آشنایی با انواع مخزن رنگ بادی! شباهت و تفاوت آن با میکسر رنگ بادی

مخزن رنگ بادی چیست؟

مخزن رنگ بادی یا دیگ رنگ بادی محفظه ای فلزی جهت ترکیب و نگه داری رنگ بوده و در ظرفیت های متفاوت تولید می شود. مخزن رنگ بادی معمولا جهت استفاده توسط پیستوله های پرشر (بدون مخزن) طراحی شده اند. این دستگاه کاربردی که در زمینه ی پاشش رنگ ابزاری کاربردی است با توجه به ظرفیت و نوع همزنی که روی دستگاه قرار گرفته است دسته بندی می شود.

در این مقاله به موارد زیر می پردازیم. برای دسترسی سریع تر به قسمت مورد نظر می توانید بر روی تیتر های زیر کلیک کنید:

چه زمانی باید از مخزن رنگ بادی استفاده کرد؟

پیستوله رنگ بادی ابزاریست که کار بسیاری از نقاش ها را که در گذشته از رنگ آمیزی با غلتک و قلم مو بهره می بردند را بسیار آسان تر کرده است و کاربر می تواند به راحتی با سرعت نسبتا بالایی عمل رنگ آمیزی را به راحتی در کوتاه ترین مدت انجام دهد. گاهی اوقات ممکن است که حجم رنگ آمیزی بیش از حد اندازه ی کاسه ای باشد که برای پیستوله در نظر گرفته شده است و کاربر نتواند برای رنگ آمیزی چندین بار کاسه پیستوله را پر از رنگ بکند. در این صورت بهترین راه استفاده از پیستوله های بدون مخزن است.

پیستوله بدون مخزن یا همان پرشر به این صورت طراحی شده است که دارای دو ورودی باد و مواد است. ورودی باد به وسیله ی شلنگ باد به پیستوله پرشر متصل می شود و سپس مواد یا رنگ به وسیله ی شلنگ انتقال مواد از طریق مخزن رنگ بادی (دیگ رنگ بادی) توسط فشار بادی که در داخل مخزن ایجاد شده منتقل می شود و کاربر می تواند به راحتی در حجم بالایی عمل پاشش رنگ را انجام دهد.

مورد بعدی که کاربر نیاز دارد تا از مخزن رنگ تحت فشار استفاده کند زمانی می باشد که حجم بالایی از رنگ ها را با یکدیگر میکس کند. در این صورت کاربر می تواند با توجه به ظرفیت مخزن مقدار مشخصی از رنگ را داخل مخزن ریخته و به وسیله میکسر های متفاوتی که روی دیگ رنگ بادی قرار گرفته ترکیب کند.

 

آشنایی با اجزای مخزن رنگ بادی و مزایای استفاده از آن

مخزن رنگ بادی همانطور که در بالا اشاره شد دستگاهی کاربردی جهت پاشش رنگ می باشد. مخزن رنگ بادی به صورت استوانه ای طراحی شده است و در ابعاد بزرگتر از 2 لیتر در داخل آن یک سطل استیل قرار می گیرد تا رنگ مورد نظر کاربر در این سطل ریخته شود. استیل بودن این سطل مزیتی می باشد تا کاربر پس از پاشش رنگ بتواند به راحتی سطل را از رنگ پاکسازی کند.

از دیگر اجزای مهم مخزن رنگ درب آن می باشد که با 4 گیره در اطراف آن به صوررت کاملا محکم بسته می شود و با توجه به واشری که قسمت داخلی درب مخزن رنگ بادی قرار دارد، دستگاه کاملا هواگیری می شود. روی این درب یک عدد رگلاتور (پیچ تنظیم) و گیج نمایشگر قرار دارد که به کاربر این امکان را می دهد فشار باد را به راحتی تنظیم کند و مقدار آن را از روی گیج مشاهده کند.

مورد مهم بعدی که از بروز خطرات ناگهانی جلوگیری می کند سوپاپ اطمینانی می باشد که با قرار گرفتن روی درب مخزن رنگ بادی می تواند از ایجاد فشار هوای اضافی در داخل مخزن جلوگیری کند. اخرین اجزای مهمی که روی درب مخزن رنگ قرار گرفته درب ثانویه کوچکی می باشد که بدین ترتیب کاربر نیاز نیست برای اضافه کردن رنگ درب اصلی را باز کند و دستگاه از حالت هواگیری شده خارج شود. کاربر می تواند به راحتی بدون باز کردن درب اصلی آن رنگ را از طریق درب ثانویه به داخل مخزن اضافه کند.

مزایای استفاده از مخزن رنگ بادی

  • افزایش سرعت و صرفه جویی در زمان پر کردن چند باره کاسه ی پیستوله
  • صرفه جویی در سیال مورد نیاز جهت پاشش
  • خستگی کمتر کاربر
  • یکنواخت بودن مقدار پاشش مواد مورد نظر
  • دارای دبی رنگ بالاتر در حین پاشش رنگ
  • قابلیت جابه جایی آسان به وسیله چهار چرخ قرار گرفته در زیر مخزن
  • همراه با همزن جهت ترکیب رنگ های مورد نظر

انواع دیگ رنگ بادی با توجه به ظرفیت مخزن

همانطور که در بالا اشاره کردیم مخزن رنگ تخت فشار دارای انواع مختلفی می باشد که دلیل اصلی این تنوع ظرفیت و حجم قرار گیری رنگ در داخل آن می باشد. معمولا مخزن رنگ های بادی دارای ظرفیت های متفاوتی هستند که کاربر با توجه به نیاز و حجم رنگی که نیاز دارد تا پاشش کند باید این مخازن را انتخاب کند. ظرفیت مخزن های کاربردی در صنایع پاشش رنگ و مواد در ادامه آورده شده است:

مخزن رنگ 2 لیتری: این دیگ رنگ ها دارای مخزنی به ظرفیت 2 لیتر می باشند. بر خلاف سایر مدل های مخزن رنگ این نوع فارق از همزن بوده و کاربر باید از قبل رنگ های مورد نظر را میکس کند و سپس داخل آن انتقال دهد. مخزن رنگ دو لیتری دارای یک ورودی باد و یک خروجی مواد می باشد. فشار باد منتقل شده به مخزن رنگ باعث می شود تا رنگ داخل مخزن تحت فشار قرار گرفته و به وسیله ی شلنگ انتقال مواد به پیستوله منتقل شود.

مخزن رنگ 10 لیتری: این نوع از مخزن رنگ بادی دارای ابعادی بزرگتر بوده و ظرفیت مخزن آن برابر با 10 لیتر می باشد. به دلیل وزن بالای این مخزن چرخ در زیر آن تعبیه شده است تا کاربر بتواند به راحتی عمل جابه جایی مخزن را انجام دهد. این مخزن بر خلاف مدل 2 لیتری دارای میکسر می باشد تا رنگ داخل مخزن را بتواند میکس کند. دیگ رنگ بادی 10 لیتری مانند سایر مخزن رنگ ها دارای یک ورودی باد و یک خروجی مواد می باشد و از این طریق رنگ را به پیستوله منتقل می کند.

مخزن رنگ 20 لیتری: این نمونه از مخزن رنگ از مصرفی ترین انواع دیگ های رنگ بادی می باشد و همانطور که از نامش مشخص است دارای ظرفیت 20 لیتری است. دیگ رنگ 20 لیتری نیز همانند مخزن رنگ 10 لیتری دارای میکسر بوده و خروجی مواد و ورودی باد دارد که به وسیله ی ورودی باد رنگ داخل دیگ متراکم می شود و از طریق خروجی مواد رنگ به پیستوله منتقل می شود.

مخزن رنگ 40/60/80 لیتری: دیگ رنگ های نام برده شده همانند موارد بالایی دارای سیستم یکسانی هستند و دارای میکسر و ورودی باد و خروجی مواد می باشند. تنها تفاوتی که با سایر مدل ها دارند ظرفیت مخزنی است که می توانند حجم بیشتری از رنگ را به پیستوله منتقل کنند. از این مخازن رنگ برای پاشش رنگ در حجم بالا مثل رنگ آمیزی ساختمان و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع مخزن رنگ بادی با توجه به نوع میکسر

دیگ های رنگ بادی معمولا دارای میکسر یا همزن رنگ می باشند که با قرار گرفتن در داخل مخزن آن باعث می شوند تا مواد داخل مخزن به خوبی میکس شود. البته لازم به ذکر است همانطور که در بالا اشاره شد در مخزن رنگ های با ظرفیت کمتر میکسر استفاده نمی شود و کاربر باید از قبل رنگ ها را آماده کند و به داخل مخزن منتقل کند. اما برگردیم به موضوع اصلی مخزن رنگ هایی که دارای میکسر یا همان همزن رنگ هستند. میکسر ها معمولا در سه حالت کلی اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی موجود می باشند که در ادامه به این سه حالت می پردازیم:

مخزن رنگ بادی با میکسر اتوماتیک: دیگ رنگ هایی که دارای میکسر یا همزن رنگ اتوماتیک هستند، دارای یک عدد ایرموتور بوده که با اتصال به باد می توانند عمل میکس را به خوبی انجام دهند. این میکسر به یک پروانه در داخل مخزن متصل شده است و با قدرت نیروی باد اعمال شده روی ایرموتور با ایجاد حرکت چرخشی ای که دارد می تواند رنگ داخل مخزن را میکس کند.

دیگ رنگ بادی با همزن نیم اتوماتیک: مخزن رنگ بادی با همزن نیم اتومات به این صورت است که معمولا پروانه ی داخل مخزن به وسیله یکی از ابزار های بادی که عمل چرخش را انجام می دهند صورت می گیرد. در مخزن ها با ظرفیت پایین تر از ابزار های بادی ای که نیروی چرخشی تولید می کنند استفاده می شود. برای مثال دریل بادی و بکس بادی ابزاری هستند که به عنوان میکسر روی این مخازن رنگ بادی مورد استفاده قرار میگیرد. دریل بادی برای مخازنی استفاده می شود که ظرفیت پایین تری دارند و برای مخزن رنگ های با ظرفیت بالاتر از بکس بادی استفاده می شود.

مخزن رنگ بادی با میکسر دستی: برخی از مخزن رنگ های بادی دارای میکسر رنگ به صورت دستی (هندلی) می باشند و کاربر برای هم زدن رنگ داخل مخزن باید به صورت دستی هندل خارج شده از مخزن را بچرخاند تا رنگ داخل آن به وسیله ی پروانه های قرار گرفته در داخل مخزن هم بخورد و آماده ی استفاده بشود.

 

تفاوت همزن رنگ بادی با مخزن رنگ بادی

مخزن رنگ بادی ابزاری می باشد که جهت ترکیب و نگه داری از انواع سیالات مانند چسب های رقیق، رنگ و ... مورد استفاده قرار می گیرد. از طرفی بسیاری از این مخازن رنگ بادی دارای میکسر یا همان همزن هایی می باشند که می تواند رنگ یا مواد داخل مخزن را به طور کامل میکس کند. همزن رنگ بادی نیز ابزاری است که جداگانه به فروش می رسد و کار اصلی آن عمل همزنی می باشد.

تفاوتی که همزن رنگ بادی با مخزن رنگ بادی دارد این می باشد که همزن ها فقط برای این کار تولید شده اند و برای هر اندازه از رنگ قابل استفاده می باشند. سیستم تشکیل دهنده ی همزن رنگ بادی اینگونه است که دارای یک عدد ایرموتور بوده که با اتصال به پره می تواند انواع سیالات و رنگ ها را به راحتی هم بزند. انواع مختلف این همزن ها می توان به همزن رنگ بادی پایه دار و گیره دار اشاره کرد.

همزن رنگ گیره دار: همزن رنگ بادی گیره دار به این صورت است که ایرموتور به وسیله ی گیره ای به لبه ی بشکه قابل اتصال است. سپس پس از اتصال ایرموتور همزن در داخل بشکه به وسیله ی نیروی باد شروع به کار می کند و عمل میکس رنگ را انجام می دهد.

همزن رنگ پایه دار: نوع دیگری از همزن رنگ های بادی پایه دار هستند. این نوع از همزن های بادی دارای یک کفی بوده که سطل یا دیگ مورد نظر روی آن قرار می گیرد و پایه ی آن با توجه به اندازه و ظرفیت سطل قابل تنظیم است. لازم به ذکر است پایه این همزن ها به دو صورت دستی و اتوماتیک موجود می باشد. نوع اتوماتیک این همزن رنگ های پایه دار به صورت پنوماتیک بوده و به وسیله نیروی باد قابلیت تنظیم دارد.

 

 

مراقبت و نگهداری صحیح از دیگ رنگ بادی

جهت مراقبت و نگهداری صحیح از مخزن رنگ بادی باید موارد ذکر شده در زیر را رعایت کرد تا کارکرد بهتر و طول عمر مناسبی داشته باشیم. در مخزن رنگ های بادی همانطور که از نامش مشخص است ابزاریست که برای شروع به کار نیازمند کمپرسور می باشد تا باد مورد نیاز آن را تامین کند. کمپرسور های باد به دلیل متراکم کردن هوا ممکن است دچار رطوبت، گرد و غبار و روغن کثیف باشد. به همین منظور کاربر جهت داشتن پاششی بهتر باید از واحد مراقبت باد استفاده کند تا درصد بالایی از رطوبت، گرد وغبار گرفته شود.

مورد بعدی که باید در حین استفاده از مخزن رنگ بادی رعایت شود، مراقبت فیزیکی از آن می باشد. به این صورت که پس از رنگ کاری و اتمام کار رنگ داخل مخزن به طور کامل پاکسازی شود. البته لازم به ذکر است در برخی از مخازن رنگ یک سطل استیل قرار گرفته است که کار پاکسازی رنگ را برای کاربر آسان تر کرده است.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست