناسان، مشخص شد که پیستوله ایرلس می تواند ده برابر سریع تر از یک قلم مو و چهار برابر سریعتر از یک غلتک، محیطی یکسان را رنگ کاری کند. پیستوله ایرلس عرض پاششی را ارائه می دهد که چند برابر بزرگتر از پیستوله های بادی است. همچنین قدرت اسپری شدن رنگ آنقدر زیاد است که اگر دست خود را جلوی خط رنگ پیستوله ایرلس قرار دهید منجر به شکافتن پوست شما میگردد. این فشار بالا موجب شده است تا ذرات رنگ کاملا اتمیزه شده و به ذرات بسیار ریزی تبدیل شوند که به راحتی روی هر سطحی بنشینند. اتمیزه شدن بالای رنگ در نتیجه سطحی صاف و یک دست را به شما تحویل می دهد.

 

 

 

در این مقاله موارد زیر را به صورت کامل بررسی می نماییم. همچنین جهت دسترسی سریع به بخش مورد نظر خود می توانید روی گزینه های زیر کلیک نمایید:

دستگاه ایرلس چگونه کار می کند؟

دستگاه ایرلس یک سیستم تشکیل شده از اجزای مختلف است که هر کدام نقشی را بر عهده دارند. همانطور که در تصاویر مشاهده میکنید، این دستگاه بخشی های مختلفی مانند پمپ، شلنگ، پیستوله و.. دارد. اما نحوه کار کردن ایرلس به چه صورت است؟

 

دستگاه ایرلس چگونه کار می کند؟

ایرلس دارای یک لوله مکنده است که مستقیما داخل سطل رنگ قرار میگیرد. با روشن کردن پمپ و تنظیم فشار، رنگ با حداکثر فشار (به کمک نیروی خلا) به داخل پمپ منتقل میشود و از طریق شلنگ فشار قوی به پیستوله ایرلس میرسد. به همین راحتی میتوانید با حداکثر سرعت رنگ کاری را انجام دهید.

 

دستگاه ایرلس چطور کار می کند؟

انواع دستگاه ایرلس و ویژگی های هرکدام

ایرلس بادی

دستگاه ایرلس بادی یکی از پر مصرف ترین ایرلس ها در حال حاضر می باشد. ایرلس بادی همانطور که از نامش پیداست یک دستگاه پنوماتیکی به شمار می رود و می بایست فشار باد مورد نیازش را توسط یک کمپرسور باد تامین کنید. از آنجا که قدرت و سرعت پاشش در ایرلس بادی بسیار بالاست، برای بهره گیری از حداکثر توان ایرلس بادی میبایست حداقل از یک کمپرسور باد 500 لیتری استفاده کنید. ایرلس های بادی مجهز به پمپ های فشار قوی هستند که هرکدام دارای پارامتری به نام نسبت فشار می باشند.

 

ایرلس بادی

 

نسبت فشار ترکیبی از دو عدد است که بیانگر میزان قدرت ایرلس در پمپاژ رنگ می باشد. به عنوان مثال وقتی می گوییم دستگاه ایرلس بادی هاسکو PRO681 دارای پمپ 1:68 (1 به 68) است. یعنی اگر فشار باد ورودی ما به دستگاه ایرلس تنها 1 بار باشد، پمپ ایرلس آن را 68 برابر تقویت کرده و رنگ را با فشار 68 بار پمپاژ میکند. به همین ترتیب اگر شما فشاری معادل 6 بار را به ورودی ایرلس متصل کنید، رنگ با فشاری حدود 408 بار (معادل 5917 PSI) اسپری می شود. هرچه میزان غلظت یا ویسکوزیته رنگ افزایش یابد نیاز به پمپ قوی تری خواهیم داشت.

 

ایرلس بادی

 

همچنین این نکته شایان ذکر است که ایرلس های بادی با طیف گسترده از قدرت های مختلفی (برای مثال 1:28 / 1:45 / 1:68 / 1:70 / 1:72) تولید می شوند. همین مزیت مهم موجب شده است که نقاشان و رنگ کاران ماهر بتوانند از رقیق ترین تا غلیط ترین رنگ ها را با دستگاه ایرلس اسپری کنند. ایرلس های بادی اکثرا به دلیل مجهز بودن به چرخ و دستگیره، به راحتی قابل حمل هستند.

 

ایرلس برقی

دستگاه ایرلس برقی نوع دیگری از دستگاه های رنگ پاشی ایرلس می باشد که از نیروی برق استفاده می کند. از نظر شکل ظاهری ایرلس های برقی ابعاد و وزن کوچکتری از سایر دستگاه های ایرلس دارند. مهمترین پارامتر در دستگاه های ایرلس میزان پمپاژ رنگ می باشد که در ایرلس های برقی این پارامتر به دو صورت میزان خروجی رنگ در دقیقه (دِبی) و قدرت موتور (برحسب وات) بیان می شود که معادل یکدیگر هستند.

 

ایرلس برقی

 

برای مثال ایرلس برقی فونیکس مدل 395 دارای موتوری 2200 واتی است که در هر دقیقه می تواند 2.1 لیتر رنگ را منتقل کند. هرچه رنگ ما غلیط تر باشد باید به سراغ پمپ هایی با قدرت بالا تر برویم. همچنین برخی از ایرلس های برقی دارای یک برد دیجیتالی و صفحه نمایشگر هستند که میزان فشار لحظه ای و خروجی رنگ در هر دقیقه را نشان می دهد.

 

ایرلس برقی فونکس

 

ایرلس بنزینی

دستگاه ایرلس بنزینی همانطور که از نامش پیداست از بنزین به عنوان سوخت و تامین کننده انرژی استفاده می کند. ایرلس های بنزینی مانند سایر ابزار بنزینی بیشتر در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرند که شرایط استفاده از نیروی برق یا باد فراهم نباشد. ایرلس های بنزینی به دلیل افزایش قیمت سوخت در سالهای اخیر، خطرات احتمالی اشتعال بنزین و انتشار دود حاصل از احتراق سوخت به مراتب مصرف کمتری نسبت به سایر ایرلس های رنگ پاشی دارند. اما گاهی اوقات پیش می آید که پروژه هایی نیاز به ایرلس های بنزینی دارند.

 

ایرلس بنزینی

 

مزایای استفاده از ایرلس در مقایسه با سایر ابزار های رنگ کاری چیست؟

تجربه حراکثر سرعت در رنگ کاری

بی شک اکثر متخصصان ایرلس را به دلیل سرعت بالایی که در رنگ کاری دارد می شناسند. سرعت بالا را می توان مهمترین ویژگی هر دستگاه ایرلسی بدانیم. افزایش سرعت موجب می شود که وقت کمتری برای انجام هر پروژه صرف شود و پیمانکار می تواند در طول یک زمان ثابت، پروژه های بیشتری را نسبت به سایر ابزار مشابه مانند پیستوله های بادی یا ابزار دستی همچون غلتک و قلم مو انجام دهد.

 

تجربه حراکثر سرعت در رنگ کاری

عرض پاشش بی نظیر

پیش تر توضیح دادیم که سرعت بالا مهمترین مزیت یک پیستوله ایرلس به شمار می رود. اما خود این سرعت بالا تا حدودی به لطف عرض پاشش گسترده ای است که یک پیستوله ایرلس به ما ارائه می دهد. نازل در پیستوله های ایرلس با سایر پیستوله ها متفاوت است و شما میتوانید هر نازلی را با توجه به نیاز خود تهیه و روی آن نصب کنید. عرض پاشش پیستوله ایرلس نیز به نازل آن بستگی دارد و بعضی از نازل ها می توانند عرض پاششی حدود 50 سانتی متر نیز به شما ارائه دهند که میزان قابل توجهی است.

 

عرض پاشش بی نظیر

افزایش راندمان بدون خستگی

کار با پیستوله ایرلس و به طور کلی دستگاه ایرلس بسیار لذت بخش است. مزیتی مانند افزایش سرعت و عرض پاشش گسترده خود موجب افزایش راندمان یک نقاش یا رنگکار میگردد. همچنین خوش دست بودن و وزن کم پیستوله ایرلس موجب میشود که رنگ کار پس از چندین ساعت کار کردن کمتر احساس خستگی کند.

 

افزایش راندمان بدون خستگی

 

مناسب برای رقیق ترین تا غلیظ ترین رنگ ها

همانطور که گفتیم انتخاب نازل در پیستوله ایرلس با پیستوله های بادی متفاوت است. در پیستوله های بادی نازل روی دستگاه نصب شده و می بایست بر اساس غلظت رنگ پیستوله را با سایز نازل مناسب خریداری کنیم. اما در پیستوله ایرلس نازل کاملا بخش جداگانه ای است که هر کاربری می تواند بر اساس میزان غلظت رنگ نازل های متفاوتی را روی پیستوله خود نصب نماید. لذا می توان با یک پیستوله و دستگاه ایرلس انواع رنگ ها را با غلظت های مختلف اسپری کرد.

 

رنگ زنی با ایرلس

ضخامت بیشتر لایه رنگ

یکی دیگر از دلایل محبوبیت ایرلس نسبت به پیستوله های بادی در بحث ضخامت لایه رنگ است. بدین صورت که رنگی که به وسیله پیستوله ایرلس روی سطحی اسپری شود، ضخامت بیشتری نسبت به رنگی دارد که به وسیله پیستوله های بادی دارد. این عامل سبب میشود که از رنگ کردن دوباره سطح جلوگیری شود.

 

 

پیشنهاد می گردد برای شناخت بیشتر انواع ابزارهای پاشش رنگ مانند پیستوله رنگ بادی به مقاله شناخت و معرفی انواع پیستوله رنگ بادی با عنوان پیستوله رنگ بادی چیست مراجعه نمایید.

معایب و چالش های استفاده از دستگاه ایرلس چیست؟

کیفیت پاشش کمتر نسبت به بعضی از انواع پیستوله بادی

وجود مکانیزم های پاششی (مانند HVLP، RP، HTE) و تنظیمات مختلف ( تنظیم عرض، حجم و شدت پاشش) روی برخی از مدل های پیستوله بادی، علاوه بر افزایش تسلط اپراتور روی کار، موجب افزایش کیفیت پاشش رنگ روی سطح می گردد. توجه داشته باشید که نمی توانیم این مورد را یک ضعف یا عیب در پیستوله های ایرلس بدانیم! زیرا پیستوله ایرلس اغلب در صنایعی مورد استفاده قرار میگیرند که کیفیت پاشش آنقدر مطرح نمی باشد. به عنوان مثال شاید کیفیت پاشش رنگ خودرو برای شما اهمیت بسیار بالایی داشته باشد و توجهات بیشتری را به خود جلب کند، اما در مقیاس های بزرگ و صنعتی همچون سوله، کیفیت پاشش اهمیت چندانی ندارد و صرفا سرعت انجام کار اولیت دارد.

قیمت بالای تجهیزات و لوازم نسبت به سایر ابزارآلات رنگ کاری

بسیاری از نقاشان و رنگ کارانی که قصد ارتقای تجهیزات خود از ابزار دستی و پیستوله رنگ بادی به دستگاه ایرلس را دارند، هنگام مواجه شدن با قیمت دستگاه های ایرلس دچار شوک می شوند. این شوک طبیعی است زیرا آنها قیمت ایرلس را با قیمت ابزاری که تا کنون استفاده میکردند، مقایسه می کنند. شاید در وهله ای اول این عدد کمی غیر معقول به نظر برسد اما هر رنگ کار ماهری می داند، سودی که در ازای انجام کار سریع تر با ایرلس به آنها بر می گردد با هیچ ابزاری قابل دستیابی نیست. البته این نکته را فراموش نکنید که ایرلس یک ابزار عمومی نمی باشد و همانطور که در بخش های قبلی توضیح دادیم، این محصول کاربرد های خاص و صنعتی دارد و خرید آن به هرکسی پیشنهاد نمی شود.

پس اینطور تصور نکنید که چون دستگاهی بسیار پرقدرت و با سرعت بسیار بالا برای نقاشی و رنگ کاری وجود دارد دیگر پیستوله رنگ بادی کاربردی ندارد! هر ابزاری، اعم از ابزارآلات بادی و پنوماتیک و دیگر انواع ابزارآلات برای انجام کار خاصی طراحی و ساخته شده اند، حتی ابزارهایی که از نظر کارایی و یا شکل ظاهری بسیار شبیه به هم هستند در نهایت در سرعت انجام کار یا کیفیت انجام کار شما تاثیر گذار خواهند بود؛ مثلا هرچند که پیستوله سایه پاش از نظر شکل ظاهری و کارکرد کاملا شبیه به پیستوله رنگ بادی است اما کارایی هریک از آنها متفاوت بوده و در صورت استفاده جایگزین بجای یکدیگر قطعا در نتیجه نهایی و کیفیت رنگ پاشیده شده تاثیر گذار خواهد بود. به همین دلیل با دریافت مشاوره تخصصی از مشاوران و متخصصین ایرپاور نسبت به انتخاب و خرید ابزار مناسب خود اقدام نمایید. 

مصرف رنگ کمی بیشتر از پیستوله های بادی

پیستوله های بادی به کاهش مصرف رنگ و مصرف بهینه باد معروف هستند. این مزیت به لطف استفاده از مکانیزم های پاشش حرفه ای چون HVLP میسر شده است که پخش شدن ذرات رنگ در هوا جلوگیری می کند. بسیاری از افراد گمان می کنند که پیستوله های ایرلس مصرف بی رویه رنگ دارند. در صورتی که تجربه ثابت کرده است که میزان پرتی رنگ ایرلس در مقابل پیستوله های بادی آنقدر چشم گیر نیست و می توانیم از آن صرف نظر کنیم.

ایرلس بیشتر برای چه رنگ پاشی هایی مورد استفاده قرار میگیرد؟

نقاشی ساختمان با ایرلس

رنگ کاران و نقاشان ساختمان از جمله طرفداران دستگاه های ایرلس می باشند. به دلیل مزیت ها و ویژگی های فوق العاده ایرلس در امر رنگ پاشی این محصول به صورت گسترده در رنگ کاری ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که می دانید در رنگ کاری ساختمان به دلیل حجم بالای کار به میزان رنگ بیشتری نیاز داریم. لذا گستردگی کار منجر به مصرف زمان بیشتر و افزایش خستگی کاربر می گردد. بعضی از نقاشان برای افزایش راندمان خود به سراغ پیستوله های بدون مخزن می روند و از آنها استفاده می کنند.

 

نقاشی ساختمان با ایرلس

 

هرچند که پیستوله های بدون مخزن می توانند با حذف کردن وزن رنگ روی دست کاربر از خستگی او بکاهند و با بهره گیری از مخزن رنگ بزرگ تر در وقت اپراتور صرفه جویی کند، اما به هیچ وجه قابل مقایسه با پیستوله ایرلس نمی باشند. دستگاه های ایرلس نیازی به مخزن رنگ ندارند و رنگ را از داخل سطل رنگ پمپاژ می کنند.

 

همچنین عرض پاشش پیستوله ایرلس می تواند تا 50 سانتی متر افزایش یابد و این مقدار چندین برابر یک پیستوله بادی معمولی است. لذا افزایش سرعت کار موجب می شود که هر پیمانکاری به خرید ایرلس متمایل شود. همچنین پیستوله های ایرلس دارای نازل های 50 سانتی متری هستند که رنگ کردن نقاط دشوار (مانند سقف یا گوشه های دیوار) با آنها بسیار آسان تر از سایر پیستوله ها می باشد.

 

 

رنگ کاری چوب با ایرلس

رنگ کاری چوب یکی دیگر از کاربرد های ایرلس می باشد. کارگاه های نجاری بزرگ که تیراژ بالایی دارند، برای رنگ کردن انواع درب و پنجره یا سازه های چوبی خود، به صورت گسترده از دستگاه های ایرلس استفاده می کنند.

 

 

همچنین به دلیل قابل حمل بودن دستگاه ایرلس و جا به جایی آسان آن، اکثر نقاشان ایرلس را به محل پروژه های خود منتقل می کنند و سازه های چوبی بزرگ (مانند آلاچیق، نرده و حصار، پلکان، کفپوش و پارکت، دیواره چوبی، کلبه و...) را رنگ کاری می کنند.

 

 

رنگ کاری سوله و سازه های فلزی با ایرلس

سوله ها دارای دیوار های بسیار بزرگی هستند که برای رنگ کاری کامل آنها باید زمان بسیار زیادی صرف شود. به لطف سرعت بی نظیر دستگاه ایرلس و عرض پاشش گسترده آن به راحتی می توانید سوله ها را در کمترین زمان ممکن رنگ کاری کنید.

 

همانطور که می دانید ایرلس در مقیاس صنعتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، لذا رنگ کارانی که در این حوزه فعالیت می کنند از دستگاه های ایرلس برای رنگ کاری و نقاشی سازه های فلزی مانند اسکلت دستگاه ها و لوله های قطور استفاده می کنند.

 

 

رنگ کاری ساختمان ها و سازه های بزرگ با ایرلس

تصور کنید شما یک پیمانکار هستید و به شما پروژه های بزرگی پیشنهاد می شود. برای مثال پل های ماشین رو، سالن های ورزشی، استادیوم فوتبال، پادگان ها و مراکز نظامی بزرگ و... پروژه های کاری شما هستند. برای رنگ کاری این سازه های حجیم و بزرگ از چه ابزاری استفاده می کنید. بدون شک اولین و آخرین انتخاب شما میبایست دستگاه ایرلس باشد. زیرا دستگاه ایرلس تنها ابزاری است که می تواند از پس انجام این حجم از کار با سرعت بالا برآید. به همین دلیل است که در پروژه های بزرگ که نیاز به رنگ کاری های گسترده دارند، فقط از دستگاه های ایرلس استفاده می شود.

 

رنگ کاری ساختمان ها

 

رنگ کاری خطوط لوله انتقال با ایرلس

طول خطوط لوله انتقال نفت، بنزین، گاز و آب گاهی اوقات تا چند صد کیلومتر می رسد. رنگ پاشی تمام لوله های نصب شده در این خطوط لوله کاری ظاقت فرسا و زمان بر است که انجام آن تنها از عهده ایرلس بر می آید. به همین دلیل یکی دیگر از کاربرد های مهم دستگاه ایرلس در رنگ کاری خطوط لوله انتقال می باشد.

 

رنگ کاری خطوط لوله انتقال با ایرلس

خط کشی معابر و خیابان ها با ایرلس

یکی از جذاب ترین کاربرد های ایرلس در امور خط کشی خیابان ها و جاده هاست. دستگاه ایرلس این کار را آنقدر حرفه ای و کامل انجام می دهد که شرکت های سازنده بزرگ مانند گراکو به فکر تولید چرخ دستی هایی افتادند که به صورت ویژه برای این کار تولید شده اند.

 

 

این چرخ های دستی به وسیله اپراتور کنترل می شوند و تمامی تجهیزات ایرلس روی آن نصب می شود. جهت افزایش دقت و کیفیت کار این پروژه ها معمولا به صورت اتوماسیون و با استفاده از ربات های برنامه ریزی شده انجام می شود. اما هسته اصلی این پروژه ها دستگاه و پیستوله ایرلس می باشد.

 

خط کشی معابر و خیابان ها با ایرلس

رنگ کاری بدنه کشتی و هواپیما با ایرلس

یکی دیگر از موارد مصرف دستگاه و پیستوله ایرلس، نقاشی بدنه انواع قایق، لنج، کشتی، ناو، هلیکوپتر و هواپیما می باشد. از آنجا که در رنگ کاری این موارد، سرعت اولیت بیشتری نسبت به کیفیت دارد، لذا شرکت و کارخانه های تولید کننده این محصولات استفاده از دستگاه ایرلس را به عنوان سریع ترین و بهترین راه انتخاب می کنند.

 

رنگ کاری بدنه کشتی و هواپیما با ایرلس

آموزش انتخاب نازل پیستوله ایرلس با ساده ترین روش

نازل های پیستوله ایرلس با توجه به نیاز کاربر قابل تغییر می باشند. اما برای انتخاب صحیح نازل پیستوله ایرلس باید چگونه عمل کنیم؟ در پیستوله های بادی سایز نازل را با یک عدد اعشاری (مثل 1.3 یا 1.6) بر حسب میلی متر بیان میکنند و هر پیستوله ای تنها رنج خاصی از نازل ها را پشتیبانی می کند. اما در پیستوله ایرلس می توانید انواع نازل های مختلف را بر اساس غلظت رنگ و عرض پاشش مورد نیاز خود انتخاب کنید و روی آن نصب نمایید.

 

نازل پیستوله ایرلس

 

روی هر نازل پیستوله ایرلس یک عدد سه رقمی حک شده است که طبق تصویر زیر میتوانیم آن را ترجمه کنیم.

 

آموزش انتخاب نازل پیستوله ایرلس

 

به عنوان مثال نازل 517 یکی از پرمصرف ترین نازل های ایرلس می باشد را انتخاب میکنیم. ابتدا رقم اول از سمت چپ  را ضرب در 10 می کنیم و عدد 50 را به دست می آوریم. سپس حاصل را تقسیم بر 2 می کنیم و عدد 25 حاصل می شود. این عدد میزان عرض پاشش پیستوله را بر حسب سانتی متر مشخص می کند.

حال به سراغ دو رقم سمت راست می رویم، این دو رقم را ضرب در 0.1 می کنیم و عدد 1.7 را به دست می آوریم. این عدد همان سایز نازل پیستوله می باشد که باید بر اساس غلظت رنگ آن را انتخاب نماییم.

به همین راحتی با چند ضرب و تقسیم ساده می توانید عرض پاشش و سایز نازل را از عدد روی نازل ایرلس پیدا کنید.

ایرلس از چه تجهیزاتی تشکیل شده است؟

پمپ ایرلس

پمپ ایرلس را می توانیم قلب تپنده دستگاه ایرلس بدانیم. پمپ ایرلس دقیقا مثل یک قلب عمل می کند. همانند قلب که خون را پمپاژ می کند، پمپ نیز رنگ را پمپاژ می کند. هر پمپی دارای یک توان مشخص است که روی آن ذکر شده است. برای مثال پمپ های بادی دارای پارامتر به نام نسبت فشار هستند. این پارامتر از دو عدد تشکیل شده است که به ما می گوید این پمپ تا چند برابر می تواند فشار را افزایش دهد. به عنوان مثال یک پمپ 1 به 70 میتواند تا 70 برابر فشار رنگ را افزایش دهد. این مقدار برای اسپری کردن غلیظ ترین رنگ ها (مثل اپوکسی) نیز کفایت می کند.

 

پمپ ایرلس

در پمپ های برقی اما داستان کمی متفاوت است، قدرت پمپ های برقی غالبا با واحد وات یا اسب بخار بیان می شود که قابل تبدیل به یکدیگر هستند. اما جهت درک بهتر قدرت یک پمپ، کارخانه های سازنده پارامتر دیگری را به نام خروجی مواد در دقیقه (بر حسب لیتر) را بیان می کنند. با خواندن این پارامتر کاربر به راحتی می تواند بفهمد که این پمپ در هر دقیقه چند لیتر رنگ را از سطح به پیستوله منتقل می کند.

 

 پمپ های برقی

پیستوله ایرلس

پیستوله ایرلس دومین بخش مهم در یک دستگاه ایرلس به شمار می رود. پیستوله های ایرلس مانند سایر پیستوله های بادی عمل می کنند اما مکانیزم کار آن ها کاملا متفاوت است. واژه ایرلس یعنی بدون باد و پیستوله ایرلس دقیقا معنای این واژه را به شما نشان میدهد. زیرا پیستوله های ایرلس تنها یک ورودی مواد دارند که در زیر دسته آن ها قرار دارد و خبری از ورودی باد نیست.

 

پیستوله ایرلس

 

شلنگ فشار قوی که وظیفه انتقال رنگ از پمپ را دارد مستقیم به زیر پیستوله وصل می شود. دسته پیستوله اغلب به صورت یک استوانه ساخته می شود که داخل آن یک فیلتر تعبیه شده است. این فیلتر رنگ را از وجود ذرات معلق پاک کرده و آن را کاملا صاف و یک دست می نماید. در دهانه پیستوله ایرلس ابتدا نازل نصب می شود که روش انتخاب آن را در بخش های قبلی توضیح دادیم، سپس جای نصب گارد نازل است که به آن خروسک نیز گفته می شود.

 

لوله و شلنگ تخلیه رنگ ایرلس

تخلیه رنگ موجود در سطل معمولا با استفاده از یک لوله یا شلنگ ضخیم صورت می گیرد. این شلنگ طوری طراحی می شود که دقیقا در کف سطح قرار بگیرد و مثل یک مکنده تمامی رنگ موجود در سطل را ببلعد. طول شلنگ مکنده را کوتاه در نظر می گیرند تا هم سطل رنگ در نزدیکی دستگاه قرار بگیرد و هم از پیچ خوردن شلنگ جلوگیری شود. در اکثر موارد شلنگ های تخلیه مجهز به صافی و توری در ورودی هستند که از ورود مواد زائد به پمپ جلوگیری می کند.

 

لوله و شلنگ تخلیه رنگ ایرلس

شلنگ فشار قوی ایرلس

همانطور که می دانید فشار رنگ پس از عبور از پمپ چند ده برابر تقویت می شود. لذا نمیتوان رنگ را با هر شلنگی به پیستوله منتقل کرد. به همین علت برای انتقال رنگ از پمپ به پیستوله نیاز به یک شلنگ فشار قوی داریم. این شلنگ ها معمولا طولی معادل 15 متر دارند و به گونه ای طراحی می شوند تا بتوانند رنگ را با حداکثر فشار به پیستوله منتقل کنند.

 

شلنگ فشار قوی ایرلس

 

نازل یا تیپ پیستوله ایرلس

نازل پیستوله ایرلس که به آن تیپ (TIP) نیز گفته می شود برخلاف پیستوله های بادی کاملا پرتابل و قابل جا به جایی است. روی هر کدام از تیپ های ایرلس یک عدد سه رقمی درج  شده است که بیانگر عرض پاشش و سایز است که محاسبه این دو پارامتر را در سطر های قبلی توضیح دادیم. دقت کنید که شکل صحیح قرار گیری نازل روی پیستوله ایرلس در تصویر زیر قابل مشاهده است.

 

 

 

نازل های افزایش طول و دو نازله

یکی دیگر از مزیت های پیستوله های ایرلس نسبت به پیستوله های بادی وجود تجهیزات و لوازم جانبی شگفت انگیز آن است. یکی از این تجهیزات نازل های دسته بلند است که طول های مختلف از 20 الی 150 سانتی متر دارد. این نازل مانند یک لوله به دهانه پیستوله ایرلس متصل می گردد و طول نازل را تا 150 سانتی متر افزایش می دهد. برای رنگ کردن سقف، گوشه های کار و به طور کلی مکان هایی که دسترسی به آنها دشوار و سخت است می توانیم از این نازل ایرلس استفاده کنیم.

 

نازل های افزایش طول و دو نازله

نوع دیگری از نازل های پیستوله ایرلس وجود دارد که رنگ را به دو خط مختلف تقسیم میکند. این نازل ها معمولا در خط کشی خیابان ها برای خط کشی لاین وسط جاده ها استفاده میشود. با وجود این نازل میتوانید دو خط موازی را همزمان با فاصله یکسان رنگ کاری کنید.

 

نازل های دو نازله

 

واحد مراقبت دستگاه ایرلس

ایرلس های بادی مانند سایر ابزار بادی و پنوماتیک به کمپرسور باد متصل می گردند. همانطور که می دانید مخزن کمپرسور باد حاوی مقدار زیادی رطوبت و روغن کثیف است که اگر وارد هر ابزار بادی به خصوص پمپ ایرلس شود موجب بروز مشکلاتی چون زنگ زدن و فرسایش قطعات داخل آن می شود. همچنین فشار باد خروجی از کمپرسور هوا ممکن است نوسان داشته باشد و این تغییر فشار نیز باعث آسیب زدن به پمپ شود. لذا جهت جلوگیری از آسیب های احتمالی، تمامی ایرلس های بادی می بایست مجهز به واحد مراقبت یا فیلتر رگلاتور شوند. این تجهیزات علاوه بر فیلتر و تصفیه کردن هوا از رطوبت و ذرات معلق، فشار باد را بر اساس نیاز شما تنظیم می کنند.

 

واحد مراقبت دستگاه ایرلس

گیج نشانگر فشار پمپ ایرلس

جهت پایش و نظارت بر فشار خروجی پمپ ایرلس نیاز به نصب یک گیج فشار داریم. این گیج های فشار برای فشار های بالا ساخته شده اند و در بین مسیر خروجی مواد پمپ ایرلس و ورودی شلنگ فشار قوی نصب می شوند. این گیج ها معمولا به صورت عقربه ای (آنالوگ) تولید می شوند و به صورت آنی و لحظه ای فشار خروجی پمپ را اندازه گیری و نمایش می دهند.

 

گیج نشانگر فشار پمپ ایرلس

 

 

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست