پیستوله رنگ پاش چیست ؟!! و چرا پیستوله رنگ بادی ابزار محبوب شماست؟؟

پیستوله بادی چیست و چرا پیستوله بادی ابزار محبوب شماست؟

پیستوله بادی چیست؟

کلیه پيستوله‌ها عموما در دو حالت برقي و پنوماتیک برای پاشش رنگ و مایع ارائه مي‌شوند. این روزها برای صرفه‌جويي در وقت، داشتن پاشش رنگ يكنواخت و همچنین صرفه‌جويي در مصرف رنگ و مایع، به جاي قلمو رنگ از پيستوله های برقی و بادی برای رنگ آميزي استفاده ميکنند. سرعت رنگ آمیزی با پيستوله بسیار بیشتر می باشد و خستگی كاربر نيز کمتر می شود. پیستوله بادی خیلی پرکاربردتر از پیستوله برقی میباشد که برای استفاده از پيستوله‌های پنوماتیک یا بادی داشتن يك منبع باد و يا كمپرسور باد از پيش نياز ها است.

پیستوله بادی یا رنگ پاش بادی یا پیستوله رنگ پاش نام های دیگر پیستوله است ولی نام عمومی این ابزار پیستوله بادی می باشد و کلمه بادی اشاره به نوع نیروی راه انداز پیستوله دارد، چرا که انواع پیستوله های برقی و یا انواع پیستوله های بدون باد یا ایرلس ها نیز برای استفاده در رنگ کاری وجود دارند. ساختمان و نحوه کار پیستوله های مدرن نیز بر همین اساس طراحی شده است، بوسیله فشار باد تولید شده در کمپرسور باد، رنگ داخل مخزن پیستوله به سطح مورد نظر اسپری میشود. ولی همانطور که از ظاهر پیستوله مشخص است، پیستوله بادی بسیار پیچیده و در مدلهای بسیار متفاوتی ساخته میشود.

رنگ آمیزی با پیستوله بادی یک تکنیک نقاشی محسوب می شود، پیستوله های بادی به دلیل داشتن دقت بالا با تنظیمات مختلف، پاشش يكنواخت، وزن سبک تر، اندازه کوچیکتر و نيز طول عمر بیشتر نسبت به پیستوله های برقی از قابلیت های بیشتری برخوردار هستند. سوزن و نازل اکثر پستوله های بادی از جنس استنلس استیل ضد زنگ ساخته می شود و کاربر می تواند سایز سوزن و نازل را نسبت به ویسکوزیته مایع و نوع پاشش در پیستوله بادی مشخص کند. یکی ديگر از خصوصيات مهم پيستوله بادی داشتن تظیمات مختلف است که اکثرا شامل سه تنظيم برای نوع پاشش، عرض پاشش و کنترل فشار هوا می باشد، این تنظیمات تاثیر بسیار زیادی در کیفیت پاشش دارد.

کادر مجرب فروشگاه ایرپاور با همکاری نزدیک با نقاشان صنایع مختلف و همچنین بخش های تحقیق و توسعه ما با تکنسین های کاربردی از تولید کنندگان رنگ به ما این امکان را می دهد تا بتوانیم محصولات برتر با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت را به کاربران ارائه دهیم.

 

شناخت انواع پیستوله بادی و ابزارهای رنگ کاری به همراه ویدیو معرفی بهترین ها

در فروشگاه ایرپاور پیستوله بادی در مدل های مختلف و با کاربردهای متفاوتی مانند پیستوله اتوماتیک، پیستوله دستی، پیستوله کاسه رو، پیستوله کاسه زیر، پیستوله سایه پاش، پیستوله مینی، پیستوله بدون مخزن یا پرشر، پیستوله دو جزئی فانتاکروم و... موجود می باشد.

انواع پیستوله رنگ بادی

در این مقاله سعی داریم به بررسی انواع پیستوله بادی بپردازیم:

  • آشنایی با انواع پیستوله از نظر قرار گیری مخزن یا کاسه
  • انواع سایز نازل های مختلف و کاربرد هر یک از این نازل ها
  • پیستوله سه تنظیم چیست و چه کاربردی دارد؟
  • بررسی پیستوله های فشار کم و حجم زیاد HVLP
  • معرفی بهترین مارک پیستوله و 5 برند برتر پیستوله بادی
  • آشنایی با ایرلس ها و پیستوله های بدون باد
  • معرفی پیستوله سایه پاش
  • آشنایی و بررسی پیستوله های اتوماتیک

 

برای دسترسی سریع به بخش مورد نظر خود میتوانید روی گزینه های زیر کلیک کنید:

انواع پیستوله بادی از نظر قرار گیری مخزن یا کاسه

پیستوله کاسه رو

همانطور که از نام این پیستوله مشخص است محل قرار گیری کاسه پیستوله در روی پیستوله بادی قرار گرفته است و رنگ از بالا در داخل مخزن و کاسه پیستوله ریخته شده و از محل خروجی زیر کاسه روی پیستوله نصب میشود. به همین جهت در پیستوله کاسه رو، لوله مکش یا شلنگ مکش رنگ وجود ندارد و رنگ با کمک جاذبه زمین و سیال بودن مایعات به داخل پیستوله هدایت شده و اسپری میشود.

پیستوله های کاسه رو از معمول ترین انواع پیستوله ها هستند و شاید بتوان گفت از پرمصرف ترین انواع پیستوله، پیستوله های کاسه رو تقریبا در تمامی موارد مورد استفاده قرار میگیرند و با سایز نازل های مختلف در موارد گوناگون استفاده میشوند. در رنگ کاری خوردو یا رنگ کاری مبلمان چوبی بیشتر از پیستوله های کاسه رو با سایز نازل های مناسب استفاده میشود.

پیستوله رنگ کاسه رو

پیستوله های کاسه رو در انواع دو تنظیم و سه تنظیم تولید میشوند. در پیستوله کاسه رو دو تنظیم اپراتور تنها میتواند حجم و عرض پاشش را کنترل کند اما در پیستوله سه تنظیم، کاربر علاوه بر حجم و عرض پاشش رنگ و مواد، میتواند فشار باد ورودی را بر اساس نیاز خود تنظیم نماید و پیستوله های سه تنظیم از کیفیت پاشش بیشتری نسبت به دو تنظمیه ها برخوردار هستند.

پیستوله های کاسه رو نیز مانند سایر پیستوله های حرفه ای دارای مکانیزم های پاششش رنگ هستند و از مهمترین مکانیزم های پاشش رنگ در پیستوله های مخزن رو میتوان به E70، RP، HTE، LVLP و HVLP اشاره کرد.

پیستوله رنگ مخزن رو

 

پیستوله کاسه بغل

نوعی از پیستوله کاسه رو نیز وجود دارد که محل قرارگیری کاسه نسبت به دیگر پیستوله های کاسه رو متفاوت است. همانطور که در تصاویر مشاهده میکنید کاسه پیستوله با زاویه تقریبا 45 درجه نسبت به بدنه قرار گرفته است تا بتوان براحتی سطوح عمودی و افقی را رنگ آمیزی نمود. کاسه پیستوله های کاسه بغل نیز با همین زاویه در کنار بدنه قرار دارد.

بر خلاف پیستوله های کاسه رو، موقعیت مخزن رنگ در پیستوله های کاسه بغل بر اساس نیاز اپراتور قابل تنظیم است و هر کاربری میتواند با توجه به شرایط کاری خود موقعیت مخزن رنگ را در زوایای مختلف تنظیم کند. علاوه بر این، قرار گیری مخزن در کنار پیستوله بادی میتواند به افزایش سطح دید کاربر کمک کند.

پیستوله رنگ کاسه بغل

 

پیستوله کاسه زیر

محل قرار گیری مخزن این نوع پیستوله ها در زیر بدنه پیستوله قرار دارد و رنگ از طریق یک لوله یا شلنگ بوسیله فشار باد به بالا و به داخل پیستوله مکش میشود. خارج شدن باد با فشار بالا در مجرای خروجی پیستوله باعث ایجاد فشار هوای نا متعادل در مخزن پیستوله شده و رنگ را به بالا هدایت میکند.

لازم به ذکر است پیستوله های کاسه زیر معمولی که به پیستوله سیفونی هم معروف هستند با پیستوله های پرشر (بدون مخزن رنگ) یا پیستوله های مولتی کالر متفاوت اند. از این جهت که پیستوله های مولتی کالر یا مخزن رنگ ها، مقداری از باد ورودی توسط کمپرسور را به داخل مخزن هدایت می کنند و با بالا رفتن فشار داخلی، رنگ داخل مخزن را به بیرون هدایت کرده و یا مانند مخزن رنگ یک دیگ کاملا آب بندی شده وجود دارد که با فشار هوای کمپرسور پر میگردد و از این طریق فشار داخل مخزن رنگ باعث خروج رنگ از پیستوله میشود. و به همین دلیل میتوان رنگ های غلیظ تر مانند انواع مولتی کالر یا رنگ های ترافیکی را داخل انها ریخت و اسپری کرد.

پیستوله رنگ کاسه زیر

از پیستوله های مخزن زیر با سایز نازل مناسب در بیشتر مواقع برای رنگ کاری و نقاشی ساختمان یا برای استفاده از رنگ های اکرلیک با پلاستیک یا رنگ های روغنی ساختمانی استفاده میشود. ولی باید توجه داشت که غلظت این رنگ ها باید کاملا مناسب و متناسب با سایز نازل باشد.

هنگام استفاده از پیستوله های کاسه زیر سیفونی باید توجه داشت که غلظت رنگ ارتباط مستقیم با کیفیت رنگ کاری و سطح نهایی دارد و بهتر است از رنگ های رقیق تر نسبت به پیستوله های بدون مخزن با مخزن رنگ استفاده نمود.

پیستوله های مخزن زیر در انواع دو تنظیم و سه تنظیم و با مکانیزم های پاشش رنگ مختلفی نظیر E70، RP، HTE، LVLP و HVLP تولید میشوند که وجود این مکانیزم ها و تنظیمات باعث افزایش سطح کیفی کار میگردد.

پیستوله کاسه زیر

 

پیستوله سایه پاش

پیستوله سایه پاش نیز یکی از پر مصرف ترین پیستوله های بادی است که در صنایع و حوزه های مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد. پستوله سایه پاش از نظر شکل ظاهری مشابه پیستوله کاسه رو و کاسه بغل میباشد، با این تفاوت که از نظر وزن و ابعاد، سبک تر و کوچکتر هستند.

حجم مخزن رنگ در پیستوله های سایه پاش محدود است و میتوانند 125 الی 250 سی سی رنگ و مواد را نگهداری کنند. از آنجا که عرض پاشش رنگ در پیستوله های سایه پاش بیشتر در بازه 5 الی 15 سانتی متر متغیر است لذا از این پیستوله برای رنگ آمیزی های کوچک نظیر باک موتور سیکلت، قطعات مختلف اتومبیل، مجسمه سازی و... استفاده میکنند.

پیستوله سایه پاش

 

پیستوله دو جزئی

پیستوله دو جزئی همانطور که از نامش پیداست میتواند همزمان دو رنگ یا مواد را اسپری کند. در بعضی موارد نیاز داریم که دو ماده یا رنگ مختلف با غلطت های متفاوت را با یکدیگر ترکیب و سپس روی یک سطح اسپری کنیم، اما به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی این دو ماده ممکن است ترکیب کردن آنها با یکدیگر دچار انعقاد یا لختگی ماده درون مخزن گردد و نتوانیم با استفاده از پیستوله بادی آن را اسپری کنیم.

در این مواقع میبایست دو ماده را جداگانه در مخزن های مورد نظر تخلیه کنیم و با استفاده از یک پیستوله دو جزئی از آنها استفاده کنیم. زاویه قرار گیری نازل های پیستوله دو جزئی به شکلی تنظیم شده اند که مواد خروجی از دو پیستوله در یک نقطه با یکدیگر ترکیب شوند و روی سطح مورد نظر اسپری شوند.

پیستوله دو جزئی

پیستوله های دو جزئی در مدل های دو تنظیم و پنج تنظیمه با مکانیزم HVLP تولید میشوند که عرض پاشش آنها از 15 الی 25 سانتی متر قابل تنظیم است و بیشتر برای پاشش موادی نظیر فانتاکروم، جیوه و آبکاری نقره مورد استفاده قرار میگیرند.

پیستوله رنگ دو جزئی

 

پیستوله اتوماتیک

پیستوله اتوماتیک متفاوت ترین مدل در دسته بندی پیستوله های بادی میباشد و از تمامی جهات با سایر پیستوله های بادی متفاوت است. پیستوله اتوماتیک برای رنگ آمیزی یا پاشش مواد به صورت خودکار به کار میرود و به طور کلی در هر شرایطی که نیاز به پاشش رنگ و مواد پیوسته و یکسان در مقیاس انبوه را داشته باشیم میبایست از پیستوله های اتوماتیک استفاده کنیم.

اگر بخواهیم دلایل تفاوت پیستوله اتوماتیک را با سایر پیستوله های بادی بدانیم در همان وهله اول شکل ظاهری آن توجه ما را جلب خواهد کرد. تمامی پیستوله های بادی دارای دسته نگهدارنده هستند اما پیستوله های اتوماتیک به دلیل کاربرد های خاصشان نیازی به نگهداری توسط کاربر ندارند و در بیشتر اوقات روی ربات یا نوار برنامه ریزی شده نصب میشوند.

پیستوله اتوماتیک

همچنین قابل ذکر است که پیستوله های اتوماتیک نمیتوانند به تنهایی مورد استفاده قرار بگیرند و میبایست به عنوان یک بخش از یک سیستم به کمک سایر تجهیزات و لوازم جانبی به کار گرفته شوند. خطوط تولید و مونتاژ کارخانه جات صنعتی برای رنگ آمیزی تولیدات خود در حجم وسیع از پیستوله های اتوماتیک استفاده میکنند که باعث افزایش سرعت کار و راندمان میگردد.

پیستوله رنگ خودکار

 

پیستوله پرشر (بدون مخزن)

پیستوله پرشر یا پیستوله بدون مخزن دارای دو ورودی باد و مواد هستند. ورودی باد میبایست با شلنگ مخصوص به کمپرسور هوا و ورودی مواد به مخزن متصل شود. در رنگ آمیزی های وسیع نظیر رنگ آمیزی ساختمان های بزرگ که حجم رنگ مورد استفاده زیاد است، استفاده از یک پیستوله مخزن دار کار عاقلانه ای به شمار نمیرود زیرا باعث خستگی دست کاربر میشود. همچنین رنگ بیشتر مصادف با کار بیشتر است و شارژ کردن مداوم رنگ برای یک پیستوله مخزن دار منجر به کاهش سرعت و به هدر رفتن زمان میشود. در این مواقع پیستوله های بدون مخزن ناجی شما خواهند بود.

پیستوله پرشر بدون مخزن

 

پیستوله ایرلس

عرض پاشش در یک پیستوله ایرلس میتواند در بازه 5 الی 50 سانتی متر قابل تنظیم باشد و در بین تمامی مدل های پیستوله بادی، پیستوله های ایرلس بیشترین عرض پاشش را دارند. از نظر شکل ظاهری نیز پیستوله ایرلس با سایر پیستوله های رنگ و مواد متفاوت است و دارای یک نازل روی دسته است که سایز نازل با عدد روی آن حک شده است. عرض پاشش بر اساس نوع سایز نازل تعیین میگردد و هر نازل میتواند فقط برای یک عرض پاشش مشخص مورد استفاده قرار بگیرد. سایز نازل بر خلاف پیستوله های دیگر به صورت میلی متر بیان نمیگردد و به شکل یک عدد سه رقمی بیان میشود. برای مثال نازلی که روی آن کد 517 حک شده باشد دارای سوزن نازل 1.7 میلی متری و عرض الگوی پاشش 25 سانتی متری میباشد. طیف نازل های پیستوله ایرلس بسیار گسترده است و میبایست قبل از خرید بر اساس حجم و عرض پاشش مورد نیاز، نازل با سایز مناسب را از فروشنده درخواست کنید.

پیستوله ایرلس گراکو

 

استفاده از پیستوله ایرلس میتواند سرعت انجام کار را تا چندین برابر افزایش دهد و به طرز شگفت آوری در افزایش راندمان کاری شما موثر است. همچنین توجه داشته باشید که مهمترین نکته در خرید پیستوله ایرلس این موضوع است که پیستوله ایرلس به جای استفاده از کمپرسور هوا باید به دستگاه ایرلس متصل شود.

رنگکاری با دستگاه ایرلس

برای رنگ کاری چوب چه نوع پیستوله با چه سایز نازلی مناسب است؟

برای رنگ کاری و رنگ آمیزی سطوح چوبی مانند درب های چوبی، سطوح میزهای چوبی و مبلمان بهتر است از یک پیستوله کاسه رو با حداکثر سایز نازل 1.6 میلی متر استفاده نمود. باید توجه داشت استفاده از پیستوله سه تنظیم میتواند در نتیجه نهایی کار تاثیر بسزایی داشته باشد. هرچند که میتوان به جای پیستوله سه تنظیم از یک پیستوله دو تنظیم نیز استفاده نمود ولی کار با پیستوله های سه تنظیم آن هم در رنگ آمیزی چوب و مبلمان میتواند نتیجه بسیار بهتری را حاصل کند.

رنگکاری چوب با پیستوله بادی

البته باید اشاره کرد با توجه به نوع رنگ مورد استفاده در رنگ کاری مبلمان که عموما از انواع پلی استر، نیم پلی استر، سیلر، کیلر یا رنگ هایی از این دست است، میتوان از پیستوله های بدون مخرن یا پرشر نیز استفاده نمود که بهتر است سایز نازل این پیستوله ها بین 1.4 تا 1.6 میلی متر باشد. کاسه پیستوله پرشر بصورت مستقیم نصب نمی شود و برای استفاده از پیستوله پرشر نیاز به یک مخزن رنگ تحت فشار می باشد که رنگ تحت فشار هوا به پیستوله پرشر انتقال می یابد. اگر وسعت کار و حجم پروژه شما زیاد می باشد یکی از بهترین روش های پاشش رنگ استفاده از پیستوله پرشر تحت فشار می باشد.

رنگ کاری چوب با پیستوله بادی

در ادامه به بررسی و شناخت پیستوله های سه تنظیم خواهیم پرداخت.

برای نقاشی ماشین یا رنگ کاری بدنه خودرو چه پیستوله ایی با چه سایز نازلی مناسب است؟

نقاشی ماشین یکی از دقیق ترین و تخصصی ترین موارد در رنگ کاری است. هرچند رنگ کاری چوب و مبلمان نیز کاری تخصصی و دقیق است ولی به نسبت رنگ کاری ماشین بسیار آسان تر است و اگر دقت کنید حتی در مبلمان های ارزان قیمت، شره های رنگ و جلا دهنده ها را خواهید دید که مستقیما در ارتباط با دست مزد یک نقاش حرفه ایی با یک رنگ کاری مبتدی است.

رنگ کاری و نقاشی ماشین با پیستوله بادی

در رنگ کاری خودرو نیز نقاش باید تجربه و مهارت لازم برای اینکار را داشته باشد تا مشکلات رنگ کاری از قبیل شره رنگ، زبری رنگ، یکدست بودن رنگ و موارد دیگر را به صفر برساند. به همین خاطر پیستوله های مورد استفاده در رنگ کاری خودرو از حرفه ایی ترین انواع پیستوله می باشند. برای نقاشی ماشین حتما باید از پیستوله های سه تنظیم با سایز نازل 1.2 یا 1.3 استفاده نمود که بیشتر نقاشان خودرو پیستوله سه تنظیم با سایز نازل 1.3 را ترجیح داده و بیشتر از این سایز نازل استفاده میکنند.

رنگ کاری اتومبیل با پیستوله

اگر در فروشگاه تخصصی ایرپاور ملاحظه کرده باشید، انواع پیستوله سه تنظیم با سایز نازل های 1.3 و با قیمت های بسیار متفاوت وجود دارند که البته نمیتوان از همه این پیستوله ها برای نقاشی ماشین استفاده نمود و حتما باید از پیستوله های حرفه ای که برای رنگ آمیزی حرفه ای طراحی شده اند انتخاب و استفاده نمود.

نقاشی ماشین با پیستوله رنگ بادی

در زمینه انتخاب پیستوله های مناسب نقاشی ماشین میتوانید با مشاوران متخصص و با تجربه فروشگاه تخصصی ایرپاور مشورت نمایید و بهترین گزینه را با توجه به میزان بودجه و سطح کار خود از بین صدها مدل و دهها برند مطرح انتخاب و خریداری نمایید.

برای رنگ کاری و اسپری رنگ های با غلظت بالا مانند رنگ های اپوکسی میتوانید از پیستوله های کاسه زیر، کاسه رو یا مخزن رنگ ها و یا پیستوله های بدون مخزن (پرشر) با سایز نازل 1.8 به بالا استفاده نمایید.

چرا سایز نازل پیستوله یکی از مهترین عوامل انتخاب نوع پیستوله است؟!

حتما هنگام انتخاب یا خرید پیستوله با عبارت سایز نازل آشنا شده اید و به این فکر افتادید که سایز نازل های مختلف چه کاربردهایی دارند و در چه مواردی از چه سایز نازلی استفاده میشود؟ نازل پیستوله در واقع محل خروج رنگ از پیستوله است که از طریق فشار دادن ماشه پیستوله باز شده و سوزن پیستوله به عقب حرکت کرده و رنگ از نازل پیستوله خارج میشود. سایز نازل ارتباط مستقیم با مقدار و نحوه خروج رنگ از پیستوله دارد که در موارد مختلف باید متناسب با نوع رنگ و نوع کار باشد.

ست سوزن و نازل پیستوله

با توجه به توضیحات داده شده شاید نگران این موضوع شده اید که چطور میتوانید یک پیستوله مناسب با توجه به میزان بودجه و نوع کار خود انتخاب نمایید؟! لازم به ذکر است از این پس میتوانید با خیالی آسوده و با کمک مشاوران متخصص و کاربلد فروشگاه تخصصی ایرپاور، پیستوله مناسب خود را انتخاب نمایید. پس با مشاوران ایرپاور تماس بگیرید و پیستوله مناسب کار خود را خریداری نمایید، یا به صفحه دسته بندی انواع پیستوله در این فروشگاه مراجعه کنید و پیستوله مناسب خود را آنلاین و با ارسال رایگان خریداری نمایید.

در اطراف نازل پیستوله سوراخ هایی نیز وجود دارند که در پیستوله های مختلف تعداد و آرایش قرار گیری آنها متفاوت است. این سوراخ ها برای خروج باد یا هوای فشرده که از کمپرسور تامین میشود می باشند که نیروی لازم برای اسپری و پرتاب کردن رنگ و البته پودر کردن رنگ را تامین میکند. در قسمت بررسی تنظیم پیستوله توضیح خواهیم داد که میتوان نحوه پاشش رنگ را در حالت های مختلف تنظیم نمود تا بهترین نتیجه را در رنگ کاری بدست اوریم.

ایرکت پیستوله رنگ

سایز های پیستوله ها از کمتر از یک میلی متر شروع میشود و تا کمی بیشتر از دو میلی متر ادامه دارد که سایزهای مختلفی را شامل میشود. مانند پیستوله های سایز 1.3 میلی متر که در نقاشی ماشین یا رنگ آمیزی بدنه خودرو مورد استفاده قرار میگیرد تا سایز نازل 2.1 که در استفاده از رنگ های غلیظ دو جزئی مانند رنگ های اپوکسی غلیظ که در سطوح وسیع پاشیده میشود.

البته لازم به ذکر است که سایزهای نازل بسیار کمتر از یک میلی متر نیز وجود دارند که البته در پیستوله های سایه پاش یا ایر براش مورد استفاده قرار میگیرند که در ادامه به کاربرد سایز نازل های مختلف خواهیم پرداخت.

ایربراش apt

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست