آشنایی با میخکوب بادی و هرآنچه باید درباره میخکوب ها بدانید.

میخکوب بادی چیست؟

میخ ابزاریست که همه ی ما با آن آشنایی داریم و برای ایجاد اتصال بین دو شی مورد استفاده قرار می گیرد. به این صورت که کاربر با کوبیدن میخ با متریال های مختلف می تواند اتصالی محکم ایجاد کند. کوبیدن میخ در گذشته به وسیله ی چکش ها به صورت دستی انجام می شد اما امروزه دستگاه های میخکوب بادی ، میخکوب برقی و شارژی کار را برای تمامی کاربران راحت تر کرده است. بدین صورت که کاربر بدون نیاز به وارد کردن نیرو و ضربه زدن با چکش می تواند به راحتی با سرعت بالایی تعداد زیادی میخ را در مدت زمان کوتاهی بکوبد. کوبیدن میخ در تعداد زیاد بدون داشتن میخکوب مناسب می تواند بسیار خسته کننده و زمان بر باشد. میخکوب ها انواع متنوعی دارند که مهم ترین موردی که باعث تفاوت بینشان شده است نیروی تامیین کننده و نوع میخ قابل پشتیبانی آن می باشد.

در این مقاله به موارد زیر در ارتباط با میخکوب بادی می پردازیم، برای دسترسی سریع تر به قسمت مورد نظر می توانید روی هر کدام از این تیتر ها کلیک کنید:

میخکوب بادی و مزایای آن نسبت به نوع برقی

میخکوب ها همانطور که از نامشان مشخص است ابزارآلاتی کاربردی و قدرتمند می باشند که کار اصلی آن کوبیدن میخ و ایجاد اتصال می باشد. میخکوب های بادی نیز ابزاری هستند که برای کوبیدن میخ مورد استفاده قرار می گیرند و نیروی تامین کننده این ابزار باد می باشد. به این صورت که باد مورد نیاز دستگاه توسط کمپرسور هوا به وسیله ی شلنگ باد به دستگاه منتقل می شود. هنگامی که ماشه فشرده می شود، یک پیستون به سرعت در سیلندر حرکت می کند. فشار هوای حاصل، یک میخ را از انتهای میخکوب خارج می کند و سپس میخ دیگری به طور خودکار از یک محفظه درون دستگاه بارگذاری می شود. میخکوب بادی نسبت به نوع برقی و شارژی موجود در بازار پرطرفدار تر بوده و دارای مزایای به خصوصی می باشد که در ادامه به آنها می پردازیم.

مزایا و معایب میخکوب بادی

  • میخکوب بادی نسبت به نوع برقی دارای قدرت بیشتری می باشد.
  • این نوع از میخکوب ها با توجه به مکانیزم داخلی ساده ای که دارند دارای وزن کمتری نسبت به نوع برقی هستند.
  • دارای سیستم داخلی ساده بوده و استهلاک بسیار کمتری نسبت به ابزار های برقی دارند.
  • میخکوب های بادی نسبت به میخکوب های برقی و شارژی دارای تنوع بیشتری هستند.
  • مقرون به صرفه و خوش قیمت بودن این ابزار باعث شده تا طرفداری بسیاری بین عموم داشته باشند.
  • تنها عیبی که این نوع از میخکوب ها با سایر انواع آن دارند، متعلقاتی از جمله شلنگ و کمپرسور باد می باشد که باعث شده حمل و جابه جایی آن کمی نسبت به ابزارهای برقی و شارژی سخت تر باشد.

تفاوت و شباهت های میخکوب بادی، منگنه کوب بادی و میخ پرچ کن بادی

تفاوت میخکوب بادی، منگنه کوب بادی و میخ پرچ کن بادی

میخکوب بادی و منگنه کوب بادی معمولا از ابزار هایی هستند که بسیار با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. بین این دو ابزار تفاوت های بسیاری می باشد که عمده ترین آن ها نوع میخی می باشد که در این دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد. میخکوب بادی معمولا از میخ ها با قطر بزرگتری پشتیبانی می کنند و در اکثرا در صنایع چوب و ... جهت کوبیدن میخ مورد استفاده قرار می گیرند. در حالی که منگنه کوب بادی دارای میخ منگنه با قطر کمتر می باشد و در صنایع مبل سازی جهت رویه کوبی و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

میخ پرچ کن بادی نیز ابزاریست که برای ایجاد اتصال بوده ولی از همه نظر دارای تفاوت های بسیاری با این دو دستگاه می باشد. اولین تفاوتی که می توان به آن اشاره کرد نوع کارکرد و شکل ظاهری متفاوت با میخکوب های بادی و منگنه کوب بادی می باشد. این ابزار معمولا به صورت تفنگی طراحی شده و دارای پیستونی در زیر آن جهت ایجاد فشار بیشتر می باشد. تفاوت دوم آن نیز نوع اتصال دهنده ی آن می باشد که در این دستگاه از میخ پرچ برای ایجاد اتصال مورد استفاده قرار می گیرد. تفاوت سوم میخ پرچ کن با میخکوب و منگنه کوب نیرویی می باشد که در حین ایجاد اتصال وارد می کنند. در میخ پرچ کن های بادی نیروی اعمال شده به صورت کششی بوده ولی در منگنه کوب و میخکوب بادی نیرویی که برای ایجاد اتصال به میخ یا منگنه اعمال می شود به صورت ضربه ای و کوبشی می باشد.

برای اطلاعات بیشتر از میخ پرچ کن بادی و نوع کارکرد آن می توانید با مراجعه و مطالعه مقاله (پرچ کن چیست؟ آشنایی با انواع پرچ کن بادی) اطلاعات بیشتری از این دستگاه به دست آورید.

شباهت میخکوب بادی، منگنه کوب بادی و میخ پرچ کن بادی

میخکوب بادی، منگنه بادی و میخ پرچ کن بادی هر سه ابزاری هستند که برای ایجاد اتصال بین دو شی یا صفحه مورد استفاده قرار می گیرند. هر کدام از این ابزار با میخ های مربوط به همان دستگاه می توانند باعث ایجاد اتصال شوند. شباهت دیگری که این سه دستگاه با همدیگر دارند نیروی تامیین کننده ی آنها یعنی همان باد می باشد که در هر سه مورد یکسان می باشد. نیروی باد تامیین شده توسط کمپرسورهای باد به وسیله ی شلنگ باد به دستگاه منتقل می شود و نیروی باد را تبدیل به نیروهای مکانیکی می کند تا بدین ترتیب باعث ایجاد اتصال شوند.

انواع میخکوب های بادی و کارکرد هر کدام

میخکوب های بادی یکی از متنوع ترین ابزار های بادی هستند و دلیل اصلی این تنوع وجود میخ های متنوع جهت ایجاد اتصال می باشد. میخکوب بادی با توجه به سایز و نوع میخی که می کوبد دسته بندی می شود، در ادامه از مصرفی ترین مدل های این میخکوب ها نام برده خواهد شد. لازم به ذکر است هر میخکوب تنها برای کوبیدن یک نوع میخ با اندازه مشخص طراحی شده است و نمی توان از آن دستگاه برای کوبیدن سایر میخ ها استفاده کرد.

سوزن میخ تیپو (TIPO):

میخ های تیپو که شباهت بسیاری به میخ کبریتی های قدیمی دارند از دسته ی میخ های شانه ای بوده و در عموم به این میخ ها گیج 16 نیز گفته می شود. این مدل میخ ها دارای سایز بندی می باشند و در صنایع مختلفی از آنها استفاده می شود. از این نوع میخ عموما در صنایع متفاوت برای ایجاد اتصال در چوب، پلاستیک، قاب عکس و روکش های درب مورد استفاده قرار می گیرد.

سوزن میخ تی (T):

میخ های تی به دلیل شباهت زیادی که به T دارند نامشان را از این حرف انگلیسی گرفته اند. این نوع از میخ ها در سایز بندی های 25 تا 64 میلیمتر موجود هستند و کاربر با توجه به نیاز می تواند میخ مورد نظر خود را انتخاب کند. این مدل میخ ها در صنایع چوب، درب، پنچره، انواع کابینت، پارکت و دیوارکوب بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و برای اتصال دو قطعه به یکدیگر به کارگرفته می شوند.

سوزن میخ نواری:

میخ های نواری که به اصطلاح به آن ها مته ای نیز گفته می شود به صورت نواری پشت سر هم به یکدیگر متصل شده اند و معمولا در سایز های 25 الی 90 میلیمتر موجود می باشند. کاربر با داشتن یک دستگاه میخکوب بادی نواری زن می تواند به راحتی تعداد زیادی از این میخ ها را که به صورت نواری پشت هم قرار گرفته است را میخکوبی کند. اتصال بین این میخ ها به وسیله ی سیم نازکی می باشد که در حین وارد کردن ضربه توسط دستگاه باعث جداشدن آن از دسته بندی میخ ها می شود.

سوزن میخ پلاک:

برای آشنایی با این نوع میخ ها تنها کافیست به پشت قاب عکس ها دقت کرده باشید. به عبارتی میخ هایی که نگه دارنده عکس و شیشه قاب عکس هستند، سوزن پلاک گفته می شود. همانطور که گفته شد از این میخ ها معمولا در صنایع قاب سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

سوزن میخ کاروگیت:

کاروگیت یا میخ زیگزاگی به ورق های موج داری گفته می شود که معمولا به دلیل شکل ظاهری ای که دارند جهت اتصال دو قطعه چوب مورد استفاده قرار می گیرند. این میخ ها بسیار منحصر به فرد می باشند و شکل ظاهری آن را در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید.

سوزن میخ اسکا :

میخ های اسکا (بدون سر) همانند میخ های معمولی می باشند با این تفاوت که بدون سر یا به عبارتی نامرئی هستند. از این میخ ها در صنایع چوب، مبل سازی و ... جهت ایجاد اتصال مورد استفاده قرار میگیرد. با این تفاوت که پس از استفاده ازاین نوع در سطح کار آثاری از میخ به جا نمی ماند.

سوزن میخ تشک دوز:

میخ های تشک دوزی کمی با سایر میخ ها متفاوت بوده  و کاربرد اصلی آن ایجاد اتصال بین اجزای داخلی مثل فنر و ... تشک می باشد. میخکوب های تشک دوز بادی این میخ ها را همانند بستی محکم برای ایجاد اتصال فشرده کرده و می بندند.

 

سوزن میخ دو پایه:

میخ های دو پایه شباهت بسیاری به منگنه دارند با این تفاوت که قطور تر هستند. این نوع از میخ ها معمولا دارای ارتفاعی بین 25 الی 50 میلیمتر می باشند. از این میخ معمولا علاوه بر انواع حوزه های صنایع چوبی، در نصب کف پوش و پارکت و همچنین ساخت پنل و قالب سازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

سوزن میخ سی رینگ:

میخ های سی رینگ نیز همانند سایر میخ هایی که نامشان را از حروف انگلیسی گرفته اند می باشد و دلیل اصلی نام گذاری آن شباهت به حرف C می باشد. این نوع از میخ ها قطور بوده و به اسانی خم نمی شوند، به همین منظور نیازمند یک دستگاه میخکوب سی رینگ زن می باشد. از این نوع میخ معمولا برای ایجاد اتصال بین فنس ها مورد استفاده قرار می گیرد.

سوزن میخ وی:

میخ های وی نیز به دلیل شباهت بالایی که به حرف انگلیسی V دارند اینگونه نام گذاری شده اند. این نوع از میخ ها معمولا در صنایع قالب سازی برای اتصال اجزای درب و پنجره مورد استفاده قرار می گیرند.

گل میخ (پونز):

گل میخ یا پونز همانطور که اکثریت با آن اشنایی دارید به میخ هایی با پایه کوتاه و سر گنبدی شکل بزرگ می باشد. از پونز برای اتصال اجسامی مثل کاغذ به سطوح صاف مانند دیوار و ... بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در صورت افزایش حجم کار کاربر باید یک دستگاه میخکوب بادی پونز زن تهیه کند.

 

کدام نوع از میخکوب بادی مناسب کار من است؟

این سوال را می توان با توجه به توضیحات و موارد نام برده شده در بالا پاسخ داد. ابتدا کاربر باید بداند که از چه نوع میخ جهت ایجاد اتصال باید استفاده کند. با توجه به موارد گفته شده هر کدام از میخ ها در صنعت به خصوصی مورد استفاده قرار می گیرد و کاربر باید به این مورد توجه داشته باشد که میخکوب بادی انتخاب شده برای میخ مورد نظر تنها قادر است همان نوع میخ را بکوبد و از سایر میخ ها پشتیبانی نمی کند.

پس مهم ترین فیلد قبل از انتخاب نوع میخکوب بادی، توجه به نوع میخ مورد استفاده و حوزه ی کاری می باشد که به آن نیاز داریم. با مشخص شدن نوع میخ به راحتی می توان میخکوب بادی مرتبط با آن را خریداری کرد و بدین ترتیب در حین کار دچار مشکل نخواهید شد!

نحوه مراقبت و نگهداری از میخکوب های بادی

میخکوب بادی نیز همانند سایر ابزار های بادی نیازمند مراقبت و نگهداری درست می باشد. به طور کلی ابزار های بادی از اجزای داخلی فلزی تشکیل شده اند که بر اثر ورود هوای مرطوب و با گرد و غبار ممکن است باعث ایجاد اختلال و خرابی دستگاه شود. به همین منظور کاربر برای داشتن کارکردی بهتر باید از واحد مراقبت باد جهت گرفتن رطوبت و روغن کثیف ایجاد شده توسط کمپرسور استفاده کند.

مورد دیگر که می تواند به عمر میخکوب های بادی اضافه کند، روغن کاری به موقع دستگاه می باشد. کاربر باید قبل از شروع کار عمل روغن زنی به دستگاه را انجام دهد. این کار می تواند به صورت دستی انجام شود، به این صورت که از قسمت ورودی باد دستگاه مقداری روغن به داخل آن ریخته شود. روش دیگر استفاده از واحد مراقبت باد های دوقلو می باشد که به صورت اتوماتیک عمل روغن زنی را انجام می دهد. نحوه ی کارکرد واحد مراقبت دو قلو اینگونه می باشد که ابتدا باد وارد شده به قل رطوبت گیری می شود و سپس وقتی که از قل دوم عبور می کند روغن همراه با باد وارد دستگاه می شود.

آخرین مورد نگهداری صحیح از این ابزار می باشد، به این صورت که کاربر باید مراقب باشد تا دستگاه تحت ضربه های شدید قرار نگیرد و در هنگام جا زدن میخ های آن با دقت کامل و به درستی این کار انجام شود.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست